انواع معافیت‌های مالیاتی دانش‌بنیان‌ها

انواع معافیت‌های مالیاتی دانش‌بنیان‌ها محمدرضا عیوضی شرکت‌هایی که در کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به عنوان شرکت دانش‌بنیان تولید‌کننده کالا و خدمات دانش‌بنیان و یا نوپا تأیید شده‌اند، لازم است در پایان هر سال با توجه به اطلاعیه‌های کارگروه به‌کارتابل خود مراجعه کرده و پس از به روزرسانی اطلاعات خود و همچنین […]

انواع معافیت‌های مالیاتی دانش‌بنیان‌ها

محمدرضا عیوضی

شرکت‌هایی که در کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به عنوان شرکت دانش‌بنیان تولید‌کننده کالا و خدمات دانش‌بنیان و یا نوپا تأیید شده‌اند، لازم است در پایان هر سال با توجه به اطلاعیه‌های کارگروه به‌کارتابل خود مراجعه کرده و پس از به روزرسانی اطلاعات خود و همچنین تکمیل تعهدنامه‌های مربوط به هر شرکت درخواست خود را به دبیرخانه ارسال کنند؛ دبیرخانه کارگروه نیز پس از بررسی و تأیید اطلاعات شرکت و به روزرسانی کالا و خدمات شرکت در شهریورماه هر سال اسامی شرکت‌های دانش‌بنیان را به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان آنها به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند. لازم به توضیح است که در صورت عدم مراجعه شرکت به ‌کارتابل و ارایه درخواست معافیت مالیاتی در پایان هر سال، دبیرخانه تعهدی نسبت به ارسال محصولات شرکت به سازمان امور مالیاتی و پیگیری معافیت شرکت نخواهد داشت.

*آیا تمام درآمدهای شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت است؟

با توجه به ماده ۳ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۵/۸/۱۳۸۹ مجلس‌شورای‌اسلامی مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۲ تنها بخشی از درآمدهای شرکت که توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به عنوان فعالیت دانش‌بنیان شرکت تأیید و در سال مالی مشخص به سازمان امور مالیاتی ارسال شده باشد، از معافیت مالیاتی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاف خواهد بود. به عبارت دیگر با توجه به دستورالعمل مذکور، کارگروه مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان هر شرکت را به صورت سالانه و پس از ارزیابی‌های دوره‌ای و دریافت مستندات لازم به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند.

*آیا کارکنان شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از معافیت مالیات بر حقوق استفاده کنند؟

خیر، با توجه به این‌که در ماده۲۰ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ناشی از قرارداد‌ها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم معاف شده است، لذا شرکت‌های دانش‌بنیان تنها از موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم معاف بوده و این معافیت مشمول مالیات افراد حقیقی (کارکنان) این شرکت‌ها نمی‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری با توجه به بخشنامه شماره: ۰۴-۹۵-۲۰۰ مورخ ۲۲/۰۱/۹۵ می‌توانند با هماهنگی مدیریت پارک علم و فناوری از معافیت حقوق کارکنان مستقر در پارک برخوردار شوند.

*آیا شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت بر مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند؟

خیر، شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت بر مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

*آیا محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های مورد تأیید کارگروه که در یک سال مالی به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند تا پایان ۱۵ سال می‌توانند از معافیت مالیاتی ماده ۳ استفاده کنند؟

خیر، مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های مورد تأیید کارگروه لازم است در هر سال به روزرسانی شود و پس از تأیید مجدد کارگروه به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. لذا در صورتی‌که کالا و خدمات شرکت در یک سال تأیید شده باشد، ملاک استفاده به مدت ۱۵ سال از این معافیت نخواهد بود. به عبارت دیگر کالا و خدمات شرکت باید در هر سال پس از تأیید کارگروه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود و ملاک اعمال معافیت مالیاتی لیست کالا و خدمات ارسالی همان سال به سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

*نحوه استفاده از معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصولات دانش‌بنیان خود را به فروش نرسانده‌اند و یا در سال مالی مشخص زیانده بوده‌اند، چگونه خواهد بود؟

با توجه به بخشنامه شماره ۲۱۰۱۲/۲۰۰ مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۱ با موضوع رسیدگی به حساب تعدیلات سنواتی، اقلام مربوط به هزینه‌های سنوات قبل (در صورت انطباق با مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم) در صورتی‌که به هر دلیل خارج از اختیار مؤدی در سال مورد رسیدگی تحقق یابد، مشروط بر این‌که مربوط به درآمدهای مشمول معافیت مالیاتی و یا مالیات مقطوع نبوده و یا درآمد مشمول مالیات سال مربوط از طریق علی‌الرأس تعیین نشده باشد، به عنوان اقلام بدهکار حساب برگشت و به درآمد مشمول مالیات عملکرد مورد رسیدگی اضافه نخواهند شد. به عبارتی شرکت‌ها و مؤسساتی که کالا و خدمات دانش‌بنیان آنها در سال مالی جاری فروشی نداشته و یا در اظهارنامه مالیاتی خود زیانده هستند، لازم است توجه کنند که زیان آورده شده در قسمت معافیت‌های مالیاتی نمی‌تواند در سال‌های آینده مستهلک شود.