ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان به سرعت برق!

ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان به سرعت برق! گروه راه و شهرسازی- سال‌هاست از ساخت اولین خطوط راه‌آهن در کشور ما می‌گذرد. در تمام این سال‌ها خطوط ریلی نتوانستند نقش پررنگ خود را مانند جاده‌ها و راه‌های شوسه ایفا کنند. حالا صحبت‌های جدی برای توسعه و افزایش وزن خطوط ریلی کشور به کمک راه‌آهن‌های سریع‌الیسر […]

ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان به سرعت برق!

گروه راه و شهرسازی- سال‌هاست از ساخت اولین خطوط راه‌آهن در کشور ما می‌گذرد. در تمام این سال‌ها خطوط ریلی نتوانستند نقش پررنگ خود را مانند جاده‌ها و راه‌های شوسه ایفا کنند. حالا صحبت‌های جدی برای توسعه و افزایش وزن خطوط ریلی کشور به کمک راه‌آهن‌های سریع‌الیسر و برقی است. راه‌آهن راهبردی تهران- اصفهان برای این کار هدفگذاری شده است. سالهاست که این پروژه نیمه‌تمام در انتظار اجرای دقیق و کامل خود است. باید گفت ۴۰ ‌سال از طرح ایده و مطالعات قطار برقی اصفهان- تهران می‌گذرد. قطاری که بنا بود مسیر پایتخت و نصف جهان را به کوتاهی دو ساعت راه برساند، اما نه قطار برقی تهران- اصفهان به سرانجام رسید و نه حواشی آن تمامی دارد. کارشناسان معتقدند این امر موجب توسعه درونزای کشور و نیز کاهش وابستگی به پروازهای هوایی زیر ۵۰۰ کیلومتر خواهد شد. حتی گروهی از کارشناسان معتقدند، ‌ای کاش راه‌آهن جنوب- شمال در دوره پهلوی اول، از شهرهای مهم شیراز و اصفهان عبور می‌کرد و به تهران می‌رسید. حالا بودجه این ابرپروژه مهم کشور اختصاص یافته و همه منتظر تکمیل و ادامه ساخت این خط استراتژیک در کشور هستند.

تأمین مالی ۱۴ میلیارد یوآن پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران

مجری قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران گفت: کل ابرپروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران نیازمند ۴۴ میلیارد یوآن اعتبار است که ۱۴ میلیارد یوآن آن تأمین شده و با تأمین بقیه اعتبارات تا ۴ سال آینده روی ریل قرار خواهد گرفت.

امیربهادرعبدالمحمدی در کمیته پیگیری عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، با بیان این‌که تأمین مالی پروژه کماکان با چین است، اظهارکرد: مبلغ کل مورد نیاز این پروژه ۴۴ میلیارد یوآن است که ۱۴ میلیارد یوآن آن تأمین مالی شده و این ال‌سی متمرکز بر خدمات محدوده قم- اصفهان و بخش‌هایی از محدوده قم- تهران است که تأمین مالی پروژه نیاز به اخذ مجوزهای لازم داخلی نظیر شورای اقتصاد است و این مهم در حال پیگیری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده، همچنین از طرف چینی نیز تأمین مالی در حال انجام است. وی افزود: دوره زمانی اجرای این پروژه ۴ ساله است که مجموع کل آن ۴۱۰ کیلومتر و دارای ۴ ایستگاه تهران، فرودگاه بین‌المللی امام(ره)، قم و اصفهان است و تلاش می‌شود به قطار شهری اصفهان متصل شود. مجری این پروژه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: این قطار با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت زمان سفر را به دو ساعت کاهش خواهد داد و تاکنون پیشرفت کلی آن ۱۲ درصد است. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در ادامه این نشست، اظهارکرد: خوشبختانه امروز مشکلات مربوط به آب، برق، سوخت و مشکلات زیرسازی این پروژه برطرف شد و دو کارگاه باید در حوزه اصفهان احداث شود که یک کارگاه احداث و کارگاه دوم در حال دریافت مجوزهای لازم است.

حجت‌ا…غلامی با تأکید بر اجرایی و عملیاتی شدن هر چه زودتر این ابرپروژه در استان، گفت: قطار سریع‌السیر اصفهانقم- تهران پروژه‌ای است که تمام کشور منتظر تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن آن هستند و ما نیز در اصفهان پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

حمیرضا‌امیرخانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین در این نشست، گفت: این پروژه سال گذشته از معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی منتقل شد که در صورت گشایش اعتبار به‌طور کامل تا ۴ سال آینده در این فاز قطار بر روی ریل قرار خواهد گرفت.

طرح ٤٠ساله قطار برقی اصفهان به گره کور خورده است

بعد از استعفای علی‌نورزاد از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، حرف‌های زیادی دهان به دهان چرخید مبنی بر این‌که قطار برقی تهران- اصفهان عامل استعفای نورزاد بوده است. حالا بنا به اعلام مهر، رضا‌ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهوری هم دست به قلم شده و در نامه‌ای به آخوندی درباره این پروژه هشدار داده و از تعیین تکلیف نشدن بسیاری از ایرادهای اساسی مطرح شده درباره پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان انتقاد کرده است. اما درحالی سکاندار ساختمان دادمان افتتاح پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان در دولت یازدهم را وعده داده که ویسه معتقد است اجرای این طرح همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است و در صورت پیشبرد آن دولت روحانی با یک گره کور و اساسی مواجه می‌شود.

با وجود این، راه‌آهن که به تازگی مسؤولیت پیشبرد این پروژه را برعهده گرفته، مدعی است که مستندات لازم در خصوص قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان را هنوز از شرکت ساخت به صورت کامل دریافت نکرده است. یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان این‌که شرکت ساخت به مرور و تکه‌ای، مستندات و اطلاعات لازم در خصوص این پروژه را به راه‌آهن ارایه داده است، گفت: هنوز بسیاری از اطلاعات لازم در خصوص این پروژه همچون مسایل زیست‌محیطی و نحوه عبور آن در دریاچه نمک را دریافت نکرده‌ایم. به گفته او، حدود دو ماه بعد از دریافت این اطلاعات می‌توان ایرادهای وارد به این طرح را که از سوی معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهوری مورد انتقاد قرار گرفته کارشناسی دقیق کرد و پاسخ روشنی به آنها داد.

اما ابراز بی‌اطلاعی در رابطه با جزییات پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان از سوی متولی جدید آن در حالی مطرح می‌شود که ویسه در نامه خود با انتقاد از مرتفع نشدن برخی از ایرادات اساسی وارد شده به طرح، آورده: کامل نشدن مهندسی و نقشه طرح و تغییرات مکرر در ابعاد آن، اختلاف نظر میان دستگاه‌های دخیل در پروژه در مسایل اجرایی طرح مانند تعداد ایستگاه‌ها و جانمایی آنها و سرعت قطار، مشخص نبودن نحوه عبور پروژه از دریاچه نمک و نداشتن تأییدیه زیست‌محیطی در این‌ خصوص، مشخص نبودن نحوه تأمین اعتبار پروژه، مازاد بر فاینانس و موارد دیگر سبب می‌شود تا در صورتی‌که تعیین تکلیف نشوند، تبعات غیرقابل دفاعی برای دولت و وزارت راه و شهرسازی به وجود بیاید.

پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران را شخصاً پیگیری می‌کنم

استاندار اصفهان گفت: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران پس از گذشت ۲۰ سال همچنان در مرحله اجرا، متوقف شده که جای تأسف و تأثر دارد.

محسن‌مهرعلیزاده در جلسه بررسی موانع و راهکارهای تسریع در اجرای پروژه بزرگ و حیاتی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، اظهارکرد: این پروژه پس از گذشت ۲۰ سال همچنان در مرحله اجرا متوقف شده است که جای تأسف و تأثر دارد.

وی با بیان این‌که اگر این پروژه پیش‌بینی مالی و تأمین اعتبار نشده بود نباید شروع می‌شد و اگر هم تأمین اعتبار شده است باید دلایل عدم اجرای آن مشخص شود، افزود: پروژه‌هایی با این اهمیت اگر در موعد مقرر خود به بهره‌برداری برسد مردم شیرینی آن را لمس و حس خواهند کرد، ولی از زمان خود بگذرد حلاوت و شیرینی خود را ندارد.

استاندار اصفهان با تأکید بر این‌که این پروژه باید با هر سرعتی که امکان دارد به پیش برود، افزود: با توجه به انجام فعالیت‌های مربوط به فاینانس پروژه و مصوبات لازم، باید هر چه سریعتر مشکلات مربوط به معارض در یک برنامه زمان‌بندی شده حل شود.

وی با بیان این‌که مدیریت استان از هر کمکی در خصوص برطرف شدن مشکلات این پروژه دریغ نخواهد کرد، افزود: باید کوتاه‌تر کردن زمان‌بندی و فهرست کردن خواسته‌ها از مدیریت استان برای تسریع در پروژه باشد.

مهرعلیزاده با اشاره به این‌که تمام هدفگذاری‌ها باید برای جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال و اتصال این قطار به تهران باشد، گفت: آنچه مهم است تکمیل پروژه از اصفهان تا تهران است.

وی استفاده از روش‌های BOT در سرمایه‌گذاری این پروژه را با توجه به تعداد بالای مسافران تضمین شده، طول مسیر کوتاه تر و انجام بخشی از سرمایه‌گذاری توسط دولت را راهگشا دانست.

استاندار اصفهان خاطرنشان‌کرد: مسایل کلان و کلی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران را شخصاً پیگیری خواهم کرد.