مناقصه راهی برای توسعه مراکز تفکیک زباله در پایتخت

مناقصه راهی برای توسعه مراکز تفکیک زباله در پایتخت گره اجتماعی- تفکیک زباله؛ خواسته اهالی هر شهری است زیرا از شدت آلودگی‌ها کم می‌کند. تهران شهری است که به گفته شهردارش روزانه ۹ هزار تن زباله تولید می‌کند و به همین علت تفکیک زباله از مبدأ می‌تواند کمک حال محیط زیست باشد. در واقع تفکیک […]

مناقصه راهی برای توسعه مراکز تفکیک زباله در پایتخت

گره اجتماعی- تفکیک زباله؛ خواسته اهالی هر شهری است زیرا از شدت آلودگی‌ها کم می‌کند. تهران شهری است که به گفته شهردارش روزانه ۹ هزار تن زباله تولید می‌کند و به همین علت تفکیک زباله از مبدأ می‌تواند کمک حال محیط زیست باشد. در واقع تفکیک زباله فرایندی است که از طریق آن زباله را به عناصر مختلف تفکیک می‌کنند. طبقه‌بندی ممکن است به صورت دستی در خانه‌ها انجام گیرد و با طرح‌های جمع‌آوری از کنار خیابان جمع‌آوری آن انجام گیرد یا اینکه تفکیک به صورت اتوماتیک در تأسیسات بازگردانی مواد یا تأسیسات بیولوژیکی انجام گیرد. همچنین طبقه‌بندی ممکن است در مرکز بازیافت زباله‌های خانگی انجام شود. تفکیک زباله به معنی جداسازی زباله‌ها به دو گروه‌تر و خشک است. هر روز پیدا کردن زمین برای دفن زباله محدود می‌شود و این در شرایطی است که هر روز بر تعداد جمعیت افزوده می‌شود.

اهمیت تفکیک زباله

تفکیک و جداسازی زباله و بازیافت آن‌ها برای محیط زیست فواید سودمند و ارزشمندی دارد. با تفکیک شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت می‌توان از زباله‌های قابل بازیافت برای تولید محصولات جدید استفاده کرد و به جای استفاده از منابع طبیعی، مواد بازیافتی را به کار برد و در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرد. از دیگر فواید تفکیک زباله و بازیافت آن می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. درست است برای بازیافت مواد زائد هم احتیاج به انرژی است ولی مقدار انرژی که برای بازیافت زباله‌های تفکیک شده به کار برده می‌شود، کمتر از این مقدار است. همچنین انرژی که در زمان تولید محصولات جدید با مواد خام مصرف می‌شود، خیلی بیشتر از مقدار انرژی است که همان محصولات از مواد بازیافتی تولید می‌شوند. همچنین تفکیک زباله از مبدا به خصوص برای نخاله‌های ساختمانی بسیار امری ضروری و سودمند می‌باشد. چرا که نخاله‌های ساختمانی اگر به تنهایی وارد چرخه بازیافت شوند با سرعت خیلی بیشتر و صرف هزینه فوق‌العاده کمتری مجدداً به صورت مواد قابل استفاده تبدیل می‌شود، لذا توصیه می‌شود در هنگام حمل نخاله و مصالح ساختمانی نهایت دقت را داشته باشید تا این مواد با زباله‌های دیگر مخلوط نگردند.

برنامه شهرداری برای تفکیک زباله

شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی شهر تهران بر اساس اهمیت این موضوع افتتاح مراکز پسماند مکانیزه را در دستور کار خود قرارداده است. مراکزی که بتوانند زباله را از مبدأ تفکیک کنند تا به گفته پیروز حناچی باعث جبران و بازگشت هزینه‌ها به شهرداری تهران شوند. در واقع شهرداری تهران می‌خواهد به هر طریقی هم از میزان نیروی انسانی بکاهد و هم بتواند درآمد سرشاری را به دست آورد. اتفاقی که در دیگر نقاط دنیا نیز رخ داده و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این راه درآمد کسب می‌کنند.

درآمد میلیاردی از زباله!

در هفته‌ای که گذشت مرکز پسماند مکانیزه در منطقه ۶ شهرداری تهران افتتاح شد. مهدی کاوه مدیر اداره پسماند منطقه ۶ شهرداری تهران در حاشیه افتتاح مرکز پسماند مکانیزه منطقه ۶ تهران، گفته است: «احداث این مرکز از سال ۱۳۹۵ با هدف تفکیک زباله‌ها از مبدأ و درآمدزایی از زباله‌ها آغاز شد. بر همین اساس ۲۰۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا برای این مرکز در نظر گرفته شد که ۱۵۰۰ مترمربع آن سالن تفکیک و مابقی ساختمان اسکان کارگران است. مهم‌ترین خط پردازش این مرکز، پردازش زباله خشک است که با احداث این پروژه نزدیک به ۶۰ درصد از نیروی کار کاهش پیدا کرده است و در حقیقت روند مدیریت پسماند در منطقه تسهیل شده است. امید است با احداث این مرکز در کنار صرفه‌جویی‌های مادی طبق قراردادی که بین شرکت پیمانکار و شهرداری تهران بسته شده است، ماهیانه یک‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان درآمد برای شهرداری تهران ایجاد شود.»

برگزاری مناقصه برای ساخت مرکز پسماند

بر اساس گفته‌های مدیر اداره پسماند منطقه ۶ شهرداری تهران، پیش از احداث این مرکز روزانه ۵۰ تن زباله در سطح منطقه تفکیک می‌شد و زمانی نزدیک به ۲۰ ساعت صرف این کار می‌شد. لذا با توجه به این‌که میدان آرژانتین مرکز تجاری پایتخت است صرف چنین زمانی برای این کار قابل قبول نبود. لذا برنامه احداث این مرکز در یک مناقصه به شرکتی خصوصی سپرده شد که این شرکت نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

گفتنی است دیگر شهرداران مناطق تهران و حتی ایران می‌توانند با برگزاری مناقصات متعدد راه را برای افتتاح مراکز پسماند زباله باز کنند و درآمد کلانی نیز برای انجام فعالیت‌های مورد نظرشان به دست آورند. اتفاقی که می‌تواند هم به لحاظ سودآوری، هم به لحاظ کاهش آلودگی و هم به لحاظ توسعه کشور قابل توجه باشد و در نهایت این طلای کثیف، کمک حال جامعه بزرگ ایران شود.