عجله برای مردن!

نگاهی به آمارهای تأمل‌برانگیز حوادث رانندگی در ایران و جهان عجله برای مردن! گروه اجتماعی- مصرف الکل، خواب‌آلودگی، جاده‌های نامطمئن، قطع عضو، معلولیت، هزینه سنگین و در بسیاری موارد مرگ؛ همه اینها را که کنار هم بگذاریم به تصادفات رانندگی می‌رسیم. تصادفاتی که براساس آخرین آمارهای جهانی سالیانه بیش از ۱۳۵۰هزار نفر را به کام […]

نگاهی به آمارهای تأمل‌برانگیز حوادث رانندگی در ایران و جهان

عجله برای مردن!

گروه اجتماعی- مصرف الکل، خواب‌آلودگی، جاده‌های نامطمئن، قطع عضو، معلولیت، هزینه سنگین و در بسیاری موارد مرگ؛ همه اینها را که کنار هم بگذاریم به تصادفات رانندگی می‌رسیم. تصادفاتی که براساس آخرین آمارهای جهانی سالیانه بیش از ۱۳۵۰هزار نفر را به کام مرگ و میلیون‌ها نفر را به جامعه معلولین اضافه می‌کند. این بدان معنی است که در هر ۲۴ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهد و تا آخر مطلب اگر همراه ما باشید تعداد کشته‌های حوادث رانندگی به چندین نفر خواهد رسید!

حوادث جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر

سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی از وضعیت امنیت جاده‌ای در جهان که هر ۵سال یکبار منتشر می‌شود با اعلام این مطلب یادآور شد: حوادث جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در میان افراد ۵ تا ۲۹ سال را تشکیل می‌دهند. همچنین شمار افرادی که سال ۲۰۱۸ در سوانح جاده‌ای جان خود را در کلیه کشورهای جهان از دست داده‌اند یک‌میلیونو۳۵۰ هزار نفر گزارش شده است.

افزایش ۱۰۰هزار نفری مرگ‌ومیر در سال

براساس این گزارش میزان کلی مرگ‌ومیر ناشی از سوانح جاده‌ای دست کم ۱۰۰هزار نفر نسبت به گزارش قبلی سازمان بهداشت جهانی افزایش نشان می‌دهد. با توجه به آمار ارایه شده می‌توان به‌طور خلاصه گفت که هر۲۴ ثانیه یک نفر بر اثر سوانح جاده‌ای در جهان جان خود را از دست می‌دهد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی عابران پیاده، دوچرخه و موتورسواران به صورتی نامتناسب و به ویژه در کشورهای در حال توسعه سهم عمده‌ای از قربانیان حوادث جاده‌ای در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. براین اساس عابران پیاده و دوچرخه‌سواران ۲۶درصد از قربانیان سوانح جاده‌ای را تشکیل می‌دهند، این میزان در آفریقا ۴۴ و در کشورهای شرق مدیترانه ۳۶ درصد گزارش شده است. این نسبت برای رانندگان موتورسیکلت و مسافران آن ۲۸درصد گزارش شده است که میزان آن در برخی مناطق جهان از جمله آسیای جنوب‌شرقی (۲۸درصد) و کشورهای غرب حوزه اقیانوس آرام بین ۹ تا ۱۵ درصد بیش‌تر است.

۶ ماه؛ ۸ هزار کشته در ایران!

در ایران نیز وضعیت بهتر نیست و آمار‌ها نشان از این دارد که سالانه ایرانیان بیش‌تری در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه‌سال ۹۴، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی در ایران به کم‌ترین عدد در دو دهه گذشته رسید و با ۱۶هزارو۵۸۴نفر، ‏امید کاهش این مصیبت همیشگی زنده شد، اما سال ۹۵ این روند ادامه پیدا نکرد و سال ۹۷ هم تاکنون ‏روی خوشی به این کاهش نشان نداده است. آمار رسمی پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد در ۶ماه نخست امسال، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی ۱٫۷درصد نسبت به مدت مشابه ‏پارسال افزایش داشته است. براساس این آمار، در ۶ماه نخست امسال، ٨‌هزارو٨٤١ نفر در ‏حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه ‌سال ‏‏١٣٩٦، ١,٧‌درصد افزایش داشته است. علاوه‌ براین همچنان ‌درصد مردانی که جان خود را در ‏جاده‌ها از دست می‌دهند بسیار بیش‌تر از زنان است و امسال هم از مجموع ٨‌هزارو٨٤١ متوفی ‏حوادث رانندگی، ٦‌هزارو٨٦٤ نفر مرد و یک‌هزارو٩٧٧ نفر زن بوده‌اند.‏ در ادامه این گزارش، ‏میزان مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات رانندگی در ۱۸‌سال گذشته بررسی شده است. ‏در واقع سالانه عددی که از میزان مرگ‌ومیر ایرانیان در ‏جاده‌ها منتشر می‌شود ۴۰دقیقه یک نفر بوده است. همچنین میانگین سن ‏قربانیان سوانح ترافیکی در کشور ما حدود ۳۵سال است که اگر امید به زندگی در کشور ۷۵سال ‏در نظر گرفته شود، به ازای هر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی، ۴۰‌سال عمر هر ایرانی از دست ‏می‌رود!

توصیه‌هایی برای نمردن!

حال سؤال این است که این همه عجله برای چیست؟ همان‌طور که ذکر شد بیش‌ترین تلفات رانندگی در جاده‌ها و حین مسافرت به وجود می‌آید بنابراین دوستان راننده باید چند نکته کوچک اما حیاتی را در ذهن بسپارند. اول: هنگام خواب آلودگی یا خودرو را به کنار جاده هدایت و استراحت کنند و یا تعارف را کنار گذاشته و به دیگران اجازه رانندگی بدهند! دوم: رانندگان محترم به یاد داشته باشند که اکثر جاده‌های ایران براساس آمار مسؤولان وزارت‌راه، نا ایمن است، بنابراین با سرعت مطمئنه در جاده‌ها رانندگی کنند. سوم: یادمان باشد که قدرت تصمیم‌گیری آنی در هر شخص متفاوت است و برهمین اساس است که به قول قدیمی‌ها دست‌فرمان بعضی‌ها خوب نیست و حتی اگر راننده‌ای حرفه‌ای هم باشید ممکن است با تصمیم یک راننده غیرحرفه‌ای جان خود و خانواده‌تان در معرض خطر باشد. در آخر مهم‌ترین نکته این است که به یاد داشته باشیم که آغاز سفر را از مقصد شروع نکنیم و از زمانی که استارت حرکت را زدیم به یاد داشته باشیم که مسافرت آغاز شده و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشیم.