سدی به نام تسویه نقدی ارز در بورس نفت

سدی به نام تسویه نقدی ارز در بورس نفت گروه انرژی- سناریوی عرضه محموله‌های نفت در بورس در انتظار یک تعامل مناسب بین نهاد بورس انرژی و شرکت ملی نفت است. در حال حاضر به نفتی‌ها اجازه داده شده است تا یک میلیون بشکه نفت به صورت روزانه عرضه شود و قرار است در نخستین […]

سدی به نام تسویه نقدی ارز در بورس نفت

گروه انرژی- سناریوی عرضه محموله‌های نفت در بورس در انتظار یک تعامل مناسب بین نهاد بورس انرژی و شرکت ملی نفت است. در حال حاضر به نفتی‌ها اجازه داده شده است تا یک میلیون بشکه نفت به صورت روزانه عرضه شود و قرار است در نخستین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی این موضوع بررسی شود و اگر قبول کردند مقدار بیش‌تری نفت برای ۶ ماه در بورس عرضه خواهد شد. تا پیش از این قرار بود که نحوه فروش نفت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی باشد، همانطور که دور معامله قبلی بدین منوال عمل شد اما گویا به نظر می‌رسد برای دور زدن تحریم‌ها بتوان با فروش صددرصد ریالی بتوان از پس فشارهای آمریکا برآمد. بر این اساس عرضه محموله‌ها به صورت ریالی به فروش خواهند رفت و ارز آن طبق نرخ ارز در سنا (سامانه نظارت ارز) است.

مذاکره برای فروش ریالی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص اظهارکرد: در حال مذاکره برای فروش ریالی نفت در بورس انرژی هستیم.

شاپور‌محمدی به تازگی بیان‌کرد: برای عرضه محموله‌های جدید نفت در بورس انرژی منتظر اعلام رسمی وزارت نفت هستیم و از سمت سازمان بورس مشکلی برای برقراری مجدد فروش نفت در بورس انرژی وجود ندارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در عین حال مذاکراتی در حوزه فروش ریالی نفت در بورس انرژی صورت گرفته تا این فروش‌ها صرفاً با ریال انجام شود، در حالی که هم‌اکنون فروش‌ها به صورت ارزی- ریالی است.

اما باید این سؤال را پرسید که اگر این امر به تأیید و تصویب برسد و فروش ریالی جایگزین فروش ریالی- ارزی شود چارچوب معامله می‌تواند جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد کند؟

سازوکار بورس نفت واقعی است؟

فارغ از موارد مذکور در نگاهی متفاوت به این جریان باید گفت، در حال حاضر بازار سرمایه نیازمند حمایتی همه جانبه است. دولت با اتکا به این بازار سرمایه می‌تواند از فضای تحریم‌ها عبور کند.

علیرضا‌قدرتی در مورد عرضه نفت در بورس انرژی به ایسنا گفت: سازوکار بورس واقعی نفت، آن چیزی نیست که امروز ما در کشور داریم و این بازار تفاوت جدی با بازار فعلی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان‌کرد: تنها عرضه‌کننده نفت در این زمان وزارت نفت است و شرایط تحریمی کشور شاید اجازه ندهد بورس نفت به آن صورتی که ما تصورش را می‌کنیم به وجود ‌آید.

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر ما یک بورس سمبولیک نفت ایجاد کرده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم عرضه‌ها به‌طور واقعی رخ می‌دهد؛ چراکه عرضه‌ها و تقاضاهای فعلی واقعی نیستند. تا موضوع تسویه نقدی ارزی را حل نکنیم مشکلات سر جای خود باقی خواهد ماند.

نگاه مجلسی‌ها به بورس

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: باید نفت را در بورس عرضه کنیم و اگر تاکنون نفت در بورس عرضه می‌شد دیگر کسی نمی‌توانست از فروش نفت سوءاستفاده کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی خاطرنشان‌کرد: در ارتباط با بحث نفت و فروش نفت و بابک زنجانی و… بحثی که وجود دارد این است که نفت را در بورس عرضه کنند و اگر در بورس عرضه شود دیگر ما این گونه افرادی که بتوانند سوء‌استفاده کنند را نخواهیم داشت.

اما یکی دیگر از نمایندگان با انتقاد از ابهام در هویت خریداران گفت: باید مشخص شود که سرنوشت نفت‌های فروخته شده در بورس چه شده است، چرا که اگر قرار است یک ایرانی نفت را در داخل کشور به پالایشگاه‌ها بفروشد دیگر نیازی به فروش نفت در بورس نیست.

محمد‌حسن‌نژاد با اشاره به توقف فروش نفت در بورس، گفت: اگر قرار است یک ایرانی نفت را در داخل کشور به پالایشگاه‌ها بفروشد دیگر نیازی به فروش نفت در بورس نیست و وزارت نفت می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: اگر قرار است خریداران نفت در بورس، نفت خود را در خارج از کشور به فروش برسانند، این موضوع مطرح می‌شود که منابع نفتی ایران تحریم است نه شل و توتال.

تخفیف‌‌های فسادزا

وی با بیان این‌که با فروش نفت در بورس فسادی در این بخش ایجاد شده که برای هر بشکه نفت ۵ دلار تخفیف داده می‌شود، ادامه‌داد: براین اساس با این اقدام نزدیک به ۱۵ درصد تخفیف داده می‌شود، لذا اگر یک بابک زنجانی جدید پیدا شده و ۷ درصد به آن تخفیف داده شود برای دولت ارزان‌تر تمام می‌شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که در حال حاضر سوئیفت تنها پول غذا را جابه‌جا می‌کند و پول نفت را تحریم کرده است، اظهارداشت: تفاوتی ندارد که نفت را شرکت ملی نفت به فروش برساند و یا این‌که شرکت ملی نفت فروش طلای سیاه را به یک واسطه واگذار کند.

حال برای تکرار دوباره عرضه نفت در بورس باید منتظر تصمیم شورای اقتصادی بود تا چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود، علی‌رغم تمام چالش‌های پیش رو آنچه مسلم است این است که باید هویت خریداران از ابهام خارج شده و شفافیتی که بورس به‌عنوان یک ابزار مالی ادعای آن را دارد در تمام ارکان معامله لحاظ کند.