کاهش میزان تأخیر‌ها در پرواز پرنده‌های ایرلاین‌های کوچک!

کاهش میزان تأخیر‌ها در پرواز پرنده‌های ایرلاین‌های کوچک! گروه راه و شهرسازی- درست گفته‌اند که هر کجا فرودگاه ساخته می‌شود، می‌توان به توسعه یافتن آن منطقه بیش‌تر امیدوار شد. صرف ساختن و افتتاح انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ، در اقصی نقاط کشور کافی نیست و داشتن ایرلاین‌های نیرومند، به عنوان ابزار ضروری در صنعت هوایی […]

کاهش میزان تأخیر‌ها در پرواز پرنده‌های ایرلاین‌های کوچک!

گروه راه و شهرسازی- درست گفته‌اند که هر کجا فرودگاه ساخته می‌شود، می‌توان به توسعه یافتن آن منطقه بیش‌تر امیدوار شد. صرف ساختن و افتتاح انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ، در اقصی نقاط کشور کافی نیست و داشتن ایرلاین‌های نیرومند، به عنوان ابزار ضروری در صنعت هوایی کاملاً احساس می‌شود. متأسفانه ایرلاین‌های کشور علی‌رغم وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ناشی از رشد قیمت ارز، خدمات مناسبی را به مسافران ارایه نمی‌کنند. تأخیر در پرواز‌ها همچنان رکورد می‌زنند و لازم است مدیران و کارشناسان این صنعت با خلاقیت و ابتکارات لازم این مشکلات را مرتفع کنند؛ زیرا زمان مهم‌ترین سرمایه در امر رشد اقتصادی و توسعه است. البته ایرلاین‌های کوچک در این راه به موفقیت‌های نسبی دست یافته‌اند و می‌توانند ضمن ادامه روند رشد خود، الگوی مناسبی برای کل صنعت هوایی کشور شوند.

ایرلاین‌های کوچک رکورددار پرواز به موقع

سازمان هواپیمایی کشوری جزییات پروازهای انجام شده در فرودگاه مهرآباد در مهر سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد و براین اساس شرکت هواپیمایی پویاایر با صددرصد پرواز به موقع خوش‌قول‌‌ترین ایرلاین ایرانی شد. براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در مهرماه سال جاری شرکت هواپیمایی آسمان با انجام ۷۸۲ پرواز پرکار‌ترین ایرلاین ایرانی بوده است و پس از آن شرکت‌های ماهان با ۶۶۶، ایران‌ایر با ۵۷۴ و زاگرس با ۴۹۵ پرواز قرار دارد.

همچنین در این مدت شرکت تازه تأسیس وارش که از ساری کار خود را دنبال می‌کند با انجام ۳ پرواز در فرودگاه مهرآباد کم‌ترافیک‌‌ترین شرکت هواپیمایی به حساب آمده و پس از آن شرکت‌های پویاایر، سا‌ها و معراج قرار دارند. در طول این مدت از نظر تعداد پروازهای به موقع شرکت هواپیمایی ماهان بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده و با انجام ۵۳۲ پرواز بدون تأخیر ۸۰ درصد برنامه‌های خود را به موقع انجام داده است. پس از آن شرکت آسمان با ۴۷۹، ایران‌ایر با ۴۰۶ و زاگرس با ۳۹۹ پرواز قرار دارند. در حوزه‌ پروازهای پرتعداد با تأخیر نیز شرکت آسمان با ۳۰۳ پرواز بالا‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده و پس از آن شرکت ایران‌ایر، ماهان، کاسپین و آتا قرار دارد. از نظر درصد پروازهای به موقع شرکت پویاایر توانسته تمام ۳۲ پرواز انجام شده خود را به موقع انجام دهد و به این ترتیب به صددرصد موفقیت برسد. شرکت هواپیمایی معراج با ۹۵، سا‌ها با ۹۳، سپهران با ۸۴ و قشم‌ایر با ۸۳ درصد بالا‌ترین عملکرد را به خود اختصاص دادند. در بین شرکت‌هایی که تعداد پرواز بالا داشته‌اند نیز ماهان با ۸۰ درصد بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است.

در حوزه پروازهای تأخیری نیز عملکرد اکثر شرکت‌ها بهبود نسبی را نشان می‌دهد، تا جایی که برخلاف آمارهای گذشته هیچ شرکتی به ۴۰ درصد تأخیر نیز نرسیده است. با این وجود شرکت آسمان با ۳۹ درصد بد‌ترین عملکرد را داشته و پس از آن شرکت‌های تابان و ایران‌ایر تور با ۳۷ و کاسپین، کیش‌ایر و وارش با ۳۳ درصد بد‌ترین عملکرد‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

فرودگاه مهرآباد پرترافیک‌‌ترین فرودگاه ایران

فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان قدیمی‌‌ترین فرودگاه مسافری کشور با ثبت سالانه بیش از ۱۵ میلیون سفر پرترافیک‌‌ترین فرودگاه ایران به‌ شمار می‌رود. به دنبال برنامه‌ریزی برای گسترش نفوذ فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) پروازهای بین‌المللی در فرودگاه مهرآباد متوقف شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده احتمال آن وجود دارد که با هدف کاهش فشار موجود بر فرودگاه مهرآباد در آینده بخشی از پروازهای داخلی نیز از طریق فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) انجام شود.

 

.

 

ایرلاین‌های دولتی همچنان رکورددار تأخیر

در این راستا و براساس این گزارش از نظر درصد پروازهای تأخیری شرایط ایرلاین‌های ایران بهبود قابل توجهی پیدا کرده و هیچ شرکتی بالای ۵۰ درصد از پروازهای خود را با تأخیر انجام نداده است. در این زمینه ایرلاین تازه تأسیس کارون با ۴۷ درصد تأخیر بد‌ترین آمار را داشته و پس از آن شرکت آتا و سپس دو ایرلاین دولتی ایران ایر و آسمان قرار دارد. در حوزه پروازهای به موقع نیز شرکت هواپیمایی ماهان توانسته پیشرفت قابل توجهی را به ثبت برساند و از ۶۲۵ پرواز خود ۵۳۱ پرواز معادل ۸۵ درصد را به موقع انجام دهد که از نظر پروازهای با تعداد بالا عملکردی مطلوب به شمار می‌رود. در کنار ماهان اما شرکت‌های دیگر نیز آمارهای بسیار مطلوبی داشته‌اند تا جایی که شرکت معراج با ۹۶، طا‌ها با ۹۳ و پویا ایر با ۸۵ درصد پرواز به موقع جزو ایرلاین‌های خوش قول ایرانی به شمار می‌روند. از نظر سهم ایرلاین‌‌ها در کل تأخیر به ثبت رسیده دو شرکت دولتی آسمان و ایران ایر همچنان صدرنشین هستند. در آمارهای ماه‌های گذشته نیز سهم شرکت‌های دولتی در تأخیرهای فرودگاهی بسیار بالا بود و شرکت‌هایی که تعداد پروازهایشان کم‌تر از ایرلاین‌های فعال بود، بهترین آمار را به خود اختصاص داده بودند. با توجه به اعلام چند ایرلاین بین‌المللی مبنی بر کاهش پروازهای خود به ایران یا حتی توقف آنها پیش‌بینی می‌شود پروازهای خارجی کشور در آمارهای آینده روندی کاهشی به خود بگیرد.