افزایش تولید محصولات با ایجاد پارک‌های پتروشیمی

مدیرعامل پترول در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد افزایش تولید محصولات با ایجاد پارک‌های پتروشیمی سمیه مهدوی- مدیرعامل پترول در نشستی خبری با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از ایجاد پارک‌های پتروشیمی با حضور بخش‌خصوصی خبر داد. رسول اشرف‌زاده در پاسخ به سؤال مناقصه‌مزایده، مبنی بر تأثیر ایجاد پارک‌های پتروشیمی […]

مدیرعامل پترول در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

افزایش تولید محصولات با ایجاد پارک‌های پتروشیمی

سمیه مهدوی- مدیرعامل پترول در نشستی خبری با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از ایجاد پارک‌های پتروشیمی با حضور بخش‌خصوصی خبر داد.

رسول اشرف‌زاده در پاسخ به سؤال مناقصه‌مزایده، مبنی بر تأثیر ایجاد پارک‌های پتروشیمی در روند اقتصاد این صنعت، گفت: ایجاد مگا پروژه‌ها نیازمند میلیارد‌‌ها سرمایه است درحالی که با ایجاد پارک‌های پتروشیمی و واحدهای تولید با تناژ پایین‌تر و سرمایه کمتر می‌توان هم تولید محصولات را افزایش داد و هم منجر به شکوفایی اقتصادی شد. شرکت پترول در رأس می‌تواند با مشارکت بخش‌خصوصی این واحدهای تولید را هدایت کند. در این خصوص باید بگویم امسال اولین پارک پتروشیمی در ایلام افتتاح خواهد شد.

اشرفزاده اظهار داشت: ما در پترول فقط به تکمیل زنجیره ارزش توجه داریم و دنبال طرح‌های موازی نیستیم. طرح‌هایی که به آستانه بهره‌‌برداری می‌رسند برنامه داریم تا هر یک را ظرف پنج سال آینده توسعه دهیم، لذا با پارک‌هایی که در ایلام طراحی کردیم می‌توانیم این زنجیره تولید ارزش را تکمیل کنیم.

اشرفزاده در این خصوص که آیا طرحی برای تولید پلی‌پروپیلن و جبران کمبود این محصول در بورس کالا دارید، گفت: جبران کمبود محصولات پاییندستی اعم از پلی‌پروپیلن هدف اصلی ایجاد واحدهای تولیدی در شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان است و بدین منظور در ایلام طرح‌هایی در دست اجرا برای تولید پلی‌پروپیلن داریم که با پیشبرد این طرح‌ها این محصول به مقدار قابل‌توجهی وارد بازار خواهد شد.

اشرفزاده گفت: یکی از واحد‌های طرح پتروشیمی که در مرحله پیشراه‌اندازی قرار دارند، پتروشیمی ایلام است که با تولید ۵۰۰ هزار تن محصولات تولیدی پلی‌پروپیلن شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در زمینه پتروشیمی لردگان نیز گفت: ‌پتروشیمی لردگان با تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار تن اوره و آمونیاک، بخش یوتیلیتی آن اردیبهشت، بخش آمونیاک در مرداد و بخش اوره آن در آبان ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته اشرف‌زاده با افتتاح این دو طرح دومیلیون و ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی شرکت افزوده خواهد شد.

 وی اضافه کرد: این دو طرح از جمله طرح‌های ملی است که منجر به شکوفایی اقتصادی در منطقه ایلام و لردگان استان چهارمحال‌وبختیاری خواهد شد و با راه‌اندازی این دو طرح به اشتغالزایی تا دو هزار نفر خواهیم رسید.

وی در زمینه مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها گفت: در مجموع حدود ۲٫۶ میلیارد یورو و معادل ۷ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت پترول در راستای توسعه این شرکت به دیگر طرح‌های آن اشاره کرد و بیان داشت: در ایلام فاز مطالعاتی در حوزه طرح‌های توسعه پاییندستی را آغاز کردیم. واحد ۵ پايين دست پلی‌پروپیلن به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بالغ بر ۹۰ میلیون یورو در حال اجراست که ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز بنزین پیلولیز که در مرحله مطالعاتی است و در راستای توسعه طرح‌های ایلام و تکمیل زنجیره ارزش صورت می‌گیرد. برای اجرای تولید این بنزین منتظر سرمایه‌گذار و مشارکت در تولید هستیم.

وی به دیگر طرح‌های این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: اتیلن گچساران با یکمیلیون تن ظرفیت تولید در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۹۹ تکمیل می‌شود و بعد از تکمیل این طرح در پاییندست اتیلن دهدشت را داریم که در مرحله مهندسی قرار دارد.

اشرفزاده از جمله طرح‌های دیگر که ۳۰ درصد پیشرفت دارد اشاره کرد و گفت: طرح پتروشیمی صدف عسلویه است که حدود ۱۳۵ هزار تن ظرفیت تولید لاستیک مصنوعی در این مجتمع است و این محصول با گرید خاصی تولید می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌‌ها در اواخر سال ۹۹ پیشراه‌اندازی آن شروع می‌شود و تا ۱۴۰۰ افتتاح رسمی می‌شود. با افتتاح این طرح پایین‌دست صنعت متحول می‌شود زیرایکی از محصولات مورد نیاز این بخش است.