المپیاد ورزشی، راهی برای شناسایی ورزشکاران نخبه

المپیاد ورزشی، راهی برای شناسایی ورزشکاران نخبه گروه اجتماعی- بی‌شک در جای‌جای کشورمان، هستند ورزشکارانی که به دلیل نبود امکانات شناسایی نمی‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از این نخبگان بدون این‌که جایی برای نشان دادن مهارت خود پیدا کنند، عمر ورزشی‌شان تمام می‌شود و در این بین هم شخص ورزشکار و هم […]

المپیاد ورزشی، راهی برای شناسایی ورزشکاران نخبه

گروه اجتماعی- بی‌شک در جای‌جای کشورمان، هستند ورزشکارانی که به دلیل نبود امکانات شناسایی نمی‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از این نخبگان بدون این‌که جایی برای نشان دادن مهارت خود پیدا کنند، عمر ورزشی‌شان تمام می‌شود و در این بین هم شخص ورزشکار و هم کشور ضرر می‌کنند. حال وزارت‌ورزش برگزاری المپیاد ورزشی را به عنوان راهی برای شناسایی این نخبگان ورزشی اعلام کرده است؛ به همین دلیل احمد‌سعادتمند، مدیرکل اداره استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت‌ورزش که دبیر ستاد المپیاد استعدادهای برتر کشور نیز است در نشستی خبری پیرامون برگزاری این دوره از المپیاد توضیح داد.

بودجه برگزاری المپیاد

مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت‌ ورزش‌وجوانان احمد‌سعادتمند گفت: بودجه برگزاری المپیاد ۲۱میلیاردو۸۰۰ میلیون تومان بوده است. حدود ۱۰میلیارد تومان هزینه میزبانی استان‌ها، ۶میلیارد تومان برای اعزام‌‌ها و ۵میلیاردو۸۰۰ میلیون تومان برای اعتبار نخبگان در نظر گرفته شده است که در مجموع بالغ بر ۲۱ میلیاردو۸۰۰ میلیون تومان بودجه برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزشی است. این را هم باید بگویم که بیش از نیمی از فدراسیون‌‌ها مسابقات قهرمانی کشور برگزار نمی‌کنند و جالب آنجاست که بودجه مسابقات به حساب فدراسیون‌‌ها ریخته می‌شود. در این المپیاد نیز ما اعتبارات را به حساب فدراسیون‌‌ها واریز کردیم و تنها نظارت خواهیم کرد و در بحث اجرا هیچ دخالتی نخواهیم داشت.

برگزاری مسابقات در ۷۸ رشته ورزشی

سعادتمند در ابتدای صحبت‌هایش به ارایه آمار و ارقام درباره المپیاد استعدادهای برتر ورزشی پرداخت و اظهار کرد: در این المپیاد ۳۷ فدراسیون ورزشی منتخب در ۱۲رشته تیمی و ۳۰رشته انفرادی دخیل هستند. همچنین ۲۰۷۶ هیأت‌ورزشی استانی در این المپیاد مشارکت دارند. در مجموع قرار است مسابقات در ۷۸ رشته ورزشی که شامل ۴۶ رشته در بخش پسران و ۳۲رشته در بخش دختران برگزار شود. مجموع کل ورزشکاران شرکت‌کننده در این المپیاد نیز ۱۸۰هزارو۴۹ ورزشکار خواهد بود که از این تعداد ۶۹۱۷ نفر دختران هستند.

اهداف برگزاری المپیاد

مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش‌وجوانان درخصوص اهداف برگزاری چنین المپیادی با این گستردگی گفت: چشم‌انداز اصلی ما حضور قدرتمند در المپیک جوانان جهان در سال ۲۰۲۲ است که در کشور سنگال برگزار خواهد شد. به همین دلیل شرایط سنی در المپیاد را بین ۱۲ تا ۱۵ سال درنظر گرفته‌ایم تا بتوانیم بهره لازم را از برگزاری این المپیاد بگیریم. او ادامه داد: بیش از ۴۶۰ هزار دختر و پسر از دور‌ترین روستاهای کشور مسابقات انتخابی‌شان در روستا، بخش، شهر، شهرستان و در نهایت استان آغاز کردند و سپس ۱۸هزارو۴۹ ورزشکار در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی از ۳۱ استان و جزیره کیش و تهران از ۲۹ آبان آغاز خواهد شد و نهم آذرماه به پایان خواهد رسید. سعادتمند در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای نفرات برتر این المپیاد در نظر گرفته‌اند اظهار کرد: برترین‌های کشور در قالب ۲۴۰۰ نفر انتخاب خواهند شد و برای مستعدین برتر در ۴سال آینده بسته‌های حمایتی حقوقی، تحصیلی، مالی، پشتیبانی، پزشکی، آمادگی جسمانی و… دیده شده است و این امر با توجه به ردیف بودجه‌ای که در سال ۹۸ برای‌مان در نظر گرفته شده سالانه ادامه خواهد داشت.

تجلیل از مدیران برتر در دهه فجر

مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش‌وجوانان تصریح کرد: در حال‌حاضر تمام استان‌ها و فدراسیون‌‌ها درگیر این طرح هستند چراکه برای روند برگزاری مسابقات کمیته ارزیابی داریم و همه کار‌ها ارزیابی خواهند شد تا در نهایت در دهه‌فجر مدیران برتر مورد تشویق قرار بگیرند. اختتامیه مسابقات نیز از ساعت ۱۵ روز ۹ آذر در سالن افراسیابی برگزار خواهد شد. برای اولین بار در ورزش کشور یک رویداد ملی در حال برگزاری است که اعتبارات آن از قبل به حساب استان‌ها واریز شده است.

جذب آموزش‌وپرورش استعدادهای ورزشی

مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش‌وجوانان در پایان درباره این‌که در المپیک جوانان هدف کشور‌ها نتیجهگرایی نیست و آیا هدف بلندمدت دیگری از برگزاری المپیاد دارند، بیان کرد: اوج یک جوان برای حضور در تیم ملی از ۱۶ سال به بعد شروع می‌شود. هدف اول ما حضور قدرتمند در المپیک جوانان جهان در سنگال است اما دو سال پس از آن المپیک ۲۰۲۴ را پیش‌رو داریم که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود این استعداد‌ها می‌تواند در دو المپیک آینده حضور داشته باشد. هدف ما جذب، آموزش‌وپرورش استعدادهای ورزشی است.