۴ بلوک اکتشافی در آستانه ترک تشریفات

۴ بلوک اکتشافی در آستانه ترک تشریفات گروه انرژی- شرکت‎هایE&P ایرانی در سراشیبی اجرای پروژه‌های نفتی کشور قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها برای حضوری فعال در این عرصه باید یک رزومه یا پیشینه کاری قوی از خود ارائه دهند برهمین اساس تلاش‌های وزارت نفت به سمت توانمندسازی بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت سوق پیدا کرد […]

۴ بلوک اکتشافی در آستانه ترک تشریفات

گروه انرژی- شرکتهایE&P ایرانی در سراشیبی اجرای پروژه‌های نفتی کشور قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها برای حضوری فعال در این عرصه باید یک رزومه یا پیشینه کاری قوی از خود ارائه دهند برهمین اساس تلاش‌های وزارت نفت به سمت توانمندسازی بخش خصوصی در بالادست صنعت نفت سوق پیدا کرد واحراز صلاحیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در اجرای پروژه‌ها در صدر برنامه‌ها قرار گرفت.

در بخش بلوک‌های اکتشافی که مستعد ورود سرمایه‌گذاران ایرانی است و درحالی که تاکنون هیچ بلوک اکتشافی به بخش خصوصی کشور واگذار نشده است با اجرایی شدن این پروسه می‌توان امید داشت تابخش خصوصی در افزایش راندمان تولیدنقش مؤثری را ایفا کند.

برهمین اساس قرار شد تا مدیریت اکتشاف با اخذ مجوز از هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران با برگزاری مناقصه محدود، تعدادی از بلوک‌های اکتشافی را به شرکت‌های ایرانی واگذار کند.این درحالی است که بسیاری از شرکت‌هایE&P ایرانی توان مالی و فنی لازم را برای ورود به این بلوک‌ها دارند.

باتوجه به کلید خوردن پروژه‌های جدید در زمینه اکتشاف باید گفت بازار کار در این عرصه داغ‌تر از پیش خواهد شد و فرصت‌های جدیدتری را برای شرکت‌های اکتشاف و تولید فراهم خواهد کرد.

قرار است در قالب اجرای برنامه ششم توسعه با حفاری ۴۱ حلقه چاه اکتشافی و تحدیدی خشکی و دریایی در مجموع ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت خام و ۷۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی در ایران کشف شود.

این درشرایطی است که در طول برنامه پنجم توسعه ۱۳ میدان و مخزن گاز و ۱۲ میدان و مخزن نفت خام در مجموع با ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت خام و ۱۲۸ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی کشف کرده است تا به این طریق اهداف اکتشاف نفت و گاز به طور کامل محقق شود.

اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تاکنون حدود ۶۰ درصد از پهنه کشور تحت مطالعات اکتشافی قرار گرفته و ضریب موفقیت چاههای اکتشافی (تعداد چاههای موفق نسبت به تعداد چاههای حفر شده) در کشور همچنان حدود۶۰ درصد است.

پیش از این قرار بودشرکت ملی نفت ایران مجوز برگزاری ۱۴ مناقصه جدید اکتشافی را در قالب ۱۴ بلوک صادر کند تا در سال ۹۷ مناقصات آن کلید بخورد. ولی با شروع تحریم‌ها ورق برگشت و صندلی مناقصه‌گران در مناقصات ۱۴ بلوک اکتشافی خالی ماند.

سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت پیشتر در گفت‌و‌گویی با خبرنگار مناقصه‌مزایده دراین خصوص گفته بود: هدف از برگزاری مناقصات ۱۴بلوک اکتشافی جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود، با توجه به تحریم‌ها شرکت‌های خارجی در مناقصات حضور پیدا نکردند. برهمین اساس ۳-۴ بلوک مرزی انتخاب شده است تا به روش مذاکره با شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی پروژه‌ها ظرف سال ۹۸ کلید بخورند.

بنابراین در سال جاری بلوک‌های مرزی با ترک تشریفات به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهند شد كه تا کنون و با گذشت ۲۸ روز از نخستین ماه از سال ۹۸ خبر جدیدی از سوی این شرکت اطلاع‌رسانی نشده است، انتظارمی‌رود بنا به اظهارات هندی این پروسه به زودی آغاز شود.