طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، چراغ درآمدزایی را روشن می‌کند

سهمیه‌بندی سوخت برسر دوراهی طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، چراغ درآمدزایی را روشن می‌کند گروه انرژی- یکی از دغدغه‌هایی که پای ثابت سبدسوختی کشور قرار گرفته است، افزایش قیمت بنزین و چگونگی سهمیه‌بندی برای بازار مصرف است. بسیاری از مسؤولان دولتی وعده می‌دهند که خبری از افزایش قیمت این کالای استراتژیکی در بودجه۹۸ نیست ولی آنچه […]

سهمیهبندی سوخت برسر دوراهی

طرح جدید سهمیهبندی بنزین، چراغ درآمدزایی را روشن می‌کند

گروه انرژی- یکی از دغدغه‌هایی که پای ثابت سبدسوختی کشور قرار گرفته است، افزایش قیمت بنزین و چگونگی سهمیه‌بندی برای بازار مصرف است. بسیاری از مسؤولان دولتی وعده می‌دهند که خبری از افزایش قیمت این کالای استراتژیکی در بودجه۹۸ نیست ولی آنچه که از ظواهر امر بر می‌آید باید منتظر گرانی بنزین البته به صورت چراغ‌خاموش بود.

فارغ از این بحث پیشنهادات و راهکارهایی هرازگاهی از کانال مجلس مطرح می‌شود که بیانگر چگونگی توزیع بنزین و عرضه آن به بازار مصرف است. یکی از مواردی که اخیراً مطرح شده است به ازای هر یک نفر یک لیتر بنزین تخصیص می‌یابد. پیشنهادی که روی میز مجلسی‌‌ها قرار گرفته است تا چالش‌های پیشروی آن مورد رصد و بررسی قرار گیرد. براین اساس با اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر، حتی افرادی که صاحب خودرو نیستند سهمشان را از بنزین تولیدی کشور دریافت می‌کنند که در صورت عدم نیاز می‌توانند به فروش برسانند.

اما باید دید آیا با تصویب این تصمیم بر دو مشکل مهم صنعت سوخت یعنی افزایش میزان مصرف و قاچاق تأثیر مثبتی گذاشته خواهد شد؟

این درحالی است که بخش دیگری از نمایندگان موافق با سهمیه‌بندی بنزین نیستند؛ حال مشخص نیست که در سال ۹۸ که سال سختی برای بودجه‌بندی‌‌ها نیز خواهد بود برای سبدسوختی کشور چه سرنوشتی رقم بخورد.

سوخت خود را بفروشید

سخنگوی کمیسیون انرژی در این خصوص تأکید کرد: تا پایان سال آینده دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند.

اسدا…قره‌خانی درباره اعلام وصول طرح سهمیه‌بندی مجلس اظهار داشت: براساس طرحی سهمیه‌بندی که برخی نمایندگان به هیأت‌رییسه مجلس ارایه کرده‌اند گفته شده به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص یابد و شرکت پالایش و پخش فرآورده نیز سامانه‌ای تعریف کند تا افرادی که خودرو ندارند سوخت خود را از این مسیر فروخته و دارندگان خودرو هم بتوانند خرید کنند.

وی افزود: در این طرح آمده جایگاهداران سی.ان.جی برای سرویس‌های عمومی اعم از وانت‌‌‌ها و تاکسی‌‌‌ها اولویت قائل شوند تا بتوانند بدون نوبت سوخت‌گیری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره موافقت و یا عدم موافقت با این طرح گفت: فعلاً باید در کمیسیون تخصصی انرژی مطرح شود، سپس این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور طراحان و دستگاه مربوطه آن را جمع بندی کرده و به هیأت‌رییسه ارایه دهد.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده شخصی بنده و نه از منظر دیدگاه کمیسیون، در بحث سوخت دو مشکل افزایش مصرف و قاچاق را داشتیم که طرح باید در راستای جلوگیری از افزایش قاچاق و مصرف باشد. بعید می‌دانم که طرح در این بخش مؤثر واقع شود. مگر این‌که قیمت‌ها به حدی بالا برود که قاچاق مقرون به صرفه نباشد.

بررسی، تصویب و تأیید نهایی طرح زمان‌بر است

محمدمهدی‌مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۳۹۸ کل کشور با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره احتمال سهمیه‌بندی سوخت در سال آینده، به خانه‌ملت گفت: کمیسیون تلفیق هنوز در حال بررسی مباحث درآمدی لایحه بودجه بودجه و رسیدگی به برخی از بخش‌ها و تبصره‌های آن به پایان نرسیده است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: یکی از مباحثی که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ در حال بررسی آن بوده، مسأله حامل‌های انرژی و قیمت سوخت در سال آینده است، از این رو کمیسیون تلفیق هنوز نسبت به حامل‌‌ها انرژی، قیمت آن و نحوه اجرا تصمیمی اتخاذ نکرده است.

مخالفت دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ با سهمیه‌بندی سوخت

براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ ارایه‌شده از سوی دولت، موضوع حامل‌های انرژی و نحوه توزیع سوخت در سال ۹۸ مانند سال جاری بوده و این به معنای آن است که دولت در لایحه، مسأله سهمیه‌بندی سوخت را نیاورده است.

مفتح با اشاره به اعلام وصول طرح سهمیه‌بندی سوخت در مجلس، گفت: نمایندگان مجلس براساس آیین‌نامه داخلی مجلس می‌توانند پیشنهاد طرحی را ارایه کرده و این طرح در مجلس بررسی شود، حال آیین‌نامه روال بررسی طرح‌ها و لوایح را تبیین کرده که این روال بسیار زمان بر است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح بعد از اعلام وصول به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده و این روند تا این بخش بسیار زمان بر است، بعد از تصمیم‌گیری کمیسیون، طرح به صحن علنی مجلس ارایه شده و باید در نوبت بررسی قرار گیرد، پس از بررسی و تصویب آن، طرح به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود، از این رو طرح تا زمان ابلاغ فرایند طولانی را طی خواهد کرد.