برگزاری مناقصه، راه‌حل مشکل پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

برگزاری مناقصه، راه‌حل مشکل پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی گروه اجتماعی- پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، آرزوی بزرگی که همچنان دست نیافتنی به نظر می‌رسد! با ورود پدیده‌ای به نام کارت‌های بانکی، کم کم استقبال از آن همه گیر شد و دستمال پول جای خود را به جای کارت بانکی داده است تا جایی که مردم در […]

برگزاری مناقصه، راه‌حل مشکل پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

گروه اجتماعی- پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، آرزوی بزرگی که همچنان دست نیافتنی به نظر می‌رسد! با ورود پدیده‌ای به نام کارت‌های بانکی، کم کم استقبال از آن همه گیر شد و دستمال پول جای خود را به جای کارت بانکی داده است تا جایی که مردم در حال حاضر کوچک‌ترین کارهای خود را نیز با کارت بانکی انجام می‌دهند حتی اگر خرید ۱۰۰۰ تومانی داشته باشند. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین ضروریات مردم برای رسیدگی به امور خود، عبور و مرور با تاکسی است. وسیله‌ای مطمئن که همچنان از محبوبیت زیادی نزد مردم به دلیل هزینه تقریباً مناسب برخوردار است و همین مسأله باعث شده تا هر روز میلیون‌ها نفر تاکسی را برای مسافرت درون شهری خود انتخاب کنند اما یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی برای استفاده از این وسیله نقلیه، عدم همه گیر شدن استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی پرداخت است. سؤال این است که چگونه این مشکل رفع می‌شود؟

تفاهم‌نامه برخی از شرکت‌های تاکسیرانی

ابتدای سال گذشته بود که در خبری اعلام شد۵شرکت پرداخت الکترونیکی با یکدیگر تفاهم‌نامه امضا کرد‌ه‌اند.شرکت‌های پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی شهر تهران شامل: «رسید»، «کیف‌پی» و «پرداختم» «فون‌پی»، و «ez pay» تفاهم‌نامه را امضا کردند که تا زمان راه‌اندازی پلتفرم باز از سوی تاکسیرانی از بستر این تفاهم‌نامه استفاده کنند و بر اساس این تفاهم‌نامه همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی از یک QR codeمشترک برای پرداخت استفاده کنند. این تفاهم‌نامه به تاکسیرانی هم ارائه شده بود؛اما تاکسیرانی اجازه اجرایی شدن آن را نداده و اعلام کرده باید منتظر دستورالعمل تاکسیرانی در این زمینه باشند. با توجه به اینکه مدیریت در تاکسیرانی دستخوش تحول شده بودو علیرضا قنادان که در آن زمان به‌عنوان سرپرست تاکسیرانی انتخاب شده بود در نهایت اعلام کرد که انتشار این دستورالعمل با تاخیر مواجه شده و دیرتر منتشر خواهد شد.مسأله‌ای که تا آن زمان باعث شده بود شرکت‌های مانند «رسید»، «کیف‌پی» و «پرداختم» نتوانند در این عرصه فعالیت کنند و فون‌پی به‌عنوان تنها شرکتی که از سوی تاکسیرانی به‌عنوان اجرا کننده پایلوت طرح انتخاب شده بود، بیش از یک سال بود که در این زمین به‌تنهایی فعالیت می‌کرد.

فراخوان عمومی سازمان تاکسیرانی

در نهایت شهریور ماه بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در توییتر خود از فراخوان عمومی سازمان تاکسیرانی برای اعلام شرایط مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی خبر داد.دستورالعملی که با واکنش‌های فعالان حوزه پرداخت خرد مواجه شد و در نهایت اولین قربانی را گرفت. «پرداختم»، یک استارت‌آپ یزدی نتوانست منابع مالی لازم برای ادامه حضور را فراهم کند و در نهایت کنار رفت؛ اما رقیب جدیدی به نام « تومن» هم در همان زمان‌ها به این خانواده نه‌چندان بزرگ اضافه شد.

کیف پول شهری

مناقصه شهرداری مشهد برای اجرای طرح کیف پول شهری، مسأله پرداخت الکترونیکی تاکسی را به موضوعی کلان‌تر تبدیل کرد و در نهایت پس از جلسه‌ای که از سوی سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری تهران با حضور بیش از ۴۰نفر از فعالان حوزه پرداخت خرد برگزار شد، معاونت فن‌آوری اطلاعات شهرداری تهران به شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت الکترونیکی خرد شهری۲هفته مهلت داد تا نظر خود در مورد طرح جامع پرداخت خرد شهری را به این سازمان اعلام کنند.طرح جامع پرداخت خرد شهری، به شکل یک پلتفرم واحد مرکزی حلقه واسط میان ‌شرکت‌های پرداخت، بانک‌ها و استارت‌آپ‌های تولیدکننده کیف پول‌های خرد شهری بود و این واحد عملیات مشترک عمومی بین این بازیگران را به انجام می‌رساند

پیش از این جلسه بود که شرکت «رسید» اعلام کرد در جلسه شرکت نخواهد کرد؛ اما هنوز این مسأله به یک تصمیم جدی بدل نشده بود. «تومن» هم در همان زمان اعلام کرد که از سوی شهرداری برای شرکت در این جلسه دعوت نشده است. بروکراسی اداری به روال قبل ادامه داشت و در نهایت آذر ماه بود که معاون بازرگانی اتحادیه تاکسیرانی کشوری گفت: «سازمان‌های تاکسیرانی با چه نوع شرکت‌هایی می‌توانند در زمینه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی همکاری داشته باشند».

رسید هم به سر منزل مقصود نرسید

انتقاد‌ها به تاکسیرانی ادامه داشت و شرکت‌هایی مانند «رسید» مدعی بودند که هنوز نمی‌توانند آن چنان که باید در چنین فضایی فعالیت کنند. هر چند که تاکسیرانی فعالیت آن‌ها را قانونی اعلام کرده بود؛ اما این قانون به نظر ناروشن می‌رسید و جنگ‌‌ها بر سر QR کد تاکسی‌‌ها ادامه داشت. هر روز تعداد اعضای این خانواده کم و کمتر می‌شد حالا تنها «رسید»، «فون‌پی» و «تومن» در این میدان باقی مانده بودند و بقیه همگی ترک زمین کردند. در نهایت «رسید» هم از میدان خارج شد و مدیران آن اعلام کردند فعالیت اپلیکیشن پرداخت موبایلی«رسید» تا پایان سال ۹۷متوقف می‌شود. آن‌ها در اطلاعیه‌ای به کاربران خود اعلام کردند ۳ ماه فرصت دارند تا موجودی خود را به حساب‌های بانکی‌شان منتقل کنند. حالا تنها ۲بازیکن اصلی در زمین ماندند و موانع اصلی همچنان پابرجاست. اکنون پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در برخی از شهر‌ها مانند تهران و مشهد اجرا می‌شود اما این طرح نتوانسته به طرحی فراگیر تبدیل شود. شاید یکی از دلایل همین تنش‌های داخلی است که خانواده را کوچک و کوچک‌تر کرده و نگاه‌ها به آن‌ها را با کمی شک همراه است.

حال به نظر می‌رسد برگزاری مناقصه یکی از مطمئن‌‌ترین راه‌حل‌ها برای همه گیر شدن پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی باشد؛ اتفاقی که بازی چند سر برد برای رانندگان، مشتریان، بانک‌های و شرکت‌های تاکسیرانی را در پی خواهد داشت.