۸٫۵ میلیارددلار مگا پروژه پتروشیمی در سراشیبی اجرا

 ۸٫۵ میلیارددلار مگا پروژه پتروشیمی در سراشیبی اجرا  گروه انرژی- صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از سودآور‌ترین بازارهای تجاری در غیبت شرکت‌های بین‌المللی که قرار بود  قراردادهای نفتی را برای توسعه و بهره‌برداری ۲۰ ساله به سرانجامی مطلوب برسانند، در حال تلاش برای جبران مافات در این بخش هستند. بنابراین تولیدات پتروشیمی می‌توانند با افزایش […]

 ۸٫۵ میلیارددلار مگا پروژه پتروشیمی در سراشیبی اجرا

 گروه انرژی- صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از سودآور‌ترین بازارهای تجاری در غیبت شرکت‌های بین‌المللی که قرار بود  قراردادهای نفتی را برای توسعه و بهره‌برداری ۲۰ ساله به سرانجامی مطلوب برسانند، در حال تلاش برای جبران مافات در این بخش هستند. بنابراین تولیدات پتروشیمی می‌توانند با افزایش راندمان، تحولی اساسی در بخش ارزآوری کشور ایجاد کنند.

در حال‌حاضر ۳۷درصد از کل تولید صنعت پتروشیمی کشور به تولید شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج‌فارس اختصاص دارد. با نگاهی به آمار و ارقام موجود می‌توان گفت، کل صادرات هلدینگ خلیج‌فارس در سال ۹۶ در حدود ۸میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. این میزان نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از کل میزان صادرات شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های پتروشیمی، اختصاص به این شرکت دارد.

فعالیت‌های تجاری هلدینگ خلیج‌فارس وارد فاز جدیدی شده است، در همین راستا ۹مگا پروژه به ارزش۸٫۵ میلیارد دلار در این هلدینگ در دست اجراست.

درحالی که ظرفیت تولید مجموع هلدینگ خلیج‌فارس ۲۴میلیون تن در سال است، برای نخستینبار در سال۹۶ کل تولید این شرکت از مرز ۲۰ میلیون تن عبور کرد این رکورد برای سال ۹۷ نیز حفظ شد.

با توجه به اظهارات مذکور می‌توان مدعی شد این هلدینگ یک خیز اساسی برای افزایشدهی به درآمد ارزی برداشته است.

 

افزایش ظرفیت تولید به ۴۴ میلیون تن

جعفرربیعی، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج‌فارس درخصوص ظرفیت‌های به بهره‌برداری رسیده شرکت‌های پتروشیمی تابعه این هلدینگ پتروشیمی گفت: امسال در بخش صادرات متعهد به ارزآوری۴٫۹ میلیارد دلار شده‌ایم که خوشبختانه تا به امروز در رسیدن به این هدف، موفق عمل کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به تنوع تولید محصولات این شرکت در دو گروه محصولات مایع و گازی، بیان کرد: هلدینگ خلیج‌فارس درخصوص اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، در کشور پیشتاز است.

وی گفت: در حال‌حاضر ۹پروژه بزرگ پتروشیمی به ارزش۸٫۵ میلیارد دلار در دست اجرا داریم که می‌توان به پروژه‌های پالایشگاه بیدبلند، NGL3200، هنگام، آپادانا، گچساران، صدف، لردگان و ایلام اشاره کرد. در سال ۱۴۰۰ با اجرای پروژه‌های در دست اجرا کل ظرفیت تولید هلدینگ خلیج‌فارس به ۴۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

جمع‌آوری گازهای فلر در مناطق نفتخیز جنوب

وی درخصوص یکی از پروژه‌های مهم در دست اجرای این هلدینگ پتروشیمی خاطرنشان کرد: برپایه همکاری و مشارکت میان پتروشیمی و نفت، به تازگی عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری گاز‌های فلر در مناطق نفتخیز جنوب آغاز شده است. در حال‌حاضر مطالعات اولیه اجرای این پروژه به اتمام رسیده است و امیدوارم با خاتمه این پروژه طبق تعهدات‌مان در دو تا ۳ سال آینده بخش زیادی از فلر‌های مناطق نفتی جنوب خاموش شود.

جعفرربیعی در ادامه سخنان خود به جایگاه جهانی این شرکت اشاره کرد و افزود: این شرکت از نظر میزان فروش در سال۲۰۱۷، در رتبه ۳۸ جهان قرار دارد و نسبت به سال ۲۰۱۶ در حدود ۶ پله صعود کرده است. بعد از هلدینگ خلیج‌فارس، تنها شرکت ایرانی که در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارد شرکت نفت گاز پارسیان است که در رتبه ۸۶ است.

وی با تأکید بر رتبه‌های جهانی هلدینگ خلیج‌فارس، موفقیت این شرکت را نشان‌دهنده نقش و تأثیرگذاری آن در منطقه و جهان خواند و گفت: صادرات هلدینگ خلیج‌فارس به صورت اختصاصی و متمرکز توسط شرکت تجارت صنعت پتروشیمی انجام می‌شود. خوشبختانه در مقوله صادرات در هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن به صورت هماهنگ متمرکز عمل می‌کنیم، بنابراین در بحث فروش و قیمتگذاری نقش‌آفرینی بیش‌تری در بازار داریم.

جعفرربیعی در بحث فروش داخلی این شرکت را به عنوان یکی از بازیگران اصلی کشور معرفی کرد و افزود: با همکاری مناسب و دفتر توسعه صنایع پاییندستی و کارگروه تنظیم بازار، موفق شده‌ایم که ثبات و آرامش نسبی در بازار ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: این شرکت و ۴ شرکت زیرمجموعه پترول، مبین، فجر و پارس در بازار بورس کالا پذیرفته و فعال هستند و تقریباً ۱۳ درصد بازار بورس کالا در اختیار این شرکت است. بنابراین به دلیل شاخص‌سازی در بازار تأثیر‌گذار هستیم. بازار بورس، بازار پرتلاطمی است اما تلاش شده است از سهامداران خرد نیز به صورت منطقی حمایت کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تغییرات ساختاری صنعت پتروشیمی بعد از دوران خصوصی‌سازی، گفت: معتقدم که وظایف NPC به عنوان مسؤول صنعت پتروشیمی کشور بعد از خصوصی‌سازی، تغییر کرده است. وظایف این شرکت از سمت تصدی‌گری و اجرا به سمت حاکمیتی، رگلاتوری، سیاست‌گذاری و هدایت سوق پیدا کرده است.