شفاف‌سازی مصارف مالیاتی خواسته فعالان اقتصادی

شفاف‌سازی مصارف مالیاتی خواسته فعالان اقتصادی مجتبی قدیری کسی مخالف پرداخت مالیات در کشورنیست، اما همواره سیستم پرداخت مالیاتی کشور مورد نقد و انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی قرار میگیرد این در حالی است که  فعالان اقتصادی معتقدند نحوه محاسبه مالیات عادلانه نبوده و یا… و اصناف همواره در صف معترضین به سیستم مالیاتی قرار […]

شفاف‌سازی مصارف مالیاتی خواسته فعالان اقتصادی

مجتبی قدیری

کسی مخالف پرداخت مالیات در کشورنیست، اما همواره سیستم پرداخت مالیاتی کشور مورد نقد و انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی قرار میگیرد این در حالی است که  فعالان اقتصادی معتقدند نحوه محاسبه مالیات عادلانه نبوده و یا… و اصناف همواره در صف معترضین به سیستم مالیاتی قرار دارند.

رشد ۶۱ درصدی درآمد مالیات مشاغل در سال ۹۸

سیدعلی‌ادیانی، عضو هیأت رییسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ از رشد ۶۱ درصدی مالیات بر مشاغل در سال آینده خبر داد و گفت: میزان رشد درآمد مالیاتی به نسبت سال ۹۷ در قالب اعداد و ارقام به تفکیک مجموعه افرادی که مشمول مالیات، اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت، مالیات‌های مستقیم و مالیات کالا و خدمات به اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق بودجه رسید. وی تأکید‌کرد: بیش‌ترین حجم رشد مالیاتی را در بحث مربوط به مالیات مشاغل داریم، به عبارتی درآمد مالیاتی از محل مالیات مشاغل به نسبت سال ۹۷ در سال آینده، ۶۱ درصد رشد دارد. ادیانی در توضیح رشد ۶۱ درصدی مالیات مشاغل گفت: باید کل مشاغل و کسبه نسبت به کسب درآمد و فعالیت‌های مرتبط با بازار مالیات پرداخت کنند، در این خصوص افزایش ۶۱ درصدی پیش‌بینی شده که البته این رشد چیزی است که در لایحه دولت آمده و ممکن است در کمیسیون تلفیق و صحن علنی دستخوش تغییرات قرار گیرد.

مصارف مالیات دریافتی به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود

سیدعبدالوهاب‌سهل‌آبادی، رییس خانه صنعت‌، معدن‌ و تجارت ایران گفت: فرایند مالیات دارای ۳ ضلع مؤدی‌، ممیز و دولت است و دولت تاکنون در نحوه هزینه‌کرد مالیات گزارشی جامع و شفاف ارایه نکرده است. وی تصریح‌کرد: مؤدیان مالیاتی با پرداخت مالیات تفاوتی در بهبود شرایط کسب‌ و کار مشاهده نمی‌کنند و دولت باید مصارف مالیات دریافتی را برای مردم مشخص کند. وی با بیان این پرسش که آیا بودجه‌نویسان ابتدا هزینه‌های دولت را محاسبه می‌کنند و سپس بودجه را تنظیم می‌کنند، افزود: در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی به سختی به فعالیت مشغول هستند، افزایش سقف مالیات و افزایش هزینه‌های دولت جای سؤال دارد. رییس خانه صنعت‌، معدن‌ و تجارت ایران تأکید‌کرد: دولت طی سال‌های گذشته نه تنها هزینه‌های خود را کاهش نداده بلکه با افزایش هزینه‌های خود خواستار افزایش مالیات دریافتی از مردم است.

راهنمایی‌های غلط ممیزان سازمان امور مالیاتی به فعالان صنفی

علی‌اصغرمیر‌ابراهیمی، رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران‌ و سلف‌سرویس نیز با اشاره به راهنمایی‌های غلط ممیزان سازمان امور مالیاتی به فعالان صنفی گفت: ممیزهای مالیاتی با مراجعه به صنوف تحت پوشش در پاسخ به اظهارات فعال صنفی مبنی بر عدم کاسبی ‌و رکود‌، می‌گویند«اگر نمی‌توانی کسب‌ و کار کنی، واحد صنفی خود را بفروش و پول آن را در بانک بگذار» تأکید ‌دارم؛ چگونه سازمان به ممیزهای خود نه آموزش می‌دهد، نه تذکر که اگر واحد صنفی مغازه خود را تعطیل کند، به غیر از خود، پرسنل شاغل در آن را چه کند؟ به‌طوری‌‌که برخی از اعضای این اتحادیه بالغ بر ۳۰۰ پرسنل دارند که اگر تحت تکفل هر فردی را به‌طور میانگین ۴ نفر بگیریم؛ در مجموع، تنها در یک واحد صنفی ۱۲۰۰ نفر ارتزاق روزی می‌کنند، لذا راه‌حل ممیز‌های مالیاتی کمکم منجر به تعطیلی و بیکاری می‌شود. سازمان امور مالیاتی می‌داند چه رفتار خطرناکی را ممیز‌‌ها انجام می‌دهند؟ وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در شرایط کنونی و گرانی حاکم بر کشور که کالاهای مورد مصرف این صنف قیمت ثابتی نداشته و هر روز افزایش می‌یابد، باعث گرانی مضاعف شده است، به‌طوری که از ابتدای امسال اعضا روز به روز کم می‌شوند. میرابراهیمی در پایان گفت: از مسؤولان تقاضا دارم تا به مشکلات اصناف رسیدگی کنند و موجبات ایجاد بیکاری و خروج افراد در فعالیتهای صنفی را از بین ببرند.

۸۰ درصد مؤدیان برگه قطعی مالیات خود را نگرفته‌اند

بهروزمیلانی، رییس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان در رابطه با مالیات ادامه‌داد: در صورت تسویه حساب با اداره مالیاتی بایستی قطعی‌‌ها صادر شود، اما بیش از ۸۰ درصد مؤدیان مالیاتی این صنف برگه قطعی مالیات سال ۹۶ خود را هنوز دریافت نکرده‌اند که این مسأله جای تأمل دارد. میلانی اظهارکرد: در حال حاضر اعضای این صنف به دلیل رکود بازار، تورم، کمبود کالا، قوانین گمرکی و افزایش نرخ ارز با مشکلات عدیده‌ای همراه است و درآمد‌ها کم‌تر از نصف سال‌های قبل کاهش داشته است و حال افزایش غیرمنطقی مالیات نیز توان ماندن در بازار را از اعضای صنف خواهد گرفت.

مشکلات مالیاتی از مشکلات اصناف است

محمود‌نوری، نماینده اتاق اصناف ایران در استان گلستان، شهرستان مینودشت گفت: اتاق‌های اصناف با مشکلات عدیده‌ای همراه هستند که کمبود بودجه مالی و مشکلات مالیاتی از جمله این مشکلات است. وی افزود: اصناف خواستار رعایت عدالت و اجرای سیستمی منظم و به روز برای پرداخت مالیات هستند تا کسبه و بازاریان با آسودگی بیش‌تری مالیات پرداخت کنند. این فعال صنفی ادامه‌داد: رکود بازار از مشکلات فراگیر اصناف در کشور است و در این شرایط مالیات عملکرد اصناف بدون توجه به رکود و کاهش رونق کسب‌ و کار تعیین می‌شود، همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز در اجرا دارای مشکلات و ابهام‌های فراوانی است که نیازمند تجدیدنظر اساسی توسط مراجع ذی‌ربط می‌باشد.

حل مشکلات مالیاتی اصناف ضروری است

سیدابراهیم‌صحفی، نماینده اتاق اصناف ایران در استان قم گفت: حل مشکلات مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اصناف ضروری است و مهم‌ترین دغدغه اصناف است. وی افزود: مشکلات ارزش افزوده، مالیات و نبود سرمایه در گردش واحدهای صنفی را دچار مشکل کرده است. نماینده اتاق اصناف ایران تصریح‌کرد: اصناف به پرداخت مالیات بر درآمد اعتقاد دارند اما در شرایط رکود باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شده باشد. صحفی افزود: به دلیل وجود رکود اقتصادی در بازار، برخی اقشار کم‌درآمد توانایی پرداخت مالیات را ندارند. در این شرایط باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شده باشد.

کاهش و معافیت مالیاتی در دوران رکود لازم است

‌علیرضا‌حسنی، نماینده اتاق اصناف ایران در استان یزد گفت: مالیات بر مشاغل و مالیات ارزش‌ افزوده عنوان‌هایی هستند که ذهن واحدهای صنفی را مشوش کرده‌اند و در شرایط رکود، مانع رونق بازار می‌شود.

وی افزود: اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده، چند سالی است که از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی در حال بررسی است، اما هنوز اقدام اساسی برای آن صورت نگرفته است و مالیات ارزش‌افزوده که نوعی مالیات بر مصرف است و درحال‌حاضر از اصناف نیز گرفته می‌شود و به این ترتیب هزینه‌های تولید، فروش و خدمات بالا رفته و بازار را به رکود کشیده است.

حسنی تصریح‌کرد: مالیات ارزش‌افزوده یکی از مشکلاتی است که اصناف با آن روبه‌رو هستند و ما تلاش کرده‌ایم که دولت را با خود هم نظر کنیم، رفع مشکل مالیات ارزش‌افزوده به یقین برای رفع رکود حاکم بر بازار بی‌تأثیر نیست.

نماینده اتاق اصناف ایران افزود: در سال‌های گذشته سازمان امور مالیاتی هر سال درصدی را بر مالیات اصناف اضافه  و وصول می‌کرد و اصناف انتظار دارند در بازار ۹۷ که رکود حاکم است و شاهد نبود رونق اقتصادی و کسادی در همه صنوف‌های کشور هستیم، معافیت مالیاتی برایشان در نظر گرفته شود.

کاهش نرخ مالیات استان‌های کم درآمد باید صورت بگیرد

حسین‌محرابی، رییس اتاق اصناف همدان گفت: تعیین نرخ مالیات مصوب باید هر سال بر حسب ظرفیت مالیاتی استان سنجیده و مشخص شود و تعیین نرخ مالیاتی هر استان باید بر مبنای درآمد آن استان باشد. وی افزود: درآمدهای مالیاتی مصوب با توجه به واقعیت‌های اقتصادی و تعداد بنگاه‌های اقتصادی فعال باید تعیین شود و استان همدان صنعتی نیست و درآمد این استان بیش‌تر از حوزه کشاورزی است و فشار مالیاتی این استان بیش‌تر بر روی اصناف می‌باشد. رییس اتاق اصناف همدان تصریح‌کرد: گرفتن مالیات از مستغلات و وجوه حاصل از واسطه‌گری یکی از راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های موجود است و مالیات بر صنعت و تولید نیز بدون رشد درآمدهای این بخش نباید افزایش یابد. محرابی اظهار‌کرد: روند اخذ مالیات باید اصلاح شود و نیاز به فرهنگ‌سازی است تا مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند، دریافت شود و اصناف که همیشه در صحنه حاضر هستند در معرض پرداخت مالیات‌های سنگین نباشند. وی تأکید‌کرد: اصناف در سال‌های اخیر با توجه به رکود بازار و کاهش درآمد، بیش‌ترین مالیات را پرداخت کرده‌اند، چون اصناف همیشه همراه دولت و نظام هستند اما مطالبات اصناف همیشه بی‌پاسخ باقی مانده است.