نیاز شبکه راه‌آهن به نوسازی و تعمیرات اساسی!

نیاز شبکه راه‌آهن به نوسازی و تعمیرات اساسی! گروه راه و شهرسازی- کشور دارای ۱۳۰۰۰ کیلومتر خط آهن است که یکی پس از دیگری به شهر‌ها و به‌خصوص مراکز استانی متصل می‌شود. حال این شبکه گسترده نیازمند نگهداری و نوسازی است. موضوعی که قطعاً از ساخت خطوط جدید کم اهمیت‌تر نبوده و موجب بالا نگه‌داشتن […]

نیاز شبکه راه‌آهن به نوسازی و تعمیرات اساسی!

گروه راه و شهرسازی- کشور دارای ۱۳۰۰۰ کیلومتر خط آهن است که یکی پس از دیگری به شهر‌ها و به‌خصوص مراکز استانی متصل می‌شود. حال این شبکه گسترده نیازمند نگهداری و نوسازی است. موضوعی که قطعاً از ساخت خطوط جدید کم اهمیت‌تر نبوده و موجب بالا نگه‌داشتن راندمان خدمات‌رسانی می‌شود. هر چند در شرایط موجود مالی کشور می‌توان از بخش خصوصی کمک‌های ویژه‌ای گرفت تا پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله نوسازی و بازسازی خطوط ساخته شده را زودتر تکمیل کند.

وجود۵ هزار میلیارد پروژه نیمه‌تمام در بخش راه‌آهن

معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد و این شبکه باید هر ۲۰ سال یک‌بار مورد بازسازی و بهسازی قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر از کل شبکه ریلی کشور ۴۰ درصد نیاز به بهسازی و ۵ درصد نیاز به بازسازی دارد.

مازیاریزدانی گفت: البته بخش عمده‌ای از آمار‌ها تکالیف انباشته‌ای است که از سال‌های قبل به ‌جا مانده بود؛ اما در طی ۵ سال اخیر اقدامات مطلوبی برای بهسازی و نوسازی آنها شکل‌گرفته است. وی گفت: در طی سال‌های اخیر اکثر نقاط صعب‌العبور مانند محور جنوب حدفاصل درود – اندیمشک کاملاً بازسازی ‌شده است و تنها ۸ کیلومتر از این مسیر باقی‌مانده که تا دو ماه آینده پرونده این ۸ کیلومتر نیز بسته خواهد شد. یزدانی با بیان این‌که برای بهسازی بقیه شبکه راه‌آهن قراردادهایی منعقد شده است، گفت: همواره تمام پروژه‌های بهسازی و بازسازی شبکه ریلی توسط بخش خصوصی انجام ‌شده است. وی گفت: برنامه شرکت راه‌آهن در خصوص حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی معطوف به توسعه پروژه‌ها است. معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در حال حاضر ۵ هزار میلیارد پروژه در دست احداث وجود دارد و منابع محدود دولتی پاسخگوی اجرای آن نیست، گفت: بنابراین با ایجاد مشوق‌هایی به دنبال سرمایه‌گذار خصوصی هستیم و بخش خصوصی می‌تواند شریک عواید بهره‌برداری پروژه‌ها باشد.

ایران در بین ۱۰ تولیدکننده سیگنال در جهان

یزدانی با بیان این‌که در سال‌های اخیر توانسته‌ایم ریل تولید داخل به مفهوم واقعی داشته باشیم، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده تجهیزات سیگنالی و علائم در صنعت راه‌آهن است و در حال حاضر حوزه زیربنایی این صنعت هیچ‌گونه وابستگی به خارج جز تأمین قطعات یدکی ماشین‌آلاتی که از قبل خریداری‌شده را ندارد. معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن گفت: به‌طورکلی وضعیت شبکه ریلی در دو بخش مسافری و باری مناسب است و اگر تکالیف انباشته تعیین تکلیف شود، وضعیت بهتر هم خواهد شد.

یزدانی بابیان این‌که دولت یازدهم و دوازدهم یکی از ۴ اولویت خود را ریل اعلام کرده و براساس آن اقدامات مطلوبی نیز انجام داده است، گفت: اما ازآنجایی‌که شبکه ریلی زمانبر و هزینه‌بر است باید در بودجه دولتی سال ۹۸ رقمی برای این صنعت دیده شود.

بازسازی راه‌آهن جنوب امسال تمام می‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن معتقد است با وجود تمام مسایل اقتصادی موجود، در طول سال‌های گذشته اقدامات قابل قبولی در عرصه توسعه و بازسازی خطوط ریلی صورت گرفته و بسیاری از این طرح‌ها ادامه خواهد داشت.

مصطفی‌معینی درباره ابعاد فنی کار شرکت تراورس توضیح داد: این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت ریلی غرب آسیا به شمار می‌رود نزدیک به ۶۰۰۰ نفر پرسنل داشته و وظیفه نگهداری حدود ۷۰ درصد از شبکه ریلی کشور و همچنین وظیفه توسعه حدود ۷۰ درصد از شبکه راه‌آهن در دست بهره‌برداری پس از انقلاب اسلامی را در اختیار داشته و همچنان در بسیاری از این بخش‌ها فعالیت می‌کند.

به گفته وی، تراورس که چند سالی است به بخش خصوصی واگذار شده است، بیش از ده‌ها کارگاه و پروژه مختلف در سراسر کشور دارد و چه در عرصه راه‌آهن برون‌شهری و چه در عرصه متروهای درون‌شهری فعالیت گسترده دارد. مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن با بیان این‌که شرکت تراورس در حوزه تولید، توسعه و طراحی بخش‌های مختلف ریل و راه‌آهن فعال است، تصریح‌کرد: در حوزه تولید ما ۴ کارخانه تولید فرآورده‌های بتنی داریم. در حال حاضر در ایران برای ساخت تراورس به جای چوب در اکثر پروژه‌ها از تراورس بتنی استفاده می‌شود و این کارخانه‌ها بخشی از نیاز کشور را برطرف می‌کند. از طرفی ۷ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه ریلی که به تازگی توسط این شرکت به کشور وارد شده جزو کارآمد‌ترین ماشین‌آلات فعال کشور هستند و اگر شاهد سرعت گرفتن فعالیت در برخی پروژه‌های ریلی بودیم، یکی از اصلی‌‌ترین دلایل آن فعالیت مؤثر همین ماشین‌‌ها است. معینی درباره فعالیت این شرکت در عرصه توسعه نیز اظهارکرد: براساس سند چشم‌انداز باید همه مراکز استان‌ها به شبکه راه‌آهن متصل شوند. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برنامه‌ریزی برای اتصال ۵ استان انجام شد که خوشبختانه راه‌آهن همدان و کرمانشاه رسماً از چند ماه قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و راه‌آهن مراغه‌ـ ارومیه نیز چند روز قبل با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد و آغاز به‌کار کرد.

وی ادامه‌داد: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن هم در راه‌آهن مراغه‌ـ ارومیه و هم در راه‌آهن قزوین-رشت که طول هر دو آنها حدود ۱۸۰ کیلومتر است، فعالیت کرده و وظیفه احداث (روسازی) پروژه را برعهده داشته است. بسیاری از ماشین‌آلات جدید شرکت ما توانستند در این پروژه کار خود را آغاز کرده و در تکمیل طرح نقشی مهم و کلیدی ایفا کنند. اجرای راه‌آهن قزوین-رشت که انشاا… در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد از نظر فنی بسیار سخت و پیچیده بود و با توجه به تعداد تونل‌‌ها و پل‌های کار شده در آن، پروژه‌ای منحصر به فرد به‌ شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که آیا این شرکت در پروژه‌های بعدی اتصال استان‌های باقی‌مانده به شبکه ریلی فعالیت می‌کند، نیز توضیح داد: در هر پروژه‌ای که مشغول به فعالیت شده‌ایم با استفاده از موفقیت در مناقصه‌ها بوده است. قطعاً در طرح‌های آینده نیز مشارکت خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با تمام قوا در رقابتی سالم با دیگر شرکت‌های حاضر در این بخش، اهداف زیرساختی کشور را پیگیری کنیم.

معینی درباره‌ چگونگی ورود فناوری‌های جدید مورد نیاز کشور با توجه به فضای تحریمی شکل گرفته، تأکیدکرد: خوشبختانه در حال حاضر جز تولید ریل در دیگر بخش‌های راه‌آهن شرکت‌های ایرانی توان لازم را دارند و به خودکفایی قابل قبولی رسیده‌اند. البته برای طرح‌هایی مانند راه‌آهن سریع‌السیر نیاز به ورود فناوری‌های جدید وجود خواهد داشت که ما در جریان تفاهمنامه با شرکت‌های خارجی تلاش کرده‌ایم بخشی از آنها را وارد کرده و در آینده نیز نسبت به اجرای کامل قرارداد‌ها پیگیر خواهیم بود.