برخورد مرگبار هواپیمای باری با شهرک مسکونی !

گروه راه و شهرسازی- یک بار دیگر سقوط هواپیما در کشورمان حادثه خلق کرد. هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح کرج دچار حادثه شد و به خانه‌های مسکونی نیز برخورد داشته است. به دلیل باری بودن نوع هواپیما و نیز خالی از سکنه بودن آن تعداد منازل مسکونی، تعداد جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان محدودتر از […]

گروه راه و شهرسازی- یک بار دیگر سقوط هواپیما در کشورمان حادثه خلق کرد. هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح کرج دچار حادثه شد و به خانه‌های مسکونی نیز برخورد داشته است. به دلیل باری بودن نوع هواپیما و نیز خالی از سکنه بودن آن تعداد منازل مسکونی، تعداد جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان محدودتر از حوادث مشابه  قبلی بوده است. طبق گزارش‌های ارایه‌شده توسط مسؤولان استانی و محلی از جمله سخنگوی سازمان اورژانس کشور، این هواپیمای باری با ۱۶ خدمه پرواز از کشور قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بود که ناگهان مسیر خود را از این فرودگاه به سمت فرودگاه فتح تغییر می‌دهد. براساس اطلاعات کسب شده، خلبان هواپیما زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است و پس از آن به شهرک مسکونی صفاشهر برخورد می‌کند. براساس گزارش‌ها و اظهارات منتشر شده، در این حادثه تنها مهندس پرواز این هواپیما زنده مانده است و بقیه سرنشینان جان باخته‌اند. افرادی که از نظر جغرافیایی با منطقه صفادشت و فرودگاه فتح آشنا هستند، می‌دانند که این فرودگاه بیش‌تر برای فرود هلی‌کوپتر و تعمیر آنها استفاده می‌شود و اصلاً امکان استفاده از باند این فرودگاه برای فرود هواپیماهای باری بزرگ به ویژه هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ وجود ندارد. فرودگاه مورد نظر در منطقه صفادشت کرج و جنوب غرب فردیس قرار دارد که در انتهای باند این فرودگاه مناطق مسکونی زیبادشت و فرخ‌آباد قرار دارد که هزاران نفر در آن زندگی می‌کنند. متأسفانه این حادثه موجب جان باختن تعدادی انسان‌ شده است و ترس و وحشت بسیاری را در منطقه به وجود آورده است، لذا لازم است ابعاد و دلایل این حادثه تلخ از جمله عملکرد برج‌های مراقبت بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.

خلبان هواپیما احتمالاً فرودگاه را برای فرود اشتباه گرفته است

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ، تنی چند جان باخته‌اند که تمامی آنها از پرسنل هواپیمای باری هستند و کسی از ساکنان مناطق مسکونی صدمه ندیده است. محمدرضارضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس از بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از منطقه صفادشت و منطقه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این بازدید صورت خواهد گرفت و ابعاد حادثه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس‌شورای‌اسلامی، درباره علل سقوط هواپیمای باری بوئینگ در فرودگاه فتح کرج، گفت: این احتمال است که خلبان هواپیمای مذکور، باند فرودگاه فتح را با باند فرودگاه دیگر اشتباه گرفته و در فرودگاه فتح به زمین نشسته است، اما در نهایت نتوانسته هواپیما را متوقف کند و این مسأله موجب برخورد هواپیما با ساختمان‌های مسکونی شده است.

وی ادامه‌داد: خلبان هواپیمای بوئینگ به برج مراقبت اعلام می‌کند که من باند را دیده‌ام و در آن فرود می‌آیم و پس از آن در کنترل هواپیما هنگام فرود دچار مشکل می‌شود.

این مسأله در حال بررسی است که آیا خلبان فرودگاه را اشتباه گرفته و یا این‌که به اضطرار در آن فرود آمده و همچنین عملکرد برج‌های مراقبت در هدایت هواپیما باید مشخص شود.

رضایی کوچی ادامه داد: این مسأله در حال بررسی است که آیا خلبان فرودگاه را اشتباه گرفته و یا این‌که به اضطرار در آن فرود آمده و همچنین عملکرد برج‌های مراقبت در هدایت هواپیما باید مشخص شود.

هواپیمای بوئینگ توسط کدام برج مراقبت به اشتباه هدایت شده است؟

نماینده مردم کرج و آسارا در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به سقوط هواپیما در منطقه فرودگاه فتح کرج، گفت: هواپیمای باری ۷۰۷ دقایقی پیش در منطقه فرودگاهی فتح کرج دچار سانحه شد، این هواپیما از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بود و متأسفانه به دلایل نامعلوم مسیر خود را به سمت فرودگاه فتح تغییر می‌دهد.

عزیز‌اکبریان ادامه‌داد: فرودگاه فتح فرودگاهی است که برای نگهداری و تعمیر هلی‌کوپتر استفاده می‌شود و مشخص نیست که چرا هواپیما به این سمت هدایت شده است. وی در خصوص سقوط هواپیما گفت: بعد از این‌که هواپیما به منطقه فرودگاه فتح می‌رسد، به زمین می‌نشیند اما به دلیل کوتاه بودن باند فرودگاه از مسیر خارج شده و به منطقه مسکونی در حوالی باند برخورد می‌کند. اکبریان ادامه‌داد: باید تحقیقات کاملی صورت گیرد، البته نیروهای امدادی برای کمک‌رسانی به منطقه اعزام شده‌اند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید مشخص شود که هواپیما توسط کدام برج مراقبت، یعنی برج مراقبت فرودگاه مهرآباد یا برج مراقبت فرودگاه پیام به اشتباه هدایت شده است.

هواپیما متعلق به ارتش بود نه ساها

عزیز‌اکبریان در تشریح جزییات جدیدی از حادثه سقوط هواپیما در کرج گفت: این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سا‌ها نبوده و از هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی بود.

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده پیدا شده است

وی افزود: خوشبختانه ساختمانی که هواپیما با آن برخورد کرده خالی از سکنه بوده است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی در پایان با بیان این‌که جعبه سیاه این هواپیما نیز کشف شده است، خاطرنشان‌کرد: فرودگاه فتح برای هواپیما نبوده و صرفاً برای فرود هلی‌کوپتر طراحی شده است، از این رو باید بررسی شود که خلبان در فرود اشتباه کرده و یا برج مراقبت به درستی محل فرود را اعلام نکرده است.