شرکت ایرانی برنده مناقصه بین‌المللی سد و نیروگاه سازی در تانزانیا شد

شرکت ایرانی برنده مناقصه بین‌المللی سد و نیروگاه سازی در تانزانیا شد گروه انرژی- راهیابی به مناقصات بین‌المللی یکی از دغدغه‌های شرکت‌های ایرانی است؛ در این راستا ارایه ضمانت‌نامه‌های بانکی برای صدور خدمات فنی مهندسی به پیمانکاران برای حضور در مناقصات از جمله اقداماتی است که می‌توان از آن در شرایط بحرانی پیشِ‌ِرو بهره گرفت. […]

شرکت ایرانی برنده مناقصه بین‌المللی سد و نیروگاه سازی در تانزانیا شد

گروه انرژی- راهیابی به مناقصات بین‌المللی یکی از دغدغه‌های شرکت‌های ایرانی است؛ در این راستا ارایه ضمانت‌نامه‌های بانکی برای صدور خدمات فنی مهندسی به پیمانکاران برای حضور در مناقصات از جمله اقداماتی است که می‌توان از آن در شرایط بحرانی پیشِ‌ِرو بهره گرفت. از همین روی صندوق ضمانت صادرات بر آن شده است تا به جای سیستم بانکی با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها باعث آن شده‌اند، در صدور این ضمانت‌نامه‌ها کمک کند. هر چند باید گفت محقق شدن این امر منوط به این است که کارفرما و مؤسسه مالی خارجی ضمانت‌نامه ما را بپذیرد، این درحالی است که این ضمانت‌نامه‌ها یک ضمانت‌نامه دولتی است و بعید به نظر می‌رسد طرف معامله آن را قبول نکند.

احداث سد، نیروگاه‌های برقابی، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال سیالات (نفت، گاز و آب) ، تأسیسات آب و فاضلاب، بندر‌سازی و سازه‌های دریایی و… از جمله پروژه‌هایی است که شرکت‌های ایرانی ید طولایی در پیشبرد و اجرای آن دارند. شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس از جمله عواملی است که در سیاهه اجرای طرح‌های محوله توانسته است خودی نشان دهد و برای ادامه این فعالیت‌ها با گذاشتن پا فراتر از مرزها، حضور خود را در مناقصات بین‌المللی علنی کند.

برگ برنده مناقصات بین‌المللی در دست شرکت ایرانی

«یافتن شرکت مشابهی در ایران که بتواند در مناقصات مختلف در رقابت با غول‌های صنعت آب جهان (شرکت‌هایی همچون شرکت‌های مهندسی آمریکایی و اروپایی) حضور پیدا کند و در مسابقه هوش، استعداد، تجربه و تخصص در ۳۲ مناقصه، برنده نهایی باشد و در ۱۲۰ مناقصه بین‌المللی در لیست کوتاه انتخاب قرارگیرد، کار چندان آسانی نیست.» این گفته ناصرترکش‌دوز، مدیرعامل شرکت مهاب قدس است که از توانایی‌های این شرکت در خصوص پتانسیل حضور در مناقصات بین‌المللی می‌گوید. این سخنان در حالی گفته شده است که مهاب قدس به‌عنوان نماینده‌ شایسته‌ جامعه‌ مهندسی کشور با حضور قدرتمند خود در مناقصات بین‌المللی با حمایت سازمان‌ها، نهادهای مالی و معتبر جهانی در عرصه‌ صدور خدمات فنی و مهندسی توانسته است که نام خود را در میان ۱۰ شرکت برتر دنیا به ثبت برساند.

سبقت در ۵ مناقصه خارجی

اما این شرکت طی دو سال اخیر در صنعت آب و فاضلاب، توانسته در ۵ مناقصه مهم بین‌المللی مربوط به کشورهای نیجریه، سریلانکا، زیمبابوه، اوگاندا و نپال برنده نهایی باشد و فعالیت‌های جدید خود را آغاز کند.

طراحی و نظارت بر ساخت ۲۰۰ سد بزرگ، طراحی و نظارت بر ساخت نیروگاه‌های برقابی با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار مگاوات به عنوان انرژی پاک با هدف مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست، طراحی و نظارت بر شبکه‌های آبیاری و زهکشی و توسعه اراضی کشاورزی با مساحتی بیش از ۴ میلیون هکتار، حدود ۷۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب، طراحی و نظارت بر ساخت حدود ۷۰ تصفیه‌خانه بزرگ آب و همچنین تعداد ۷۵ تصفیه‌خانه فاضلاب، شبکه آبرسانی و شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای ۳۰ میلیون جمعیت، مطالعات منابع آب، محیط‌زیست، اقتصادی و اجتماعی، ژئوماتیک، خدمات مهندسی تأسیسات حمل و نقل‌ ریلی شهری (مترو) و صنعت راهسازی کشور از جمله پروژه‌هایی است که می‌توان در کارنامه کاری این شرکت به آن اشاره کرد.

مهاب قدس، گوی سبقت را از سایر رقبا ربود

طی چند روز گذشته نیز خبری رسانه‌ای شد که گویای یک مناقصه دیگری بود که توسط شرکت مهاب قدس به مرحله اجرا درخواهد آمد. این شرکت طی یک مناقصه بین‌المللی به عنوان مجری طرح احداث یک سد و نیروگاه برقابی در کشور تانزانیا انتخاب شد.

شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، با حضور در یکی از مناقصه‌های بین‌المللی با حضور شرکت‌های صاحب نام بین‌المللی، به عنوان مشاور یک پروژه‌ عظیم سد و نیروگاه برق‌آبی در کشور تانزانیا، برگزیده شود.

براساس این گزارش سد و نیروگاه عظیم روفیجی تانزانیا، به عنوان بزرگ‌‌ترین پروژه صنعت آب این کشور، از نوع بتنی غلطکی با ارتفاع ۱۳۲ متر و با مساحت مخزن ۱۴۷۵ کیلومترمربع و همچنین، ظرفیت مخزنی بیش از ۳۵ میلیارد مترمکعب، ظرفیتی معادل ۶ برابر مخزن سد کرخه (بزرگ‌‌ترین مخزن در سدهای کشور) را داراست.

نیروگاه این سد با ظرفیت کل ۲۱۱۵ مگاوات و تولید سالانه‌ انرژی ۶۱۵۳ گیگاوات ساعت کلان‌‌ترین پروژه‌ سد و تولید برقابی در منطقه‌ شرق قاره آفریقا محسوب می‌شود. هزینه‌ ساخت این پروژه‌ عظیم، ۴۰ درصد از بودجه‌ عمرانی کشور تانزانیا در سال مالی ۱۹-۲۰۱۸ را به خود اختصاص خواهد داد.

به گزارش بانک توسعه آفریقا، ظرفیت برقابی تانزانیا در سال ۲۰۱۶، معادل ۵۶۲ گیگاوات ساعت در سال بوده است که معادل ۴۲ درصد برق مصرفی این کشور است.

لازم به ذکر است که شرکت مهاب قدس در این رقابت در ارزیابی‌های فنی و مالی از دیگر رقبای جهانی خود همچون شرکت الکتروکنسالت ایتالیا، اسموک استرالیا و… پیشی گرفت و به عنوان شرکت اول این ارزیابی انتخاب شد.