صنعت بانکرینگ ابزاری کارآمد برای مقابله با تحریم‌ها

صنعت بانکرینگ ابزاری کارآمد برای مقابله با تحریم‌ها گروه راه و شهرسازی – در شرایطی که کشور در تحریم‌های ظالمانه شدیدی قرار گرفته است، باید به فکر توسعه ابزارهای کارآمد برای مقابله با تحریم‌ها و نیز افزایش راه‌های ارزآوری باشیم. صنعت بانکرینگ ظرفیت‌ بالایی را در زمینه افزایش ارز‌آوری در کشور داراست. این در حالی […]

صنعت بانکرینگ ابزاری کارآمد برای مقابله با تحریم‌ها

گروه راه و شهرسازی – در شرایطی که کشور در تحریم‌های ظالمانه شدیدی قرار گرفته است، باید به فکر توسعه ابزارهای کارآمد برای مقابله با تحریم‌ها و نیز افزایش راه‌های ارزآوری باشیم. صنعت بانکرینگ ظرفیت‌ بالایی را در زمینه افزایش ارز‌آوری در کشور داراست. این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی کالا از راه دریا انجام می‌شود و ۴۰۰ بندر در جهان به امر خدمات‌رسانی به کشتی‌ها یا همان بانکرینگ مشغول هستند. سهم قاره آسیا و منطقه خلیج‌فارس در این زمینه قابل توجه است. امروزه بانکرینگ صنعتی نوپا و پرسود در دنیا قلمداد می‌شود که ضمن سوخت برای کشتی‌‌ها و شناورها، خدمات دیگری نظیر تأمین ابزار و قطعات، تعویض خدمه، هتلینگ و… را شامل می‌شود. از این رو بنادر بزرگ دنیا، صنعت بانکرینگ را توسعه داده‌اند و از این راه درآمدهای زیادی را به دست می‌آورند. این صنعت ضمن پتانسیل بالای ارزآوری برای کشور، زمینه ارتقای سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشورِ بانکرینگ کننده، تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و ارتقای رتبه بنادر ساحلی را نیز فراهم می‌کند. به نظر می‌آید لازم است مجلس و دولت در ردیف بودجه‌های خود فکری برای توسعه این بخش مهم در کشور داشته باشند.

جایگاه صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج‌فارس

سالیانه بیش از ۵۰ هزار کشتی باری و نفتکش وارد خلیج‌فارس می‌شود. درحال حاضر ارزش بازار فعال بانکرینگ در منطقه خلیج‌فارس بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورده شده است که ۲۷ میلیارد دلار آن سهم کشور امارات است. بندر فجیره امارات بزرگ‌‌ترین بندر خلیج‌فارس در زمینه انجام فعالیت‌های مرتبط با بانکرینگ محسوب می‌شود و از این راه درآمد سرشاری را به دست می‌آورد.

تاکنون ایران به رغم برخورداری از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، در استفاده از ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ موفق نبوده است. سهم ۳ میلیارد دلاری ایران از بازار بانکرینگ منطقه نشان‌دهنده این واقعیت است. کوتاه بودن فاصله بنادر ایران تا آبراه بین‌المللی (فاصله اسکله سلخ و بندر فجیره تا آبراه بین‌المللی به ترتیب ۵ و ۴۰ مایل است)، تردد بالای کشتی در آب‌های تحت حاکمیت ملی ایران، ارایه سوخت باکیفیت‌تر از رقبا با قیمتی مناسب‌تر و بالا بودن میزان تولید و صادرات سوخت در ایران از دیگر ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ در ایران است.

ارزآوری بسیار بالای صنعت بانکرینگ برای کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در عرصه منطقه‌ای نیز دو کشور ایران و امارات در حوزه صنعت بانکرینگ حرکت کرده‌اند، البته پیشرفت کشور امارات در موضوع بانکرینگ و عرضه مستقیم سوخت به کشتی‌ها بسیار بیش‌تر از ایران بوده است.

سیدحسین‌افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رویکرد جدید دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه صنعت بانکرینگ در کشور، گفت: یکی از مسایل با اهمیت و دارای ارزش افزوده در کشور، مسأله صنعت بانکرینگ است، در شرایط کنونی شاهد هستیم بسیاری از کشورهای بین‌المللی و حتی منطقه‌ای به سمت تقویت این بخش حرکت کرده‌اند.

نماینده مردم اقلید در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: در عرصه منطقه‌ای نیز دو کشور ایران و امارات در حوزه صنعت بانکرینگ حرکت کرده‌اند، البته پیشرفت کشور امارات در موضوع بانکرینگ و عرضه مستقیم سوخت به کشتی‌ها بسیار بیش‌تر از ایران بوده است، به‌طوری که براساس آمار‌ها سهم ایران به بیش‌تر از ۱۰ درصد نمی‌رسد.

توسعه صنعت بانکرینگ برای کشورمان مزیت‌های بسیاری دارد، زیرا فروش مستقیم سوخت به کشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس موجب می‌شود که ارز بسیار بالایی بدون تحت تأثیر قرار گرفتن از تحریم‌ها به خزانه واریز شود.

وی گفت: توسعه صنعت بانکرینگ برای کشورمان مزیت‌های بسیاری دارد، زیرا فروش مستقیم سوخت به کشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس موجب می‌شود که ارز بسیار بالایی بدون تحت تأثیر قرار گرفتن از تحریم‌ها به خزانه واریز شود.

افضلی ادامه‌داد: البته روند پیشرفت صنعت بانکرینگ در کشور مسیر صعودی به خود گرفته و می‌توان از این عرصه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کرد.

وابستگی امارات به ایران در تأمین سوخت صنعت بانکرینگ

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نکته قابل توجه این است که کشوری مانند امارات سوخت موردنیاز خود برای صنعت بانکرینگ را از ایران تأمین می‌کند و کاملاً به منابع انرژی ایران وابسته است، حال چرا نباید ایران خود در این عرصه پیشتاز باشد و بتواند بخش قابل توجهی از سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کند.

ایران در صنعت بانکرینگ حداقل باید سهم ۵۰ درصدی داشته باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه‌داد: طبق برنامه‌های پیشِ روی، ایران باید سهم ۵۰ درصدی در حوزه صنعت بانکرینگ در منطقه داشته باشد که این مسأله می‌تواند سود سرشاری را به سمت خزانه کشور هدایت کند.

نقش صنعت بانکرینگ در دورزدن تحریم‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: صنعت بانکرینگ در دوران تحریم جایگاه و نقش مهم‌تری را ایفا خواهد کرد، حال توسعه این صنعت و عرضه مستقیم نفت در درآمدزایی کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سیدکمال الدین شهریاری با اشاره به ضرورت توسعه بنادر کشور به ویژه در صنعت بانکرینگ، گفت: به‌طور حتم بنادر از ظرفیت‌های بالای اقتصادی برخوردار هستند و در این میان صنعت بانکرینگ در این عرصه بسیار مهم و حایز اهمیت است.

پیشرفت چشمگیر کشور‌ها در توسعه صنعت بانکرینگ

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: در شرایط کنونی بسیاری از بنادر و بسیاری از کشور‌ها در عرصه بانکرینگ بنادر به پیشرفت‌ها و توسعه چشمگیری دست یافته‌اند.

بانکرینگ صنعتی سودآور و ارزآور برای کشورها

وی ادامه‌داد: صنعت بانکرینگ در بنادر با هدف عرضه مستقیم سوخت و خدمات به کشتی‌های در حال تردد شکل گرفته و این موضوع به یکی از صنعت‌های ارزآور برای کشور‌ها تبدیل شده است.

شهریاری گفت: کشور‌ها برای پیشرفت در حوزه صنعت بانکرینگ، باید برای ظرفیت‌سازی در این عرصه برنامه‌ریزی کنند که تحقق این مسأله مستلزم تخصیص اعتبارات کلان برای توسعه این صنعت به ویژه خرید تانکر و سوپر تانکر‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: در شرایط کنونی کشور امارات با توجه به توان مالی بالا و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت بانکرینگ، توانسته بخش زیادی از بازار این صنعت را در منطقه خلیج‌فارس تصاحب کند و ایران سهم کمی در این رابطه دارد.

نقش برجسته صنعت بانکرینگ در دوران تحریم

وی ادامه‌داد: قطعاً صنعت بانکرینگ در دوران تحریم جایگاه و نقش مهم‌تری را ایفا خواهد کرد، زیرا در هر صورت با اجرای تحریم‌های نفتی، ما نیازمند فروش نفت خود به دیگر کشور‌ها هستیم، حال به‌طور حتم توسعه این صنعت و عرضه مستقیم نفت در درآمدزایی کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من توسعه صنعت بانکرینگ برای ایران بسیار ضروری و حیاتی است و ما باید بتوانیم با استفاده از این صنعت، تولید نفت خود را به روز نگه داریم.