افتتاح ۳ طرح مهم زنجیره فولاد در استان کرمان

با حضور معاون اول رییس‌جمهورمحقق شد افتتاح ۳ طرح مهم زنجیره فولاد در استان کرمان گروه زمین و معدن ۳ طرح مهم زنجیره‌ فولاد در استان کرمان با حضور اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صمت افتتاح شد. با حضور معاون اول رییس‌جمهور ۳طرح مهم زنجیره‌ای فولاد بخش‌خصوصی شامل دو طرح گندله‌سازی و یک طرح […]

با حضور معاون اول رییس‌جمهورمحقق شد

افتتاح ۳ طرح مهم زنجیره فولاد در استان کرمان

گروه زمین و معدن

۳ طرح مهم زنجیره‌ فولاد در استان کرمان با حضور اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صمت افتتاح شد.

با حضور معاون اول رییس‌جمهور ۳طرح مهم زنجیره‌ای فولاد بخش‌خصوصی شامل دو طرح گندله‌سازی و یک طرح فولاد‌سازی با سرمایه‌گذاری حدود ۳هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

جهانگیری در آیین افتتاح یک طرح فولادی بیان داشت: ایران بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز را در اختیار دارد، ایران سنگ‌آهن دارد و نیروهای انسانی متخصصی نیز دارد که می‌توانند بدون اتکا به خارجی‌‌ها زنجیره فولاد را تکمیل کند و در بیش‌تر نقاط کارخانه فولاد می‌سازند.

وی بیان داشت: ما ذخیره نیروی انسانی فنی در سطح کشور داریم و برای ساخت تجهیزات کارخانه در خیلی از رشته‌های صنعتی از جمله صنعت فولاد و معدن‌وصنعت از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: امروز توانمندی ایران در حدی است که متخصصین ما در بسیاری از رشته‌های صنعتی از ابتدا تا انتها مدیریت می‌کنند و باید این بخش‌ها را به کانون‌های توسعه تبدیل کنیم.

وی گفت: در تولید فولاداسفنجی رتبه دوم جهان را داریم. همچنین نیروگاه‌سازی در ایران وجود دارد و ما جزو معدود کشورهای نیروگاهساز هستیم و همچنین ایران به یک کشور سدساز تبدیل شده است و این توانمندی مهندسی کشور است.

صنعت فولاد کاملاً بومی شده است

همچنین در این مراسم رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت گفت: در صنعت فولاد از صفرتاصد در داخل کشور می‌توانیم تولید کنیم و این صنعت کاملاً بومی شده است که این یکی از دستاوردهای ۴۰سالگی انقلاب است.

رحمانی بیان داشت: برنامه‌های کاملی در حوزه معدنی از اکتشاف تا تولید طراحی کردیم.

وی افزود: انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده یکهزارو۶۸۰ میلیون تن فولادخام در دنیا تولید شده است که از این میزان ۲۲میلیون تن فولادخام از ایران بوده که ۲۲درصد نسبت به سال قبل رشد داشته در حالی که رشد جهان ۶ درصد بوده است و لذا ایران بالا‌ترین رشد در تولیدکنندگان عمده جهان را به خود اختصاص داده است.

مقام دهم تولید فولادخام در جهان

وزیر صنعت، معدن‌وتجارت گفت: ۱۶میلیونو۶۰۰ هزار تن تولید داشتیم که این نیز نسبت به گذشته رشد ۸درصدی داشته و در حال‌حاضر ۶۲ درصد فولادخام خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

رحمانی بیان داشت: ما در ۶سال گذشته کشورهای مطرح فولادی جهان را پشت‌سر گذاشتیم و به مقام دهم تولید فولادخام رسیدیم این درحالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید رتبه ما ۱۵ بود.

وزیر صنعت معدن‌وتجارت گفت: در حال‌حاضر ۱۱۰ میلیون تن پروژه تعریف شده در زنجیره فولاد داریم همچنین در سواحل جنوبی کشور ۲۰ میلیون تن پروژه بزرگ فولادی تعریف کرده‌ایم که به این زنجیره اضافه خواهد شد.

دههفجر تولید در ایران به ۲۲۰ میلیون تن می‌رسد

تولید ۲۰۵ میلیون تن در زنجیره فولاد

وی افزود: در سال ۵۷ ما ۲٫۴ میلیون تن در زنجیره فولاد تولید داشتیم که امروز به ۲۰۵ میلیون تن رسیده است. در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۲۳ میلیون تن در زنجیره فولاد تولید داشتیم که در دهه فجر به ۲۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی گفت: ایران نشان داده که در بد‌ترین شرایط پیشرفت می‌کند ما زنجیره تولید فولاد را تکمیل و آن را متوازن کرده‌ایم لذا در سال‌های اخیر خام‌فروشی ما بسیار کاهش یافته است.

رحمانی ابراز داشت: اگر سال آینده صنعت مسکن رونق بگیرد بازار خوبی برای صنعت فولاد ایجاد خواهد شد.

وزیر صمت افزود: در تولید زنجیره فولاد ۵۵میلیون تن هدف‌گذاری کردیم و تا سال ۱۴۰۴ باید شرایط صادرات آن حداقل سالی ۱۵ میلیون تن باشد که این قابل تحقق است لذا برای تکمیل این زنجیره منابع مالی احتیاج داریم که در حدود ۸میلیارد یورو نیاز سرمایه‌گذاری است.

افزایش ۲٫۵ برابری ذخیره سنگ‌آهن کشور

رحمانی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید سنگ‌آهن ۶۳ میلیون تن بوده و امروز به ۸۰ میلیون تن رسیده است و با اکتشافات جدید ذخیره سنگ‌آهن کشور به حدود ۲٫۵ برابر خواهد رسید.

وزیر صمت یادآور شد: ۳۶ درصد واحدهای استان کرمان زیر ظرفیت خود کار می‌کنند و باید از این ظرفیت با رفع موانع آنها استفاده کنیم و یکی از این موانع عدم وجود نقدینگی است که استاندار کرمان باید پیگیر این موضوع باشد.

وی یادآور شد: در طرح رونق تولید، همه ظرفیت آن در استان کرمان جذب نشده است، در حوزه مس رتبه ۱۵ داریم و به دنبال آن هستیم که به رتبه ۱۲ برسیم و در آلومینیم ۱۸ که به زودی به رتبه ۱۴ خواهیم رسید.

وی افزود: در حوزه معدن ۵۵ میلیون تن فولاد در کل کشور هدف‌گذاری کردیم که ۱۰میلیون تن آن در استان کرمان هدف‌گذاری شده است.

گفتنی است؛ با افتتاح این طرح‌ها، جمعاً برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۳هزارو ۵۰۰ نفر دیگر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

کلنگ احداث کارخانه فولادسازی بردسیر در تاریخ دوم مهرماه ۹۲ به زمین زده شد و در آذرماه امسال به هزینه هزارو۵۰۰ میلیارد تومان این پروژه به اتمام رسید.

ظرفیت این کارخانه سالانه یکمیلیون تن شمش فولاد است که برای حدود ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم و حدود ۶هزارو۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

در ادامه، پروژه گندله‌سازی سیرجان با حضور اسحاق‌جهانگیری افتتاح شد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۲٫۵ تن گندله سنگ‌آهن و با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان کار خود را از آبان ۹۲ آغاز کرد و پایان فروردین ۹۶ طرح به اتمام رسید. این طرح برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳هزارو۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

همچنین کارخانه «گندله‌سازی بوتیا» مربوط به بخش‌خصوصی یکی دیگر از طرح‌های مورد افتتاح معاون اول ریاست‌جمهوری بود که با ظرفیت سالانه ۲٫۵ میلیون تن گندله سنگ‌آهن با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان است.

این کارخانه در اردیبهشت ۹۴ آغاز به‌کار کرده و اتمام طرح در تیرماه ۹۶ بود این طرح برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳هزارو۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.