رویای سفر با پرنده‌های مسافربری ایرانی!

با ورود به قرن جدید خورشیدی محقق خواهد شد رویای سفر با پرنده‌های مسافربری ایرانی!   گروه راه و شهرسازی- در اوج خبرهای تحریم صنعت هوایی کشور و عدم وفای به عهد امضاکنندگان برجام؛ در تحویل هواپیماهای مورد قرار با بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر، حالا خبرهای خوبی از داخل کشور شنیده می‌شود. پس از سال‌ها […]

با ورود به قرن جدید خورشیدی محقق خواهد شد

رویای سفر با پرنده‌های مسافربری ایرانی!  

گروه راه و شهرسازی- در اوج خبرهای تحریم صنعت هوایی کشور و عدم وفای به عهد امضاکنندگان برجام؛ در تحویل هواپیماهای مورد قرار با بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر، حالا خبرهای خوبی از داخل کشور شنیده می‌شود. پس از سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی مدیران و متخصصان داخلی و حضور منوچهرمنطقی به عنوان مدیر ارشد صنایع هوا و فضا که از دی‌ماه ۱۳۸۸ به این سمت منصوب شده است، وعده ساخت و تولید انبوه هواپیماهای مسافربری بومی، برای ورود به آسمان ایران داده شد. حال همه لحظه‌شماری می‌کنیم تا هواپیمای ۷۲ نفره ایرانی و یا هواپیمای سبک و نیز پهن پیکر۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره، به پرواز در آیند. هر چند منطقی از همان ابتدای حضور در صنعت هوایی، از۳ برنامه ۵ ساله برای ساخت پرنده‌های مسافربری ایرانی پرده‌برداری کرده بود تا به همان ضرب‌المثل همیشگی خود برسیم که می‌گوید: «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من»

بهره‌برداری از هواپیمای بومی ۷۲ نفره در ۵ سال آینده

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان‌کرد: بین ۳ تا ۵ سال می‌توانیم اولین هواپیمای بومی مسافربری ۷۲ نفره را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش تین‌نیوز، منوچهر‌منطقی به ساخت هواپیمای مسافربری اشاره کرد و افزود: در خصوص ساخت هواپیمای مسافربری تلاش‌های بسیاری شده و این کار را با هواپیمای ایران ۱۴۰ مسافربری ۵۲ نفره آغاز کردیم. وی در ادامه عنوان‌کرد: این هواپیما به علت ضعف‌هایی که داشت، در آن بازنگری شد که در نتیجه دو مسیر برای ادامه کار پیش‌بینی شد. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که دو مسیر، ارتقای هواپیمای موجود و یا طراحی هواپیمای جدید برای ساخت هواپیمای مسافربری پیش‌بینی شده است، خاطرنشان‌کرد: شاید این موضوع میان‌برد‌ترین مسیر ما برای رسیدن به یک هواپیمای مسافربری باشد. منطقی با بیان این‌که به روی این پروژه یک هواپیمای ۷۲ نفره تعریف شده است که موتور آن دیگر مانند گذشته ملخی نیست، گفت: موتور این هواپیما توربوپراپ خواهد بود که مورد علاقه مصرف‌کنندگان ایرانی است، چراکه مصرف‌کنندگان داخلی موتور ملخی را نمی‌پسندند.

وی تصریح‌کرد: این موتور معادل هواپیماهای ATR‌هایی است که در خطوط هوایی ایران پرواز می‌کند.

منطقی با بیان این‌که این موتور محصولی است که خیلی زود می‌تواند به نتیجه برسد، بیان‌کرد: در خصوص هواپیمای ۱۰۰ نفره تلاش‌هایی در حال انجام شدن است اما نزدیک‌‌ترین محصولی که می‌توانیم در آینده نزدیک به آن برسیم هواپیمای ۷۲ نفره است که برخی از مشخصه‌های آن حتی بهتر از هواپیماهای‌ ای‌تی‌آر خواهد بود. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص زمان‌بندی اجرایی آن نیز توضیح داد: زمان‌بندی اجرایی آن کوتاه است و ما به نمونه اولیه می‌توانیم در ۳ سال آینده برسانیم که پس از آن تست‌‌ها انجام گرفته تا بتوانیم مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری و گواهینامه‌های بین‌المللی را اخذ کنیم که این موضوع نیز حدوداً دو سال به طول می‌انجامد. وی اظهارکرد: بین ۳ تا ۵ سال یک محصول بومی شبیه به جنگنده کوثر خواهیم داشت.

به تحقیقات هوانوردی بودجه مجزا اختصاص داده شود

دبیر ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشکیل شبکه حوزه هوایی و تخصیص بودجه مجزا به تحقیقات را منجر به پیشرفت دستاوردهای فضایی و هوایی اعلام کرد.

منوچهر منطقی گفت: نخستین کاری که برای بیمه کردن بخش علمی و فناوری باید انجام دهیم این است که یک بودجه تحقیقات را جداگانه در نظر بگیریم. ممکن است که این بودجه کم باشد اما محققان براساس همین بودجه برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی همچنین گفت: برای ثبت نشان تجاری در حوزه هوایی اقدام به تشکیل شبکه‌ای بزرگ در حوزه هوایی و هوانوردی خواهیم کرد تا در دل این شبکه، بتوان مجموعه‌ای از فعالان صنعت هوایی را دور هم جمع کرد.

رییس مرکز ملی فضایی معاونت علمی اذعان داشت: تأسیس شبکه مذکور در راستای تشکیل علامت تجاری برای بیش‌تر شناخته شدن شرکت‌ها در داخل و خارج کشور به‌منظور توسعه بازار در این بخش ضرورت دارد. منطقی همچنین با تأکید بر این‌که، بسیاری از پیشرفت‌های حوزه هوایی در چند سال اخیر رقم خورده است، افزود: به‌عنوان مثال ساخت هواپیما‌های ۸ نفره، طراحی و ساخت پهپاد‌‌ها و افتتاح مرکز ملی نوآوری پهپاد‌‌ها با هدف توسعه صنعت هوایی در کشور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد. وی تصریح‌کرد: تشکیل شبکه حوزه هوایی و تخصیص اعتبار به بخش تحقیقات به‌صورت مجزا، موجب پیشرفت دستاوردهای فضایی و هوایی در کشور نسبت به وضعیت فعلی است.

تا سال ۱۴۰۴ هواپیمای پهن‌پیکر مسافری ۱۵۰ نفره طراحی می‌کنیم

رییس پژوهشگاه هوافضا از در دستور کار قرار گرفتن ساخت هواپیماهای ۸ تا ۱۹ نفره و نیز طراحی هواپیماهای پهن پیکر ۱۵۰ نفره خبر داد.

فتح‌ا…‌امی گفت: در سند پیش‌بینی شده است که تا سال ۱۴۰۴ هواپیمای پهن‌پیکر مسافری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را طراحی کنیم که این طرح در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به ناکامی پروژه ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ در کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر ساخت هواپیماهای ۸ تا ۱۹ نفره در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسؤول ادامه‌داد: برای تحقق این هدف، در حال حاضر طراحی هواپیمای سبک ۸ تا ۱۹ نفره برنامه‌ریزی شده است.

امی گفت: طرح ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ یک طراحی داخلی نبود، بلکه انتقال فناوری بود که در انتقال فناوری برخی از شاخص‌‌ها در نظر گرفته نشده بود و از این نظر مشکلاتی ایجاد شد. وی عدم تناسب موتور این هواپیما با شرایط اقلیمی کشور را از دیگر دلایل عنوان‌کرد و یادآورشد: پرواز این هواپیما در شرایط آب‌وهوای گرم و با بار اضافه موجب سقوط آن شد، ولی استاندارد‌ها در طراحی بدنه و اویونیک ایران ۱۴۰ رعایت شده بود. رییس پژوهشگاه هوافضا در خصوص دلایل سقوط این هواپیما توضیح داد: علت چند مورد سقوط این هواپیما این بود که در حمل مسافر و بار استاندارد‌ها رعایت نشده بود، به گونه‌ای که این هواپیما ۲۵۰ کیلوگرم بار اضافه داشت که حادثه‌ساز شد.