صندوق رفاه دانشجویان و جیب‌های خالی!

صندوق رفاه دانشجویان و جیب‌های خالی! مسعود طاهری- دانشجویان؛ قشر مظلومی که در این شرایط سخت همچنان علم را به کسب درآمد ترجیح می‌دهند و با صرف هزینه‌های کلان در پی گرفتن مدرکی هستند که معلوم نیست تأثیری در آینده کاری آنها داشته باشد. هر از چند گاهی هم شاهد تصادفات مرگبار آنها همچون حادثه […]

صندوق رفاه دانشجویان و جیب‌های خالی!

مسعود طاهری- دانشجویان؛ قشر مظلومی که در این شرایط سخت همچنان علم را به کسب درآمد ترجیح می‌دهند و با صرف هزینه‌های کلان در پی گرفتن مدرکی هستند که معلوم نیست تأثیری در آینده کاری آنها داشته باشد. هر از چند گاهی هم شاهد تصادفات مرگبار آنها همچون حادثه دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات هستیم! قشر دانشجو به دلایل بسیاری نیازمند توجه و رفاه است. بر همین اساس از سال‌ها قبل صندوق رفاه دانشجویان تأسیس شد تا بتواند کمک حال آنها باشد. دیروز نشست خبری ذوالفقار‌یزدان‌مهر، رییس صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد تا او به عنوان مسؤول صندوق رفاه دانشجویی، آخرین کارهایی که برای دانشجویان صورت گرفته را شرح دهد.

بیمه اجتماعی دانشجویان تمام وقت دکتری

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رییس صندوق رفاه دانشجویان در این نشست خبری از برنامه پیشنهادی این صندوق برای بیمه اجتماعی دانشجویان تمام وقت دکتری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد در مجلس‌شورای‌اسلامی از سال آینده دانشجویان دکتری با هزینه صندوق رفاه دانشجویان، بیمه بازنشستگی خواهند شد. ذوالفقار یزدان‌مهر افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای که در صندوق رفاه دانشجویان شکل گرفته است ما در کنار تقویت اعتبارات عمومی این صندوق موفق شدیم طی ۴ سال گذشته ۱,۴۷۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی در صندوق رفاه دانشجویان داشته باشیم که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۷۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۵۰۰ درصدی وام‌های دانشجویان طی دو سال گذشته

وی در ادامه تصریح‌کرد: با توجه به هم‌افزایی که دولت در بخش اعتبار عمومی صندوق رفاه دانشجویان داشته است و همچنین رشد مناسبی که در زمینه درآمد اختصاصی اتفاق افتاده موجب شده تا ما امروز با پوشش صددرصد نسبت به پرداخت تسهیلات دانشجویان مواجه شویم، به‌طوری‌که طی دو سال گذشته مبلغ وام‌های پرداختی به دانشجویان بین ۲۵ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. ضمن این‌که تلاش شده تسهیلات پرداختی به دانشجویان، هدفمند و متناسب با نیاز واقعی دانشجویان اتفاق بیفتد.

بسته ویژه صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویان متأهل از سال آینده

مشاور وزیر علوم همچنین تأکید‌کرد: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس‌شورای‌اسلامی و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات با تعاملی که با صندوق دارد و در جلساتی که برگزار شده تلاش دارد تا رشد قابل توجهی در بودجه سال ۹۸ صندوق صورت بگیرد، به‌طوری‌که بسته ویژه‌ای در رابطه با وام ازدواج، ودیعه مسکن، متأهلین و همچنین ساخت خوابگاه‌های متأهلی در دستور کار قرار بگیرد تا براساس آن در صورت تصویب در مجلس بتوانیم خدمات ویژه‌ای در حوزه ترویج ازدواج و خدمات‌رسانی به دانشجویانی که قصد ازدواج دارند، داشته باشیم.

میزان وام‌های دانشجویی افزایش می‌یابد

یزدان‌مهر همچنین اظهارکرد: در ۲۸ بهمن‌ماه جاری که جلسه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان تشکیل می‌شود تصمیم‌گیری‌های مهمی در خصوص میزان وام‌های دانشجویان صورت خواهد گرفت، در واقع از آن جایی که میزان برخی وام‌های پرداختی به دانشجویان پایین است و متناسب با نیاز واقعی آنها نیست، بنا داریم برخی از این وام‌‌ها نظیر وام ضروری، وام شهریه و برخی دیگر از وام‌‌ها به نسبت افزایش یابد که پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد.

مبالغ وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل

رییس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان‌کرد: وام پرداختی ودیعه مسکن به دانشجویان ۷ میلیون و۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در تهران تا ۱۵ میلیون افزایش یافت و این مبلغ در کلان‌شهرهای دیگر ۶ میلیون بود که تا ۱۲ میلیون افزایش یافت و در سایر شهر‌ها نیز از ۴ میلیون و ۲۰۰ به ۹ میلیون افزایش یافته است و صحبتی که با کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم، این است که بتوانیم با توجه به تورمی که وجود دارد به جای سیاست ساخت خوابگاه‌های متأهلی میزان ودیعه مسکن دانشجویان افزایش یابد.

افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل تا ۷۰ میلیون تومان

یزدان مهر تأکیدکرد: بر‌اساس پیشنهادی که به کمیسیون فرهنگی مجلس دادیم تلاش داریم میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل در تهران تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یابد و در کلان‌شهر‌ها تا ۵۰ میلیون و سایر شهر‌ها تا ۳۰ میلیون افزایش یابد که این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و به کمیسیون تلفیق مجلس رفته که اگر در این کمیسیون تصویب شود با توجه به این مبلغ وامی که تصویب شده است، اتفاق مهمی در حوزه ودیعه مسکن متأهلین اتفاق خواهد افتاد.

مشکل صندوق رفاه دانشجویان در پرداخت وام شهریه

یزدان‌مهر خاطرنشان‌کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما در بحث تسهیلات وام شهریه داشتیم این است که متأسفانه چون این وام در ردیف تملک قرار گرفته است و جزو ردیف‌های متفرقه محسوب می‌شود، در بحث تخصیص نیز دچار مشکل نیز هستیم، به گونه‌ای که تخصیص وام شهریه دانشجویان در سال گذشته صفر بود. امسال نیز تاکنون تخصیصی در این زمینه داده نشده است، این در حالی است که در ۴ سال گذشته کل تخصیص وام شهریه ۴۷ میلیارد تومان بوده است اما رقمی که ما به دانشجویان شهریه‌پرداز در قالب وام پرداخت کردیم ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ از طریق منابع و درآمدهای اختصاصی تاکنون جبران شده و امیدواریم در مدت باقی مانده سال جاری این تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اتفاق بیفتد.

۱۱ هزار دانشجوی دکتری در سال گذشته وام شهریه دریافت کردند

عادلانه‌سازی اجاره بهای دریافتی از دانشجویان خوابگاهی

وی در خصوص میزان اجاره‌بهای خوابگاه‌ها از سوی دانشجویان گفت: مبلغ آن براساس تصمیم هیأت امنای صندوق تعیین می‌شود و علی‌رغم این‌که در برنامه پنجم توسعه بر افزایش سالیانه ۲۳۰ درصدی اجاره بهای دریافتی از دانشجویان خوابگاهی تأکید شده بود اما این مبلغ به دلیل وضعیت اقتصادی و رکود و تورم با تسامح قانونی با دانشجویان صورت گرفته و میزان اجاره‌بهای دریافتی از دانشجویان طی دو سال گذشته را افزایش ندادیم؛ اما برای این‌که عادلانه‌سازی شود، این اجاره بها براساس رتبه‌بندی خوابگاه‌ها از دانشجویان دریافت می‌شود و اجاره‌بهای دانشجویانی که در خوابگاه‌های با رتبه‌بندی ۴ و ۵ قرار بگیرند، افزایش نخواهد یافت، اما این اجاره بها در خوابگاه‌های با رتبه ۳، ۱۰ درصد و در رتبه‌های ۱ و ۲ نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است. بنابراین در سال گذشته رشد چندانی در اجاره بهای خوابگاهی نداشتیم و به طور متوسط هر دانشجو در خوابگاه‌های دولتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ترم اجاره بها می‌پردازد.

پرداخت اعتبار ۳۳ میلیارد تومانی در قالب کمک رهن به دانشگاه‌ها

به گفته‌ وی کمبود فضای خوابگاهی موجب شده بود که تعدادی از دانشجویان پشت در خوابگاه‌ها بمانند و البته این مشکل نیز با تدبیری حل شد و حدود ۳۳ میلیارد تومان در قالب کمک رهن به دانشگاه‌ها پرداخت شده است.