هزار وعده یلدا و بی‌وفایی دست‌اندرکاران

هزار وعده یلدا و بی‌وفایی دست‌اندرکاران گروه تجارت- مجتبی قدیری شب یلدا بلند‌ترین شب سال است، از این شب، به بعد روز و روشنایی بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود، پس یلدا مقدمه و طلیعه روزهای بلند است، اما امسال بلند‌ترین شب سال، با افزایش ارزی مواجه شده و باعث افزایش صادرات شده است و در پی […]

هزار وعده یلدا و بی‌وفایی دست‌اندرکاران

گروه تجارت- مجتبی قدیری

شب یلدا بلند‌ترین شب سال است، از این شب، به بعد روز و روشنایی بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود، پس یلدا مقدمه و طلیعه روزهای بلند است، اما امسال بلند‌ترین شب سال، با افزایش ارزی مواجه شده و باعث افزایش صادرات شده است و در پی آن شاهد هستیم که در بازار امسال شب یلدا، عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. این عدم همخوانی عرضه و تقاضا باعث نگرانی شهروندانی شده که قرار است این شب را بیدار باشند و جشن بگیرند، هر چند مسؤولان و دست‌اندرکاران وعده داده‌اند که نظارت‌های جدی بر بازار شب یلدا داشته باشند اما به قولی «هزار وعده یکی وفا نکردی» و «همه عمر وعده کردی، طمع وفا نکردم – که چو عمر بی‌وفایی سزد، ار وفا نکردی» را در یاد‌ها و خاطرات خود دارند.

نظارت جدی برای کنترل بیش‌تر بازار در آستانه شب یلدا

محمدعلی‌اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار از نظارت جدی برای کنترل بیش‌تر بازار در آستانه شب یلدا خبر داد. وی افزود: مقرر شد با توجه به این‌که به ایام آخر آذر و شب یلدا نزدیک می‌شویم؛ نظارت‌های جدی‌تری صورت بگیرد، همچنین کنترل بیش‌تر بازار در فعالیت‌های تعزیرات ملموس‌تر و تعداد بیش‌تری از اکیپ‌های گشت فعال شود.

کمبودی در بازار شیرینی نداریم

علی‌بهره‌مند، رییس اتحادیه دارندگان شیرینی فروشی، قنادی و کافه قنادی گفت: هیچ کمبودی برای تأمین شیرینی اعیاد از جمله شب یلدا و نوروز نداریم. وی تأکید‌کرد: به همه واحد‌‌ها ابلاغ کردیم حق هیچ‌گونه افزایش قیمتی به بهانه شب یلدا را ندارند و شهروندان در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند به تلفن ۱۲۴ و یا اتحادیه تماس بگیرند تا ما سریعاً با آنها برخورد کنیم.

آرامش بر بازار میوه شب یلدا حاکم است

حسن‌صابری، رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار درباره آخرین وضعیت بازار میوه در آستانه شب یلدا گفت: با توجه به فراوانی تولید، کمبودی در عرضه میوه شب یلدا نداریم و پیش‌بینی می‌شود که بازار همچنان در آرامش به سر برد.

به گفته وی با توجه به آن‌که زمینه بار اقلامی نظیر خرمالو، انار، هندوانه و… در میدان خوب است، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد. یک مقام مسؤول گفت: با توجه به فراوانی تولید، پیش‌بینی می‌شود که بازار میوه شب یلدا همچنان در آرامش به سر برد. صابری تصریح‌کرد: با توجه به افزایش نسبی تقاضا در شب یلدا‌، نوسان ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت میوه در بازار منطقی است.

معمولی‌‌ترین آجیلی که باز هم برای «یلدا» گران است

سیدرضا‌امامی‌میبدی، رییس اتحادیه قنادان البرز با بیان این‌که تاکنون نخودچی کشمش معمولی‌‌ترین خشکبار موجود در بازار بود، گفت: اکنون قیمت کشمش به ۶۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین نخودچی کشمش هم خشکباری معمولی نیست و مردم قدرت خرید آن را ندارند. وی در خصوص آخرین وضعیت بازار آجیل با توجه به نزدیک شدن شب یلدا گفت: وضعیت آجیل نه تنها در سطح استان بلکه در کشور مساعد نیست و در واقع قنادان و عرضه‌کنندگان محصولی برای ارایه به مشتریان خود ندارند.

وی در ادامه اعلام‌کرد: قیمت خشکبار به شدت افزایش داشته است این افزایش قیمت به حدی است که شهروندان قادر به خرید این محصولات نیستند. امامی، علت این گرانی خشکبار را سرمازدگی عنوان و اعلام کرد: به علت سرمازدگی که سال گذشته رخ داده اکثر محصولات از بین رفته است و خشکبار در بازار بسیار کم است. وی با اعلام این‌که احتمال افزایش قیمت بیش‌تر خشکبار نیز وجود دارد، گفت: ۷۰ درصد از گرانی‌های اخیر در محصولات خشکبار ناشی از سرمازدگی است.

عرضه هندوانه و انار شب یلدا به میزان کافی

اسدا…‌کارگر، رییس اتحادیه میوه ‌و سبزی از رکود و آرامش حاکم بر بازار خبر داد و گفت: جلسات متعددی را با همراهی سازمان تعزیرات‌، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت، اتاق اصناف ایران و تهران برای هماهنگی و ایجاد و ثبات قیمت‌ها در شب یلدا داشته‌ایم.

وی افزود: هدف ما این است تا تمامی اقشار جامعه در شب یلدا که سنت و آیین دیرینه است، بتوانند این شب را جشن بگیرند و تمام تلاشمان را برای کنترل قیمت‌ها و عرضه کافی میوه و مرکبات به بازار خواهیم داشت. کارگر تصریح‌کرد: تلاش کرده‌ایم برای عرضه میوه‌های پر استقبال شب یلدا مانند هندوانه و انار عرضه به میزان کافی داشته باشیم تا از افزایش قیمت آن جلوگیری شود و همه اصناف باید دست به‌دست هم بدهند تا مردم بتوانند خریدشان را انجام دهند.

نوسان بالای ارز عامل گرانی محصولات یلدا

حسین‌درودیان، عضو هیأت رییسه اتاق اصناف تهران در جلسه کارگروه شب یلدا گفت: مدیریت بازرسی اتاق اصناف با همکاری تعزیرات استان تهران مبادرت به تشکیل تیم مشترک نظارت بر واحدهای صنفی کرده است تا همکاری‌های لازم با صنوف مختلف انجام گیرد، لذا شایسته است اتحادیه‌های مرتبط با کالاهای مورد‌نیاز شب چله، با نظارت کامل بر کمفروشی، گران‌فروشی و سایر تخلفات صنفی موضوعات را پیگیری کنند. در ادامه هر یک از رؤسای اتحادیه‌ها ضمن اشاره به تفاوت قیمت محصولات صنفی خود نسبت به سال‌های گذشته به جهت نوسان بالای ارز، تلاش اتحادیه را برای وجود و وفور اقلام زیرمجموعه خود اعلام و تأکید‌داشتند؛ همه محصولات با کیفیت و قیمت ارزیابی شده با نظارت مستقیم اتحادیه کنترل می‌شود؛ البته در راه ارایه خدمات به شهروندان مشکلات بسیاری وجود دارد که رابطه مستقیم با قیمت دارد. شایان ذکر است بنا به گفته مسؤولان اتحادیه‌ها برخی کالا‌ها با شرایط قانونی ثبت سفارش شده، اما در گمرک باقی مانده و اجازه ترخیص صادر نمی‌شود مانند برخی از محصولات آجیل‌ و خشکبار لذا مقتضی است با ایجاد شرایط مناسب، این کالا‌ها وارد شده تا از قیمت رایج در بازار کاسته شود.

نوسان جزئی قیمت در آستانه شب یلدا امری طبیعی است

ارسلان‌قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش‌ و صادرات آبزیان با اشاره به این‌که کمبودی در عرضه ماهی وجود ندارد، گفت: با توجه به وضعیت مساعد تولید، کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا و حتی شب عید وجود ندارد. وی با اشاره به دلایل نوسان قیمت ماهی در بازار افزود: اگرچه پرورش‌دهندگان به سبب افزایش قیمت نهاده‌ها، دستمزد و قیمت تمام شده تولید‌؛ ۳۰ درصد قیمت نهایی عرضه آبزیان را افزایش داده‌اند، اما سودجویی دلالان و اشکال در نحوه توزیع موجب شده تا قیمت ماهی برای مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال قبل صددرصد رشد داشته باشد. قاسمی افزایش بیش از ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت ماهی در شب یلدا را غیرمنطقی دانست و افزود: با توجه به افزایش تقاضا در آستانه شب یلدا، نوسان جزیی قیمت نسبت به روز‌های عادی امری طبیعی است، درحالی‌که به سبب اشکال در نظام توزیع ممکن است نوسان غیرمنطقی در بازار رخ دهد.