دولت دست بخش مسکن را می‌گیرد!

دولت دست بخش مسکن را می‌گیرد! گروه راه و شهرسازی- دولت‌ها به صورت طبیعی در شرایط اقتصاد غیرعادی کشورهایشان در بازار‌ها دخالت می‌کنند تا بتوانند اوضاع کشور خود را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشند. کشور ما نیز تحت شدید‌ترین فشارهای اقتصادی از سوی قدرتی قرار گرفته که علی‌رغم افت شدید هژمونی خود نسبت […]

دولت دست بخش مسکن را می‌گیرد!

گروه راه و شهرسازی- دولت‌ها به صورت طبیعی در شرایط اقتصاد غیرعادی کشورهایشان در بازار‌ها دخالت می‌کنند تا بتوانند اوضاع کشور خود را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشند. کشور ما نیز تحت شدید‌ترین فشارهای اقتصادی از سوی قدرتی قرار گرفته که علی‌رغم افت شدید هژمونی خود نسبت به سال‌های گذشته، به هر شکل توانمندی‌هایی برای اثرگذاری در اقتصاد جهانی دارد. برخلاف برخی نظرات غیرواقعی، طبیعی است دولت در بازار‌های بحران‌زده از جمله مسکن ورود پیدا کند. در واقع باید پذیرفت مسکن وزن قابل توجهی در کل اقتصاد کشور دارد. بخشی که در دوره تولید و بهره‌برداری از خانه‌ها، نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. همچنین بیش از ۴۰ درصد تشکیل سرمایه ناخالص را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن، گستردگی تقاضای مسکن و وابستگی این بخش به نهاده‌های داخلی و تشویق الگوی رشد درون‌‌زا و متوازن، نقش ممتازی در تحقق اهداف اقتصادی ایفا می‌کند. حالا در زمان وزارت جدید راه و شهرسازی دولت می‌خواهد نقش پررنگ‌تری را در بازار مسکن ایفا کند. وعده ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در نقاط مختلف کشور نشان از روزهای امیدبخشی برای گرم شدن اقتصاد سرما‌زده مسکن دارد. همچنین اراده تکمیل مسکن مهر و نیز تلاش برای احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند موجب رشد دوباره اقتصاد درون‌زای کشور شود. در این صورت می‌توان به تدریج به حضور دوباره بخش خصوصی در مسکن امید داشت. هر چند رشد صدور پروانه‌های ساخت در شهرهای بزرگ نیز گواه این مدعاست.

۶۰هزار مسکن برای اقشار کم درآمد در ۲۲شهر جدید ساخته می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی برای ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه در ۲۲ شهر جدید آغاز شده است. محمد‌اسلامی افزود: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ساخته شود. وی با بیان این‌که در سال ۹۷ ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در دست اقدام قرار گرفته است، اضافه‌کرد: تأمین مسکن برای اقشار متوسط کم درآمد جامعه هم‌اکنون مشکلات زیادی را به وجود آورده است و باید با استفاده از الگوهای جدید کمک کنیم تا این اقشار با قیمت مناسب بتوانند صاحب مسکن شوند. اسلامی گفت: هویت‌بخشی در شهرهای جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست و با رفع کاستی‌ها باید به وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود به خوبی عمل شود، همه وعده‌های ما به مردم باید بدون سیاسی‌کاری اجرایی شود. اسلامی بر ارایه خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان تأکید‌کرد و ادامه‌داد: بدون شک دستگاه‌های خدمات‌رسان عمومی نیز در ارایه خدمات زیرساختی و روبنایی در این شهر‌ها کمک زیادی را به مردم خواهند کرد.

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهارداشت: با برنامه‌ریزی ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ شهر جدید کشور، سهمیه هر یک از این شهر‌ها به دقت مشخص شده و عملیات اجرایی ساخت این واحدهای مسکونی در بسیاری از این شهر‌ها آغاز شده است. حبیب‌ا…‌طاهرخانی یادآور‌شد: قرار است تا پایان سال ۹۹ حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد جامعه در شهرهای جدید ساخته شود که همه این واحدهای مسکونی با استفاده از مشارکت مدنی ۵۰ درصدی طرفین توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آماده خواهند شد. وی تأکید‌کرد: اگر عرضه مسکن در جامعه بیش‌تر شود بدون شک قیمت آن نیز در بازار متعادل خواهد شد، اما واحدهای خالی لوکس که در کشور وجود دارد به علت گرانی قیمت آن، توسط عموم مردم قابل خریداری نیست.

طاهرخانی با بیان این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در شهرهای جدید نسبت به کلان‌شهر‌ها حدود۵۰ درصد کم‌تر است، اظهارداشت: با تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهر‌ها به دنبال این هستیم که هرگونه ساخت و ساز در شهرهای جدید کشور، با قیمت مناسب انجام شود.

شهر جدید «سهند»، قطب ورزشی کشور می‌شود

مدیرعامل شرکت شهر جدید سهند گفت: هم‌اکنون جمعیت این شهر که در ۳۰ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد به بیش از ۱۳۵ هزار نفر رسیده است و در افق ۱۴۰۴ جمعیت این شهر ورزشی، تفریحی و توریستی باید به ۲۰۵ هزار نفر افزایش یابد. عباس‌مصطفوی افزود: هم‌اکنون ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی در شهر جدید سهند در دست اقدام قرار گرفته و فاز ۵ این شهر جدید به عنوان پایلوت طراحی شهرهای جدید انتخاب شده است. مدیرعامل شرکت عمران شهر سهند اضافه‌کرد: تلاش می‌شود تا شهر جدید سهند را به قطب ورزشی کشور و محلی برای برگزاری اردوهای تیم‌های ملی تبدیل کنیم تا تیم‌های ورزشی برای برگزاری اردوهای آمادگی خود به کشورهای خارجی سفر نکنند.

ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی در «بهارستان اصفهان»

مدیرعامل شهر جدید بهارستان اصفهان نیز گفت: هم‌اکنون جمعیت این شهر جدید در جنوب اصفهان به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده است و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید در این شهر ۳۲۰ هزار نفر ساکن شوند. محمدرضا‌احمدی خاطر‌نشان ساخت: ساخت ۱۴ و نیم کیلومتر خط مترو تا اصفهان در دستور کار ما قرار گرفته و تاکنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی این خط ۸۰ درصد و روسازی آن نیز بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سکونت ۱۲۰ هزار نفر در شهر جدید «صدرا»

مدیرعامل شرکت جدید صدرا گفت: طبق آخرین سرشماری‌هایی که انجام شده است هم‌اکنون جمعیت این شهر ۱۲۰ هزار نفر هستند، اما در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمعیت این شهر باید به ۴۶۵ هزار نفر افزایش یابد.

خلیل‌حاجی‌پور با اشاره به این‌که شهر صدرا در ۱۰ کیلومتری شهر شیراز است، یادآورشد: محدوده قانونی شهر جدید صدرا ۵ هزار هکتار است اما وسعت این شهر با حریم آن به بیش از ۱۷ هزار هکتار افزایش می‌یابد؛ متوسط رشد جمعیت‌پذیری در ۵ سال اخیر در این شهر حدود ۳۰ درصد بوده است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت فعلی آن از شهر شیراز به شهر جدید صدرا مهاجرت کرده‌اند و قرار است از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که در شهرهای جدید ساخته شود حدود ۲۵ هزار واحد آن در شهر جدید صدرا ساخته شود.

سکونت ۴۸۳ هزار نفر در شهر«پرند» در چشم‌انداز بلندمدت

مدیرعامل شهر پرند گفت: در طرح جامع مصوب این شهر باید جمعیت آن به ۴۸۳ هزار نفر افزایش یابد که اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در پرند ساکن هستند.

محسن‌وطن‌خواهی افزود: از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که باید در شهرهای جدید ساخته شود سهمیه شهر پرند حدود ۲۱ هزار واحد است و عملیات اجرایی ساخت این واحدهای مسکونی در پرند در دستور کار قرار گرفته است.

اوضاع تولید بازار مسکن خوب نیست

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس، با بیان این‌که بانک‌ها به دلال، واسطه‌گر و سوداگر در حوزه مسکن تبدیل شده‌اند، گفت: بهترین طرح برای جلوگیری از سوداگری مسکن طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

رحیم‌زارع با اشاره به اعلام خبری مبنی بر این‌که ۴۹ درصد منابع بانک‌ها صرف خرید ملک شده است، گفت: بانک‌ها از ابتدای تشکیل خود به سمت فعالیت در حوزه املاک رفته‌اند و رقم ۴۹ درصدی منابع بانک‌ها در حوزه مسکن نشان می‌دهد که وضعیت رکود کُشَنده است، وضعیت اشتغال و تولید خوب نیست و توان بازپرداخت تسهیلات توسط تولیدکنندگان وجود ندارد. سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تأکید شده که بانک‌ها باید املاک و بنگاه‌های خود به ویژه بخش املاک خود را واگذار کنند، اما متأسفانه تاکنون این اقدام به خوبی رخ نداده است. وی با بیان این‌که آمار حرکت منابع بانکی به سمت بازار مسکن نگران‌کننده است و نشان‌دهنده وضعیت نامناسب فضای کسب و کار است، ادامه‌داد: در شرایط کنونی اوضاع تولید بازار مسکن خوب نیست و این موضوع بیانگر این است که بانک‌ها به دلال، واسطه‌گر و سوداگر در حوزه مسکن تبدیل شده‌اند.

رشد ۱۲٫۶ درصدی صدور پروانه ساختمان در تابستان گذشته

گفتنی است مرکز آمار ایران در گزارش اعلام کرده است شهرداری‌های کشور تابستان امسال ۳۳ هزار و ۴۵۷ پروانه ساختمان صادر کردند که نسبت به تابستان پارسال ۱۲٫۶ درصد و نسبت به بهار امسال ۲٫۴ درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی شهرداری‌های کشور این بود که تابستان امسال ۹۴ هزار و ۹۳۲ پروانه احداث واحد مسکونی صادر شود که این پیش‌بینی نسبت به تابستان سال گذشته، ۱۵٫۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.