زمین‌گیر شدن تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات و نقدینگی

زمین‌گیر شدن تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات و نقدینگی گروه صنعت -تولید خودرو در سال‌جاری و به‎رغم تلاش خودروسازان برای افزایش تیراژ روزانه، باز هم دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی شده است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال […]

زمینگیر شدن تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات و نقدینگی

گروه صنعت -تولید خودرو در سال‌جاری و بهرغم تلاش خودروسازان برای افزایش تیراژ روزانه، باز هم دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی شده است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۳۲درصد کاهش یافته است که بسیاری از این خودرو‌‌ها به دلیل کمبود قطعات و بهصورت ناقص تولید شده‌اند و در انتظار رسیدن قطعات، تکمیل و تحویل به مشتریان هستند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن قطعه‌سازان تعداد خودروهای ناقص در خودروسازی‌‌‌ها را حدود ۱۵۰هزار دستگاه عنوان کرده است.

این در حالی است که با توجه به وضعیت فعلی تولید و کاهش آن از سال گذشته تاکنون، در صورتی که امکان تکمیل این تعداد خودرو ناقص فراهم شود و عرضه آن به بازار سرعت بگیرد، می‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود. اما آنطور که دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید؛ کمبود نقدینگی و کمبود قطعات باعث شده است خودروسازان برای تولید با مشکل مواجه شوند.

نعمت‌بخش درباره ملزومات تکمیل این ۱۵۰هزار دستگاه خودرو ناقص، میگوید: «تدابیر و تمهیدات دولت باید برای تأمین نقدینگی خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اجرایی شود تا قطعات موردنیاز به خط تولید برسد.»

همچنین محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور، با اشاره به سخنان هفته گذشته وزیر صنعت در تأمین کسری قطعات خودروسازان گفت: می‌توان گفت ۹۷درصد خودروهای تولیدی كه در کف کارخانجات مانده، آماده‌اند و فقط معطل چند قطعه برای تجاری شدن هستند، برخی از این خودرو‌‌ها نیازمند قطعاتی بودند که با مشکل واردات آنها مواجه بودیم و برخی دیگر در گمرک باقیمانده بودند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور بیان داشت: اعداد و ارقام مختلفی تا ۱۴۰ هزار دستگاه از خودروهای دپوشده در کف کارخانجات خودروسازان به دلیل کسری قطعه به گوش می‌رسد و باید آمار واقعی را از خودروسازان پرسید.

وی اظهار داشت: بیشتر کسری به قطعات‌ های‌تک (High Tech) از جمله ایربگ (کیسههوا)، مدولاتور، سنسورهای اکسیژن و ای.‌سی.‌یو (ECU یا همان کامپیوتر خودرو) برمی‌گردد که شرکت‌های خارجی حاضر به دادن آنها نیستند یا واردکنندگان آنها را بدون انتقال ارز آورده‌اند و اکنون درگیر مسایل گمرکی آنها هستند.

نجفی‌منش ادامه داد: دامنه مشکلات این صنعت در حالی هر روز بیشتر می‌شود که تأمین مواد اولیه نیازمند نقدینگی است، هزینه‌های کارگری از آغاز امسال حدود ۴۵درصد افزایش یافته و دیگر مانند گذشته خبری از خرید اعتباری نیست و به عبارتی همه خرید‌‌ها نقدی شده است.

وی اظهار داشت: قطعه‌سازان برای تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی خود با مشکل مواجه‌ هستند، فرآیند تأمین قطعه طولانی شده و مشکلات ارزی نیز همچنان وجود دارد؛ براین اساس اگر به داد این صنعت نرسیم ادامه تولید میسر نخواهد بود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور پرداخت نشدن رقم ارزی وعده داده شده را یادآور شد و گفت: در ابتدا مسؤولان بانک‌مرکزی عنوان کردند که این رقم را ارزی در اختیار قطعه‌سازان قرارداده و پس از چند ماه ارز را به قیمت روز دریافت می‌کنند، اما قطعه‌سازان نپذیرفتند و خواستار تحویل معادل ریالی آن و بازپرداخت با سود در نظر گرفته شده شدند.

در این باره آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه اکنون ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در انبار‌‌ها معطل قطعه مانده است، گفت: ارزش این خودرو‌‌ها بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان است و سرمایه مردم و خودروسازان امروز دارد آفتاب می‌خورد.

وی افزود: با توجه به اشتغال بالا و سرمایه عظیمی که در این صنعت وجود دارد لازم است کمیته‌ای ملی که بالاتر از مجلس، دولت و قوه‌قضاییه باشد برای این صنعت تشکیل شود که مصوباتش برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا باشد در آن صورت می‌توان این صنعت را نجات داد وگرنه کمک‌هایی که به این صنعت می‌شود همانند تسهیلات قبلی که مصوب شد اما هنوز قسمت اعظم آن داده نشده است، کارکرد خود را از دست خواهند داد.

محبی‌نژاد تصریح کرد: امروز نیاز قطعه‌سازان برای تأمین قطعات، ۱۵هزار میلیارد است اما با این شدتی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، شاید دو ماه دیگر این عدد ۲۵ هزارمیلیارد تومان شود.

در این زمینه مهدی مطلب‌زاده، نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفته بود: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که پرداخت ۴,۰۰۰ میلیارد تومان اولیه در سال گذشته تنها یکپنجم آن بود. چنانچه تسهیلات باقیمانده از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت نشود، مشکلات عدیده‌ای در تهیه مواد اولیه ایجاد خواهد شد؛ چراکه مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان نیز روبه اتمام است.

نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، اظهار کرد: تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه قرار نگیرد، شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت. امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشین‌آلات است.