ناقوس مرگ پیمانکاران به صدا در آمده است

ناقوس مرگ پیمانکاران به صدا در آمده است رامین شاهی- در کشور ما حدود ۴۲ هزار شرکت پیمانکاری وجود دارد. از این تعداد حدود ۲۳ هزار شرکت پیمانکاری ساختمانی در این بخش فعال هستند. واقعیت آن است که مشکلات پیمانکاران به نقطه بسیار خطرناکی رسیده است. بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری در آستانه تعطیلی قرار گرفته […]

ناقوس مرگ پیمانکاران به صدا در آمده است

رامین شاهی- در کشور ما حدود ۴۲ هزار شرکت پیمانکاری وجود دارد. از این تعداد حدود ۲۳ هزار شرکت پیمانکاری ساختمانی در این بخش فعال هستند. واقعیت آن است که مشکلات پیمانکاران به نقطه بسیار خطرناکی رسیده است. بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری در آستانه تعطیلی قرار گرفته و ناقوس مرگ آنها که از مدت‌ها پیش به صدا در آمده بود، شدیدتر نواخته می‌شود.

بدون شک طرح‌های عمرانی به عنوان زیربنای توسعه و شکوفایی کشور محسوب می‌شوند. این طرح‌های زیربنایی در نظام اقتصادی و بودجه‌بندی کشور از اهمیت خاصی برخوردارند و بخش بزرگی از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع با وجود طرح‌های زیربنایی و اجرای آن توسط پیمانکاران، اقتصاد و اشتغال شرایط مناسبی خواهد داشت. باید گفت اجرای پروژه‌های عمرانی از مرحله تصمیم، طراحی، تصویب، نحوه اجرا، مناقصه، انتخاب پیمانکار و مشاور، اجرای پروژه، کنترل پروژه، تحویل و در نهایت بهره‌برداری طرح‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند. برآیند همه این مشکلات در طولانی شدن اجرای پروژه‌ها و بعضاً نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها، بروز کرده است. افزایش قیمت‌ها و اثرات آن بر قرارداد‌های مقطعی و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و کمبود نقدینگی مشکلات زیادی را به وجود آورده است. تلاش‌های انجام گرفته در خصوص پرداخت بدهی‌های پیمانکاران با روش‌های مختلف از جمله تهاتر و یا اسناد خزانه هم پاسخگوی رفع مشکلات آنان نبوده و لازم است به دنبال راه‌های جدیدتری برای حل مشکلات این بخش مهم باشیم.

ضرورت اصلاح پرداخت مطالبات شرکت‌های پیمانکاری

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی بخشی از مطالبات پیمانکاران باقی مانده و دولت باید برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند.

مجید‌کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به وضعیت شرکت‌های پیمانکاری هشدار داد و گفت: متأسفانه به دلیل تلاطم اقتصادی و افزایش قیمت تجهیزات عمرانی، پیمانکاران قادر به فعالیت نیستند و این مسأله موجب تعطیلی برخی از شرکت‌های پیمانکاری شده است.

پیمانکاران با کمبود اعتبارات نمی‌توانند ادامه فعالیت بدهند

امروز کشور با کمبود بودجه مواجه بوده و این مسأله بر توقف اجرای پروژه‌های عمرانی اثر گذاشته است، از این رو زمانی که پروژه‌ها تعطیل می‌شود، عملاً پیمانکاران نیز نمی‌توانند ادامه فعالیت بدهند.

وی افزود: امروز کشور با کمبود بودجه مواجه بوده و این مسأله بر توقف اجرای پروژه‌های عمرانی اثر گذاشته است، از این رو زمانی که پروژه‌ها تعطیل می‌شود، عملاً پیمانکاران نیز نمی‌توانند ادامه فعالیت بدهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: حوزه ساختمان، راه و ترابری، آب، تأسیسات و نیرو بیش‌ترین حجم شرکت‌های پیمانکاری در کشور محسوب می‌شوند.

لزوم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت

کیانپور بر لزوم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی بخشی از مطالبات پیمانکاران باقی مانده و دولت باید برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند.

استفاده از فاینانس خارجی راهکار تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی

وی ادامه‌داد: البته به نظر من برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و تزریق منابع اعتباری می‌توان از فاینانس‌های خارجی نیز استفاده کرد، البته باید زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران جدید فراهم کرد که این مسأله نیازمند ایجاد مشوق‌های اقتصادی است.

توسعه اقتصادی و اشتغال در گروی تداوم فعالیت پروژه‌های عمرانی

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح‌کرد: توسعه اقتصادی و اشتغال، بخشی از جامعه در گروی تداوم فعالیت پروژه‌های عمرانی است، از این رو دولت باید مکانیزمی را برای تأمین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکاران ایجاد کند.

اصلاح محاسبه حق بیمه پیمان‌های غیرعمرانی و پیمانکاران طراحی و ساخت

چندی پیش اهالی بهارستان با اصلاح وظایف تأمین اجتماعی در پرداخت حق بیمه پیمان‌های غیرعمرانی و پیمانکاران طراحی و ساخت موافقت کردند.

براساس این گزارش نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی و در جریان بررسی ماده (۱۲) ارجاع شده از کمیسیون مربوط به طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با ۱۱۹ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده (۱۲) ارجاعی از کمیسیون آمده است: سازمان تأمین اجتماعی موظف است حق بیمه قرارداد‌ها و پیمان‌های غیرعمرانی (غیر تملک دارایی سرمایه‌ای) پیمانکاران و یا پیمانکاران طراحی و ساخت دارای کارگاه‌های صنعتی، خدماتی، تولیدی و یا فنی و مهندسی ثابت را که موضوع پیمان (با مصالح یا بدون مصالح) در کارگاه‌های ثابت پیمانکار و توسط کارکنان شاغل در آن کارگاه‌ها انجام می‌شود را بر مبنای صورت مزد یا حقوق ماهیانه کارکنان یا بازرسی انجام شده محاسبه و وصول کرده و مفاصاحساب قرارداد یا پیمان را صادر کند. در مواردی که در این‌گونه قرارداد‌ها و پیمان‌ها عملیات اجرایی شامل ساخت توأم با یکپارچه‌سازی، مونتاژ، نصب، نظارت، بازرسی، تست و راه‌اندازی، آموزش، سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش توسط کارکنان شاغل همان کارگاه انجام شود، به طریق فوق اقدام و مفاصاحساب قرارداد (پیمان) را صادر کند. محاسبه و مطالبه حق بیمه براساس روش (نسبت مزد به کل کار انجام گرفته) در این قرارداد‌ها و پیمان‌ها ممنوع است.

در تبصره ماده مذکور آمده است، در صورتی‌که پیمانکاران و یا پیمانکاران طراحی و ساخت برای اجرای قرارداد‌ها و یا پیمان‌های صدر این ماده از کارکنان غیرثابت استفاده کنند، منحصراً این بخش از پیمان و یا قرارداد مشمول روش (نسبت مزد به کل کار انجام یافته) خواهد بود.

برخی پیمانکاران ساختمانی کار را ر‌ها کرده و دادگاهی شده‌اند

از سویی عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص مشکلات موجود در بخش پیمانکاری ساختمانی گفت: در سطح کشور از جمله شهر گناباد هنوز بسیاری از متقاضیان مسکن مهر مشکلاتی با پیمانکاران تعاونی دارند و کسی پاسخگوی مردم در این حوزه و پول‌های پرداخت شده نیست.

حمید‌بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم تعیین تکلیف طرح جامع مسکن توسط دولت و مجلس، گفت: متأسفانه بعد از گذشت چندین دهه، هنوز کشور دارای استراتژی درست در حوزه ساخت مسکن نیست و این مسأله موجب اجرای سیاست‌های متفاوت در این بخش شده است.

وی ادامه‌داد: امروز در سطح کشور از جمله شهر گناباد هنوز بسیاری از متقاضیان مسکن مهر مشکلاتی با تعاونی‌ها دارند و کسی پاسخگوی مردم در این حوزه و پول‌های پرداخت شده نیست، همچنین در برخی از پروژه‌ها، پیمانکار کار را ر‌ها کرده و دادگاهی شده است.

پرداخت ۳۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور

همچنین معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال ۳۴ هزار میلیارد تومان در کشور برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده که عمده پرداختی‌‌ها نیز مربوط به ۳ تا ۴ ماهه اول سال بوده است.

محمدباقرنوبخت به تأمین طرح‌های عمرانی به دو روش خزانه و فاینانس داخلی یا خارجی اشاره داشت و تصریح‌کرد: پیمانکاران ما عموماً منتظر تزریق اعتبار و منابع مالی نیستند، بلکه کار را با قوت و سرعت ادامه می‌دهند ولی قرار شد ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی پیمانکاران در این استان پرداخت شود که به موقع این منابع را ابلاغ خواهیم کرد.

وی بیان‌کرد: تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در کشور تخصیص یافته است که عمده این پرداختی‌‌ها مربوط به ۳ تا ۴ ماهه اول سال بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تنوع پرداختی دولت را یادآور شد و خاطرنشان‌کرد: در کنار پرداخت بدهی پیمانکاران ما باید در طول سال مطالبات گندم‌کاران، بازنشستگان، معوقات کارکنان و ده‌ها پرداختی دیگر را انجام دهیم که ما با اولویت سعی می‌کنیم این پرداختی‌‌ها را سر و سامان دهیم.