صدور مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای معامله با پیمانکاران ایرانی

وزیر نفت مطرح کرد صدور مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای معامله با پیمانکاران ایرانی   سمیه مهدوی- در میان هجمه‌های فراوانی که به تازگی علیه وزیر نفت به راه افتاده بازگو کردن آنچه که در پشت پرده اتفاق افتاده است، می‌تواند پرده ابهامات را کنار بزند تا با شفافیت ایجاد شده بتوان […]

وزیر نفت مطرح کرد

صدور مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای معامله با پیمانکاران ایرانی

 

سمیه مهدوی- در میان هجمه‌های فراوانی که به تازگی علیه وزیر نفت به راه افتاده بازگو کردن آنچه که در پشت پرده اتفاق افتاده است، می‌تواند پرده ابهامات را کنار بزند تا با شفافیت ایجاد شده بتوان مسیر روشنی را پیشِ روی مخالفانی که بعضاً بدون آگاهی منجر به ایجاد یک فضای سیاسی‌‌مأبانه می‌شوند را ترسیم کرد. روز گذشته بیژن‌نامدار‌زنگنه در یک کنفرانس خبری صفر تا ۱۰۰ مسایل و چالش‌های اخیر را از اتاق تاریک فروش نفت گرفته تا ماجرای ۷۲ نماینده مجلس و امضای قرارداد با پیمانکاران را رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگارانرژی مناقصه‌مزایده، زنگنه ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت ما برای انقلاب هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کرده است؛ همه افراد ملت به ویژه ایثارگران، جانبازان، شهدا، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و آزادگان و همه مجاهدان این راه و بیش‌تر از همه ما سر تعظیم در مقابل شهدا، جانبازان و خانواده‌های معظم آنان فرود می‌آوریم و انشاا… بتوانیم در سال‌های آینده با غلبه بر مشکلاتی که هست و توطئه‌هایی که دشمنان هر روز علیه ما دارند، آینده بهتری را برای نسل جوان رقم بزنیم.

وی درباره مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نفت در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توضیح‌داد: صنعت نفت ما همیشه، پیش و پس از پیروزی انقلاب مهم بوده است.

وزیر نفت تصریح‌کرد: عملکرد صنعت نفت در چند بخش با وجود همه فشارهایی که به ما در این سال‌ها وارد شده، درخشان و قابل عرضه به جهان و مردم است.

افزایش ۳۰ برابری ظرفیت پالایش گاز ایران

زنگنه ادامه‌داد: یکی از این بخش‌ها صنعت گاز است. زمانی که انقلاب پیروز شد چیزی به معنای واقعی صنعت گاز نداشتیم، بلکه مقدار کمی تولید و شبکه کوچکی از گاز داشتیم و ظرفیت پالایش گاز ما تنها ۳۶ میلیون مترمکعب در روز بود که به پالایشگاه بیدبلند مربوط می‌شد و این پالایشگاه اکنون دیگر عمر مفید خود را سپری کرده است.

وی گفت: ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور ۳۰ برابر ظرفیت دوران انقلاب معادل یک‌هزار و ۶۰ میلیون مترمکعب است.

افزایش دو برابری ظرفیت پالایش نفت خام

زنگنه ظرفیت پالایش نفت در سال ۵۷ را حدود ۱,۱ میلیون بشکه اعلام کرد که این رقم اکنون به بیش از دو برابر افزایش یافته و به رقم ۲٫۲ میلیون بشکه در روز (دو و دو دهم) رسیده است.

وی افزود: تولید بنزین در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۴ میلیون لیتر در روز بود، اما این رقم اکنون به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مقدار تولید نفت خام بخش دیگری از سخنان وزیر نفت بود که در این باره توضیح داد: ما به دلیل سیاست‌هایی که داشته‌ایم مقدار تولید نفت را کاهش داده‌ایم، یعنی از رقم حدود روزانه ۵ میلیون بشکه در اوایل انقلاب به ظرفیت کنونی روزانه حدود ۴ میلیون بشکه رسانده‌ایم.

ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران؛ ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام

خبر خوب زنگنه در جمع خبرنگاران، صحبت درباره مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران بود که در این باره اعلام‌کرد: مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۸۸ میلیون بشکه بوده است که اکنون خوشبختانه با وجود آن‌که ۵۰ میلیارد بشکه در این مدت از ذخایر را برداشت کرده و به مصرف رسانده یا فروخته‌ایم، اما اکنون ذخایر باقی‌مانده برای آینده ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است که به‌طور تقریبی دو برابر شده است.

وی ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را ۹ تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به ۳۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته وزیر نفت، مقدار تزریق به میدان‌های نفتی در دوره پیروزی انقلاب اسلامی ۲,۷ میلیون مترمکعب در روز بوده است، اما در سال ۹۷ به بیش از ۷۷ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این موارد دستاوردهای بزرگی برای صیانت از ثروت بزرگ ملت ایران است.

زنگنه در ادامه گزارش عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت به ارایه توضیحاتی درباره برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی پرداخت و با بیان این‌که مردم همواره نسبت به این میدان گازی مشترک حساس هستند، اظهارکرد: امروز مقدار برداشت گاز ما از پارس‌جنوبی در مقایسه با طرف مقابل (کشور قطر) بیش‌تر شده است.

بهره‌برداری از پایانه صادرات نفت جاسک تا پایان سال ۹۹

زنگنه درباره ایجاد پایانه صادراتی در خارج از خلیج‌فارس توضیح داد: ما پایانه جاسک را به عنوان پایانه صادرات نفت در خارج از خلیج‌فارس انتخاب کرده‌ایم، عملیات احداث خطوط لوله و احداث مخازن برای این طرح آغاز شده و مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده است تا در اواخر سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پایانه جدید در دریای عمان باشیم.

وی با بیان این‌که زمینه برای ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌‌ها در این منطقه فراهم می‌شود، اعلام کرد که تاکنون دو مجوز برای احداث پالایشگاه از وزارت نفت دریافت شده است.

زنگنه از مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای امضای قرارداد با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: شرط این مجوز، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساخت و اجرای ایرانی‌هاست که البته بخشی از این منبع مالی باید از بازار داخلی تأمین شود که نخستین اقدام‌های مربوط به آن دیروز با فروش در بازار سرمایه انجام شده است و ادامه خواهد داشت، هدف از این ابتکار بسیار مهم ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی در کشور است.

افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور

زنگنه از افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید گاز کشور به بیش از هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که رقم بسیار مهمی است، البته صرفه‌جویی در مصرف گاز ضروری است.

وی افزود: زندگی راحت امسال همه مردم (در اثر گازرسانی پایدار) حاصل تلاش زیاد و هزینه‌های چند ۱۰ میلیارد دلاری در همه سال‌های گذشته برای توسعه صنعت نفت و صنعت گاز است.

اتاق تاریک برای دشمنان

زنگنه ادامه‌داد: این‌که برخی می‌گویند شما اتاق تاریک دارید‌. باید بگویم بله؛ ما برای دشمنان ایران اتاق تاریک داریم و بسیاری از این موضوع ناراحت هستند که من تلاش می‌کنم سطح حفاظت اطلاعاتم بالا باشد، اما همه چیز برای نظام، شفاف و روشن است و ما به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که در نهایت شفافیت و روشنی برای نظام باشد و روزی که سختی‌‌ها رفع شود به مردم نیز خواهیم گفت که چه کارهایی انجام داده‌ایم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامی هستیم که کسی نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهیم. خیلی‌‌ها به ما حرف‌هایی می‌زنند و کاری می‌کنند تا ما را تحریک کنند حرف بزنیم، اما هیچ حرفی نمی‌زنیم.

وی با بیان این‌که هدف من و همکارانم سعادت مردم است، اظهارکرد: ما در پی آن هستیم که به مردم خیری برسد و از بار مشکلاتی که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به عنوان فرزندان و خدمتگزارانشان بکاهیم. ما به دنبال افتخارات نیستیم، بلکه افتخارات را مردم خلق می‌کنند. هدف ما این است که به مردم خدمت کنیم و همه تلاش خود را نیز در این راه به‌ کار می‌گیریم.