انگشت اتهام سناریوی ارزهای صادراتی مفقودی به صنعت پتروشیمی!

انگشت اتهام سناریوی ارزهای صادراتی مفقودی به صنعت پتروشیمی! گروه پتروشیمی- هفته گذشته خبری روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت که گویای عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بود. این خبر که از تریبون حسین میرشجاعیان؛ مشاور وزیر اقتصاد اعلام شد گمانه‌زنی‌های متعددی را شکل داد و […]

انگشت اتهام سناریوی ارزهای صادراتی مفقودی به صنعت پتروشیمی!

گروه پتروشیمی- هفته گذشته خبری روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت که گویای عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بود. این خبر که از تریبون حسین میرشجاعیان؛ مشاور وزیر اقتصاد اعلام شد گمانه‌زنی‌های متعددی را شکل داد و سؤال‌های بسیاری را برانگیخت که ارزهای مفقودی متعلق به کدام یک از صنایع کشور هستند. ارزهایی که نه به شکل کالا به چرخه اقتصادی بازگشتند و نه به هیچ شکل دیگری.

این درحالی است که انگشت اتهام به دو صنعت بلند شده است که بیشترین سهم را در صادرات دارند و بیشترین ارز صادراتی را در سیطره خود درآورده‌اند؛ یعنی دو بخش فولاد و پتروشیمی.

اما در سال‌جاری با توجه به رسانه ای شدن عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار باز هم توجه‌ها به حوزه پتروشیمی جلب شده است.

این درحالی بود که طی ۲۳۱روز نخست سال ۹۷ حدود پنج میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شد. براساس آمار منتشره آخرین آماری که از سوی شرکت‌های پتروشیمی در اوایل سال ۹۷ ارائه شد، حاکی از آن بود که این شرکت‌ها در طول ۲۰۹روز نخست سال، ۷۴درصد از کل ارز حاصل از صادرات را در بازار داخلی عرضه کرده و مابقی که معادل ۲۶ درصد شده صرف خرید کاتالیست، مواد شیمیایی، بازپرداخت وام و فاینانس‌های خارجی، تأمین تجهیزات و قطعات یدکی شد. به‌طور کلی طبق آمار ۲۰۹روزه حدود ۴٫۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه عرضه شده که سهم پتروشیمی‌‌ها در عرضه ارز در بازار ثانویه با ۲٫۳ میلیارد دلار به حدود ۵۳ درصد رسیده بود.

آذرماه سال گذشته مدیر سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی با اعلام عدم بازگشت ۱۵٫۷میلیارد یورو ارز صادراتی، گفت: شرکت‌های پتروشیمی طی هشت ماه با سهم ۸۲ درصدی اقدام به عرضه۵٫۷ میلیارد یورو در سامانه نیما کرده‌اند. به گفته وی ۱۵٫۷ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازنگشته و شرکت‌های پتروشیمی با سهم ۸۲ درصدی اقدام به عرضه ۵٫۷ میلیارد یورو در سامانه نیما کرده‌اند.

درمجموع باید گفت براساس آمار ارایه شده در سال ۹۷ از هشت میلیارد دلار ارز صادراتی که به سامانه نیما عرضه شده ۶٫۵ میلیارد دلار آن مربوط به پتروشیمی‌ها و عرصه‌های فولادی و ۱٫۵ میلیارد دلار آن نیز مربوط به سایر حوزه‌هاست. همچنین ۶ میلیارد دلار ارز نیز در قالب‌های دیگر همچون واردات مواد اولیه به کشور بازگشته است.

اما نایبرییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در این خصوص می‌گوید: بخش عمده‌ای از دلارهایی که برنگشته مربوط به بخش‌های فولاد و پتروشیمی بوده است.

مجیدرضا حریری معتقد است: بلاتکلیفی باعث شده ۷۰ درصد ارز صادراتی به کشور باز نگردد.

حریری با اشاره به اینکه مشوق‌های دولت در بخش تولید و صادرات نوعی رانت محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: مواردی همچون ارائه وام به تولیدکنندگان با سود کمتر یا مجوز بهره‌برداری از معدن جزو سیاست‌گذاری محسوب نمی‌شود بلکه اختصاص رانت است و ۸۰ درصد این رانت به کسانی می‌رسد که با نهادهای قدرت در ارتباط هستند.

وی تأکید می‌کند: در زمینه مشکلات مربوط به بازگرداندن ارز صدای بخش‌خصوصی بلند است اما بخش عمده‌ای از دلارهایی که برنگشته مربوط به بخش‌های فولاد و پتروشیمی بوده است.

حال باید منتظر واکنش شرکت‌های پتروشیمی دراین خصوص بود تا با ارائه آمار ارزهای صادراتی که به چرخه اقتصاد وارد کرده‌اند از خود رفع اتهام کنند.