برگزاری انواع مزایده در سایت های فروش کالا!

برگزاری انواع مزایده در سایت های فروش کالا!   مسعود طاهری- بازار کم کم جایگاه خود را برای خرید انواع کالا از دست می دهد و سایت های فروش کالا کم کم رشد کرده اند. شاید تا ده سال پیش اگر کسی می گفت که اکثر خرید خود را اینترنتی انجام می دهد، باور کردنش […]

برگزاری انواع مزایده در سایت های فروش کالا!

 

مسعود طاهری- بازار کم کم جایگاه خود را برای خرید انواع کالا از دست می دهد و سایت های فروش کالا کم کم رشد کرده اند. شاید تا ده سال پیش اگر کسی می گفت که اکثر خرید خود را اینترنتی انجام می دهد، باور کردنش شاید سخت بود اما اکنون بسیاری از مردم خرید از سایت ها را در کنار خرید در بازار قرار داده اند و اجناس مورد نیاز خود را خریداری می کنند. از سوی دیگر هم اکنون مبنای بسیاری از قیمت گذاری ها سایت های فروش آنلاین هستند و برخی از این فروشگاه های آنلاین با تعیین قیمت های از قیمت مصوب متفاوت خواسته یا ناخواسته زمینه بروز تورم کاذب را در بازار ایجاد می کنند.

همه قدیمی فروش شده اند!

اکنون اگر به بازار سر زده باشید، حتما شنیده اید که مغازه دار گفته «این جنس با قیمت قبلی به فروش می رسد» و بار بعدی قیمت آن جدید می شود و بالا می رود! انگار همه قدیمی فروش شده اند! در واقع در چند ماه اخیر به دلیل اینکه قیمت همه کالاها با تفاوت نرخ ارز بالا رفته است، بسیاری از فروشنده ها جنس قدیمی خود را با قیمت های روز به فروش می رسانند، هرچند این مشکل جدیدی نیست و از ماه ها پیش حتی برای کالاهای که برچسب قیمت نیز داشتند، این اتفاق رخ داده بود و شاهد تفاوت قیمت فروش و قیمت روی کالا بوده ایم، بی توجهی دستگاه های نظارتی به این موضوع باعث شده است، حتی بسیاری از سایت های فروش اینترنتی  نیز از این فرصت استفاده کنند و اجناس خود را با قیمت های متفاوت و معمولا بالاتر از قیمت واقعی در بازار ارائه کنند.

تناقض قیمت در بازار با سایت

نگاهی به سایت های فروش کالا در کشور نشان می دهد که در بسیاری از آن ها به نوعی مزایده کالا وجود دارد!‌ به طور مثال قیمت لاستیک در بازار یک قیمت است اما در یک سایت فروش با افزایش زیاد مواجه گردیده است. همین امر باعث می شود که قیمت در بازار نیز به هم بریزد. واقعیت این است در شرایط کنونی که هرگونه قیمت گذاری خارج از چارچوب قانونی فضای روانی در بازار ایجاد می کند، عدم نظارت این سایت می تواند مشکلاتی را در بازار تمام کالاها ایجاد کند، زیرا این رویه تنها مربوط به بازار لاستیک نیست و در اکثر کالاهای عرضه شده در این سایت همین مشکل وجود دارد.

مزایده خودرو در سایت ها

از سوی دیگر این سایت ها باعث افزایش قیمت کاذب برخی اجناس خاص همچون خودرو نیز شده است. به طور مثال هستند بسیاری از افراد که خودروی خود را به یک قیمت در سایت گذاشته و فروخته اند اما ساعتی بعد از آن که خود را فروختند با تماس خریدار بعدی اعلام کرده اند که حاضرند خودرویشان را قیمتی بالاتر به خریدار جدید بفروشند و به نوعی مزایده فروش خودرو به راه انداخته اند!‍

عدم نظارت بر قیمت ها

این نکته نیز حائز اهمیت است که وقتی کالایی قیمت مشخصی در بازار دارد ثبت قیمتی بالاتر از قیمت بازار در فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا، شیپور، دیوار و غیره توجیه مناسبی برای عدم نظارت بر قیمت ها نیست. همانطور که چندی پیش نیز اخبار مرتبط با این شیوه قیمت گذاری دیجی کالا را مجبور به انتشار اطلاعیه ای کرد که این شیوه قیمت گذاری شائبه بسنده کردن دیجی کالا به انتشار یک اطلاعیه را بیشتر می کند.

تضییع حقوق مصرف‌کننده

به دلیل ضعف حمایت از حقوق مصرف‌کننده در اقتصاد ایران و همچنین عدم شفافیت تعیین‌کنندگان قیمت صد‌ها کالا و خدمات در حوزه‌های مختلف و انتشار فرمول‌های تعیین قیمت و نظارت بر بازارها، امروز می‌بینیم که نه‌تن‌ها بازار‌های واقعی با جهش قیمت‌ها مواجه هستند، بلکه سایت‌های خرید و فروش کالای دست دوم به تبع عدم شفافیت در بازار‌های واقعی و اولیه فضای بازی را پیش‌روی خود در درج هر گونه قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش کالا می‌بینند.