عرض اندام پیمانکاران و سازندگان ایرانی در خلق حماسه صنعتی پارس جنوبی

فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره برداری رسید عرض اندام پیمانکاران و سازندگان ایرانی در خلق حماسه صنعتی پارس جنوبی سمیه مهدوی- طرح های توسعه‌ای چهار فاز  ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به همراه  جمعی از مقامات و […]

فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره برداری رسید

عرض اندام پیمانکاران و سازندگان ایرانی در خلق حماسه صنعتی پارس جنوبی

سمیه مهدوی- طرح های توسعه‌ای چهار فاز  ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به همراه  جمعی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری در منطقه کنگان در حالی به بهره‌برداری رسید که نقش پیمانکاران و سازندگان ایرانی را می توان به وضوح در جای جای این مگاپروژه ملاحظه کرد .

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه مزایده به عسلویه، رئیس جمهوری ایران در آیین بهره برداری رسمی از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ، گفت: افتتاح فازهای پارس‌جنوبی نشان‌دهنده این است که مسیر پیشرفت و تعالی خود را طی کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

حسن روحانی گفت: افتتاح فازهای پارس جنوبی ضربه بسیار محکمی به دشمنان این مرز و بوم بویژه آمریکا بود که با تحریم ایران دست به یک عمل غیرانسانی و غیرقانونی زدند و فکر می‌کردند با این تحریم‌ها، همه طرح‌ها و پیشرفت‌های ما متوقف خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف از این تحریم ها این است که مردم ما را در فشار اقتصادی بگذارند تا در برابر ابرقدرت ها  عجز نشان بدهند، افزود: اما این ملت بزرگ، تاریخ ساز، فداکار و ایثار گر در همه مقاطع تاریخی و به ویژه در این سالی که روزهای پایانی آن را می گذرانیم، ایستادگی و مقاومت خود را به خوبی نشان می دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه من در طول دولت یازدهم و دوازدهم ۵ نوبت به منطقه پارس جنوبی سفر کردم و هر بار افتتاح‌های بزرگی را داشتیم که مورد افتخار همه ما بوده، نشان‌دهنده این است که ما مسیر پیشرفت و تعالی خود را به حول و قوه الهی طی کرده و ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور: امروز به ۲۵ فاز پالایشگاهی و دریایی رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه در پارس جنوبی از ده فاز، امروز به ۲۵ فاز پالایشگاهی و دریایی رسیده‌ایم، توضیح داد: در ابتدای دولت تدبیر و امید ده فاز داشتیم و در این مدت ۱۵ فاز را افتتاح کردیم. این کارعظیم و بزرگی است. در همین فازهایی که امروز به بهره‌برداری رسمی رسید، به جز میعانات گازی و محصولاتی که از این پالایشگاه‌ها به دست می‌آید، روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز افزایش پیدا کرده است. این قدرت ملی ما است که ابرقدرت فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، فنی و انرژی این ملت را شامل می‌شود.

 

وی درباره اهمیت و نقش تاثیرگذار تولید منابع انرژی در عرصه بین المللی گفت: ایران در زمینه منابع گازی در سطح جهانی، اول است و از لحاظ تولید نیز نقشی مهم در دنیا قرار دارد که این نشان از قدرت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و  فنی ما در منطقه و جهان است.

سال ۹۷ سال سختی برای ملت ما بود

روحانی به اهمیت این موضوع در قطع وابستگی کشور به تامین انرژی اشاره کرد و افزود: وقتی نفت و گاز بیشتری در کشور تولید می‌شود، به این مفهوم است که قدرت کشور بالا رفته است. علاوه بر اینکه در همه این موضوع‌ها، مسأله خوداتکایی و خودکفایی ما هم مطرح است، چرا که قبلا، در زمینه تامین نفت‌گاز، بنزین و گاز نیازمند واردات بودیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال سختی برای ملت ما بود، اظهار کرد: فشارهای تحریم و فشارهای اقتصادی، ناجوانمردانه بر ملت ما تحمیل می‌شوند. به این نکته توجه کنید که به گفته وزیر نفت به دلیل اعمال تحریم‌ها، مسیرمان در حل مشکلات زیست‌محیطی کند شده است.

وی تحریم آمریکا علیه ایران را جنایتی علیه بشریت دانست و گفت: وقتی می‌خواهیم کالایی را از خارج وارد کنیم، آنها به تمام سیستم بانکی دنیا فشار می‌آورند که نگذارند کالایی وارد شود، این در شرایطی است که ذخایر بسیار خوبی برای تأمین کالاهای اساسی داریم و اگر این ذخایر پیش‌بینی نشده بود، ادعای آمریکایی‌ها برای فشار وارد کردن به مردم ایران محقق می‌شد.

رئیس کابینه دوازدهم با طرح این پرسش که اگر مدیریت دولت تدبیر و امید ضعیف بود، چگونه توانست ۱۵ فاز پارس جنوبی را افتتاح کند؟ افزود: با بهره‌برداری از این فازها اتکای نیروگاه‌های کشور به سوخت مایع از ۴۳ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت و با تبدیل سوخت مایع به گاز محیط زیست احیا شد.

ضرورت تشکیل کمیته‌ برای بهبود شرایط زیست محیطی عسلویه

وی به ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای سامان دادن به شرایط محیط زیست منطقه عسلویه، کنگان و نخل تقی با حضور وزرای نفت، کشور، مسکن، بهداشت و سازمان‌های محیط زیست و برنامه و بودجه تأکید کرد و گفت: کارهای بزرگی از نظر اقتصادی در این مناطق انجام گرفته، اما از نظر زیست‌محیطی مردم در فشار قرار گرفته‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه هر چقدر سطح فناوری را در توسعه فازهای پارس جنوبی بالا ببریم، آلودگی‌های محیط زیست پایین می‌آید، گفت: مسأله محیط زیست از موضوعات مهم دولت به شمار می‌آید. همه این مناطق مسکونی که اطراف این پالایشگاه‌های عظیم

 

قرار گرفته‌اند، مثل شهرهای دیگر هستند و نباید بگذاریم که مردم این مناطق در رنج و مشقت باشند و سلامتشان دچار مشکل شود.

وی افزود: موفقیت علاوه بر سرمایه، تکنولوژی و فناوری،  نیازمند اعتماد است. اینکه در دولت یازدهم ۱۵ فاز افتتاح شده و امروز ۴ فاز دیگر به بهره برداری می رسد، به معنای اعتماد به مهندسان و مدیران اجرایی است.

وزیر نفت  تولید هزار میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی؛ بزودی

وزیر نفت در این مراسم  با اعلام این که به زودی به تولید هزار میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی خواهیم رسید گفت: تحریم ها مانعی برای ادامه کارهایمان نیست ما بدون سروصدا اهداف خود را پیش می بریم.

بیژن نامدار زنگنه ظهار داشت: در سال ۷۶ اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی بسته شد و تا مرداد سال ۸۴ فازهای یک تا ۵ به بهره برداری رسید. از سال ۸۴ تا ۹۲ پنج فاز نیمه تمام به انجام رسید در سال ۹۳ فاز ۱۲ معادل سه فاز آخر ۹۴ فازهای ۱۵ و ۱۶ و در سال ۹۶ شش فاز متعارف و امروز ۴ فاز دیگر به افتتاح می‌رسد.

 وی افزود: مجموعا ۱۵ فاز پالایشگاهی به بهره برداری رسیده و فاز ۱۴ در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد نیمه سال آینده سه فاز دریا ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ به بهره برداری می‌رسد و با اتمام این فازها تولید ما به ۷۵۰ میلیون متر مکعب از پارس جنوبی رسید.

زنگنه در مقایسه روند توسعه و تولید در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۷ گفت: در سال ۹۱ ، ۶۲۲ میلیون متر مکعب تولید داشتیم که امسال این رقم به ۸۴۱ میلیون متر مکعب رسیده و در سال ۹۸ به ۸۸۰ میلیون متر مکعب و در سال ۹۹ به ۹۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و به این ترتیب تولید ما به زودی روزانه به هزار میلیون متر مکعب می رسد.

 مدیرعامل POGC: سرمایه گذاری  ۷۷ میلیارد دلاری در پارس جنوبی

همچنین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: فرآیند توسعه پارس جنوبی از ابعاد گوناگون به سیاست‌های کلان توسعه کشور یاری رسانده است، به گونه‌ای که هم‌اکنون در کنار تامین انرژی منازل، اماکن، صنایع و نیروگاه‌ها در کشور، کمتر بنگاه اقتصادی را خواهید یافت که مستقیم یا غیرمستقیم ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی خود را با بهره‌مندی از گاز این میدان گسترش نداده باشد.

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در آیین بهره‌برداری رسمی از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، با بیان اینکه امروز پس از توسعه و بهره‌برداری از ۱۰ فاز پارس جنوبی و متعاقب آن تکمیل و افتتاح ۱۱ فاز، شاهد افتتاح چهار فاز دیگر در قالب دو طرح فاز ۱۳ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ هستیم، گفت: این طرح‌ها آینه تمام‌نمای خودباوری، تخصص و صلاحیت متخصصان ایرانی هستند که در زمره طرح‌های عظیم صنایع نفت و گاز جهان به شمار می‌آیند.

وی، توسعه میدان گازی پارس جنوبی را حماسه صنعتی ۲۰ ساله‌ای توصیف کرد که از لحاظ ابعاد مدیریتی، فنی و مالی برازنده نام بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و ادامه داد: فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی گام بلند دیگری در تکمیل این حماسه و سال‌ها کار و تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت ملی نفت ایران، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ میلیارد دلار و ظرفیت تولید بیش از ۱۱۲ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، از جمله مصادیق وسعت عملیات اجرایی این دو طرح می‌توان به حفر ۷۶ حلقه چاه در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل با مجموع متراژ حفاری حدود ۲۵۰ کیلومتر، ساخت و نصب هشت عرشه دریایی با مجموع وزن بیش از ۱۶۰ هزار تن شامل عرشه، پایه سکو و متعلقات، لوله‌گذاری بیش از ۳۸۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی و احداث دو پالایشگاه عظیم گازی با هشت ردیف پالایشی همراه با تاسیسات جانبی و زیربنایی در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار اشاره کرد.

محمد مشکین فام، مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی از ابتدا تاکنون را مبلغی بیش از ۷۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با تزریق ۱۰ میلیارد دلار دیگر، توسعه کامل این میدان در مرحله نخست محقق می‌شود.

مشکین‌فام با بیان اینکه تاکنون از میدان گازی پارس جنوبی، یک و نیم تریلیون مترمکعب گاز طبیعی برداشت شده است، اظهار کرد: فرآیند توسعه و گسترش فازهای میدان پارس جنوبی از ابعاد گوناگون به سیاست‌های کلان توسعه کشور یاری رسانده است، به گونه‌ای که هم‌اکنون در کنار تامین انرژی منازل، اماکن، صنایع و نیروگاه‌ها در سراسر کشور، کمتر بنگاه اقتصادی را خواهید یافت که مستقیم یا غیرمستقیم ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی خود را با بهره‌مندی از گاز میدان پارس جنوبی گسترش نداده باشد.

وی، نکته دارای اهمیت درباره این دو طرح را توجه ویژه به راه‌اندازی هم‌زمان واحدهای زیست محیطی نظیر بازیافت گوگرد، مدیریت بهینه پساب و پسماند صنعتی و نیز راه‌اندازی واحدهای با ارزش افزوده بالا شامل استحصال اتان و گاز مایع دانست و در این باره توضیح داد: راه‌اندازی این واحدها نشان‌دهنده توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی و تکمیل زنجیره تولید است، همچنین نکته مهم دیگر، بازیابی و احیای ظرفیت‌های شرکت صدرا در استان بوشهر است که پس از پیگیری‌های مستمر شرکت ملی نفت ایران برای رفع مشکلات به جای مانده از سال‌های گذشته، این مجموعه عظیم صنعتی با به کارگیری نیروهای بومی استان بوشهر در این دو طرح با حداکثر ظرفیت فعال و موفق شد ۱۰ سکوی پارس جنوبی را با کیفیت مناسب بسازد و تاکنون پنج سکو را نیز حمل، نصب و راه‌اندازی کرده است که این موضوع کمک شایانی به اشتغال‌زایی مردم بومی و رونق اقتصادی استان بوشهر کرده است.