آموزش انتقال مالکیت و احراز اصالت گوشی‌های هوشمند!

آموزش انتقال مالکیت و احراز اصالت گوشی‌های هوشمند! گروه IT با توجه به نزدیکی به عید نوروز و تب داغ تعویض گوشی‌های هوشمند و خرید و فروش فعال در بازار دست دوم، اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید، حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم […]

آموزش انتقال مالکیت و احراز اصالت گوشی‌های هوشمند!

گروه IT

با توجه به نزدیکی به عید نوروز و تب داغ تعویض گوشی‌های هوشمند و خرید و فروش فعال در بازار دست دوم، اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید، حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم کارت خود، با موفقیت فعالسازی کنید.

ضرورت بررسی دستگاه قبل از خرید (نو یا دست‌دوم)

با اجرای طرح رجیستری، تنها دستگاه‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌ و یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده‌اند، می‌توانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکه‌های اپراتوری استفاده کنند. در غیر این‌ صورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت کرده و پس از مدت‌زمان کوتاهی قطع می‌شود.

مرحله یک: استعلام اصالت

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه سیم‌کارت خور توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه از طریق شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه انجام می‌پذیرد. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکر شده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه کنید.

مرحله دو: بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه

در صورت تصمیم قطعی برای خرید، دستگاه را روشن کرده و #۰۶#* را روی آن شماره‌گیری کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش داده ‌شده با شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه را کنترل کنید.

در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرفنظر کنید.

مرحله ۳: فعالسازی دستگاه برای سیم‌کارت خریدار

در این مرحله، باید دستگاه را در حضور فروشنده، به کمک کد فعالسازی چاپ‌شده روی کارت گارانتی یا جعبه، از طریق سامانه همتا فعالسازی کنید. درصورتی‌که کد فعالسازی به شما ارایه نشد یا فرایند فعالسازی برای سیم‌کارت شما با موفقیت انجام نشد، از خرید دستگاه صرفنظر کنید.

مرحله ۴: دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

پس از فعالسازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت کنید که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه است.

هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارایه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.

ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش

در صورتی‌که دستگاهی را خریداری کنید اما از فروشنده انتقال مالکیت نگیرید و برای سیم‌کارت خود فعالسازی نکنید، اگر از شناسه (IMEI) دستگاه‌تان سوء‌استفاده شود، آنتن دستگاه‌تان قطع شده و با سیم‌کارت شما آنتن نخواهد گرفت و شما متضرر خواهید شد.

توجه ویژه ۱

توجه کنید در مواردی مثل قرض دادن، تعویض سیم‌کارت و موارد مشابه که خرید و فروشی رخ نداده، نیازی به انتقال مالکیت نیست.

پیش نیاز انتقال مالکیت دستگاه

پیش نیاز این‌که بتوان دستگاهی را انتقال مالکیت داد، این است که ابتدا تحت مالکیت قطعی سیم‌کارتی درآید. بنابراین، اگر قصد فروش دستگاهی را دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، ابتدا به کمک فرایند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت سیم‌کارت خود درآورده و سپس به سیم‌کارت خریدار انتقال مالکیت دهید.

اول: سامانه همتا

برای انتقال مالکیت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از ۳ روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار کرد و فرایند انتقال مالکیت دستگاه را انجام داد:

*سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir

*کد دستوری #۷۷۷۷*

*اپلیکشین همتا

انتقال با روش USSD

در این آموزش، مراحل انجام فرایند انتقال مالکیت دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارایه می‌شود.

مرحله یک:

ابتدا باید مالک دستگاه، با سیم‌کارت خود، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و گزینه تماس را انتخاب کند.

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۳، گزینه «انتقال مالکیت» انتخاب شود.

مرحله ۳:

در مرحله بعد، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که شناسه‌ (IMEI)های تحت مالکیت سیم‌کارت شما را نمایش می‌دهد. لازم است تا عدد مربوط به شناسه (IMEI)‌ای را ارسال کنید که قصد انتقال مالکیت آن را دارید. درصورتی‌که هیچ شناسه (IMEI)‌ای برای شما نمایش داده نشد، می‌بایست عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی ۰ را ارسال کنید و سپس شناسه (IMEI) ۱۵ رقمی دستگاه را بدون هرگونه علامات اضافی (ممیز، خط تیره و…) وارد کنید.

مرحله ۴:

در این مرحله لازم است تا شماره سیم‌کارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید (یعنی شماره سیم کارت فرد خریدار) را وارد کنید.

مرحله ۵:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیم‌کارت فرد خریدار را برای شما نمایش می‌دهد.

درصورتی‌که این اطلاعات مورد تأیید شماست، عدد ۱ را ارسال کنید.

مرحله ۶:

در نهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر ارسال کد فعالسازی از طریق پیامک به شماره سیم‌کارت فرد خریدار است.

توجه ویژه ۲

دقت داشته باشید در صورت استفاده از گزینه انتقال مالکیت، که کد فعالسازی با سرشماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال می‌شود. فرد خریدار می‌تواند با استفاده از کد فعالسازی موجود در پیامک HAMTA، شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده را از طریق فرایند فعالسازی دستگاه، برای سیم‌کارت دلخواه خود فعال کند.

———-