انتقاد رییس کل بیمه‌مرکزی به مناقصات برخی شرکت‌های بیمه

در نشست خبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد انتقاد رییس کل بیمه‌مرکزی به مناقصات برخی شرکت‌های بیمه مسعود طاهری- به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، رییس کل بیمه‌مرکزی در نشستی خبری آخرین تحولات صنعت بیمه را تشریح و در آخر خبری خوش برای مردم داشت. اما بخش مهم نشست خبری غلامرضا‌سلیمانی مربوط به تخلفات […]

در نشست خبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد

انتقاد رییس کل بیمه‌مرکزی به مناقصات برخی شرکت‌های بیمه

مسعود طاهری- به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، رییس کل بیمهمرکزی در نشستی خبری آخرین تحولات صنعت بیمه را تشریح و در آخر خبری خوش برای مردم داشت. اما بخش مهم نشست خبری غلامرضا‌سلیمانی مربوط به تخلفات شرکت‌های بیمه‌ای برای برنده شدن در مناقصه بود. در واقع شرکت‌های بیمه برای به دست‌ آوردن مشتری بیش‌تر مناقصه ارایه خدمات بیمه‌ای همچون درمان را در دستور کار خود دارند. این در شرایطی است که وضعیت بیمه کشور در حال‌حاضر خوب نیست و به همین دلیل معلوم نیست این گونه شرکت‌ها چگونه می‌توانند در آینده پاسخگوی مخاطب خود باشند؛ این موضوع پیشتر نیز مورد انتقاد رییس کل بیمه‌مرکزی قرار گرفته بود. سلیمانی پیشتر با ابراز گلایه نسبت به نرخ شکنی برخی شرکت‌های بیمه گفته بود که شرکت‌های بیمه‌ای باید به تقلبات همتایان خود بپردازند و این درست نیست که برخی شرکت‌های بیمه بی‌توجه به آینده خود مناقصه ارایه خدمات ارایه می‌دهند.

بیمهتوجهی برخی از شرکت‌های بیمه

رییس کل بیمه‌مرکزی در ابتدای این نشست خبری با بیان این‌که برخی شرکت‌های بیمهتوجهی به ارزیابی دقیق خسارت ندارند، گفت: برخی خسارت‌ها به دلیل سوانح ساختگی پرداخت می‌شود. غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه‌مرکزی گفت: با بررسی اولیه انجام شده در بیمه‌مرکزی ٢٠درصد از خسارت‌های پرداختی صحیح نیست و سوانح آنها شاید ساختگی باشد و شرکت‌های بیمه کنترل لازم را ندارند و ما می‌خواهیم این نرخ خسارت را کاهش دهیم. البته در برخی کشور‌‌ها نیز پرداخت خسارت گا‌‌هی با سوانح ساختگی پرداخت می‌شود. وی افزود: با توجه به در نظر گرفتن ویژگی‌های راننده قصد داریم بیمه‌نامه راننده محور را اجرایی کنیم تا بتوانیم نرخ‌های پرداختی بدون پشتوانه را کاهش دهیم.

دخالتی در ادغام بیمه‌ها نداریم

سلیمانی با بیان این‌که برای ادغام بیمه‌ها نمی‌توانیم دخالت کنیم، گفت: سهامداران باید تصمیم بگیرند و ما مشورت می‌دهیم. سلیمانی با بیان این‌که برای کاهش میزان تصادفات و خسارت‌های غیرمستند، راننده محور کردن بیمه شخص ثالث است؛ گفت: این در حالی است که بررسی عمیق باید روی این حوزه انجام شود؛ البته صدور بیمه‌نامه برای خودروهایی که برای آنها بیمه‌نامه صادر می‌شود باید با در نظر گرفتن خطاهای راننده باشد؛ چراکه برای ما ویژگی‌های فرد راننده نیز مهم است. برخی افراد منجر به تصادف برای بقیه می‌شوند و بنابراین باید خطاهای او را هم لحاظ کرد. وی با بیان این‌که اگر راننده‌ای خوب رانندگی کند، تا ٧٠ درصد هم می‌تواند تخفیف بگیرد، گفت: شاخصه خود راننده هم مهم است.

برنامه بیمه ایران برای اصلاح صورت‌های مالی

رییس کل بیمه‌مرکزی گفت: شرکت بیمه ایران برنامه مدونی برای اصلاح صورتهای مالی خود دارد. از سوی دیگر باید توجه داشت به دلیل گستردگی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ممکن است تخلفاتی مشاهده شود. وی اظهار داشت: برنامه‌های اجرایی و عملیاتی برای شرکت‌های بیمه داریم و برای رفع مشکلات مالی شرکت‌ها کمیته ویژه رسیدگی داریم که به آنها مهلت می‌دهد که سطح توانگری را بالا ببرند.

فروش غیرقانونی بیمه شخص ثالث

سلیمانی درخصوص فروش غیرقانونی بیمه شخص ثالث و اقدام به فروش بدون مجوز از سوی برخی شرکت‌ها گفت: فرصت کوتاهی دادیم تا اصلاحات لازم صورت گیرد. وی اظهار داشت: آخر سال، هم نرخ حق بیمه در بخش شخص ثالث مشخص خواهد شد و هم دیه‌ای که اواخر اسفندماه اعلام می‌شود، ولی ما تا آخر اسفند شورایعالی بیمه را تشکیل خواهیم داد و نرخ شخص ثالث و افزایش آن را اعلام خواهیم کرد. به گفته وی، بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه زیان ده است. رییس کل بیمه‌مرکزی اظهار داشت: بیمه‌مرکزی تعرفه را فقط برای بیمه شخص ثالث اعلام می‌کند و تنها اگر بخواهند بیمه اتکایی انجام دهند، ما نرخ پیشنهادی را بررسی می‌کنیم. سلیمانی گفت: افزایش نرخ دیه باید از سوی قوه قضاییه تعیین شود و بعد از آن تغییر نرخ شخص ثالث انجام می‌شود.

بیمه‌مرکزی و استارت‌آپ‌ها

رییس کل بیمه‌مرکزی با بیان این‌که اگر استارت‌آپ‌‌ها به کمک شرکت‌های بیمه نیایند، شرکت‌های بیمه زیان خواهند دید، گفت: اکنون خدمت بیمه‌ای اگر نتواند ارتباط کامل با بیمه‌گذار داشته باشد، نمی‌تواند مؤثر باشد، این در حالی است که شرکت‌هایی که هنوز از این خدمات نو استفاده نکرده‌اند، باید به این سمت حرکت نمایند. سلیمانی با بیان این‌که سیاست ما حمایت از شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی است، گفت: شرکت‌های خصوصی را نیز در کنار شرکت‌های دولتی حمایت می‌کنیم. وی اظهار داشت: بیمه‌های اتکایی از ۱۳ کشور دنیا را داریم و فقط شرکت‌های بیمه بین‌المللی که با امریکا مراوده دارند با ما قطع همکاری کرده‌اند.