جزییات تولد « فایروال داخلی» برای محافظت از فضای سایبری ایران

جزییات تولد « فایروال داخلی» برای محافظت از فضای سایبری ایران گروه IT وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که ساخت سپر دفاعی توسط دانشمندان جوان ایرانی برای مقابله با حملات ویروس استاکس‌نت با موفقیت‌ آزمایش شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدجواد آذری‌جهرمی در پست اینستاگرامی نوشت: «از حمله استاکس‌نت حتماً شنیدید! خبر خوب […]

جزییات تولد « فایروال داخلی» برای محافظت از فضای سایبری ایران

گروه IT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که ساخت سپر دفاعی توسط دانشمندان جوان ایرانی برای مقابله با حملات ویروس استاکس‌نت با موفقیت‌ آزمایش شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدجواد آذری‌جهرمی در پست اینستاگرامی نوشت: «از حمله استاکس‌نت حتماً شنیدید! خبر خوب اینکه، یک گزارش دریافت کردم. از مدتی قبل با سفارش سازمان فناوری اطلاعات، دانشمندان جوان دانشگاه‌های ایران، یک سپر دفاعی (فایروال) برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی ساخته بودند که عملاً خرابکاری صنعتی مثل استاکس‌نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی می‌کند. این سپر، موفقیت‌آمیز آزمایش شد. در روز جهانی ارتباطات، از این دستاورد بیشتر خواهیم گفت. برای افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی، لازم است که این تجهیزات در شبکه‌های مورد نظر نصب شود که طبیعتاً این موضوع با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، عملیاتی خواهد شد. با تکیه به جوانان، از تهدیدات فرصت می‌سازیم».

فروردینماه سال گذشته بود که یک پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد: رییس‌جمهور پیشین آمریکا دستور حمله به سیستم‌های کامپیوتری تأسیسات هسته‌ای ایران را به‌طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات مربوطه آن در زمان ریاستجمهوری جورج بوش، با همکاری اسرائیل آغاز شده بود.

در این گزارش آمده بود که اوباما به‌طور محرمانه فرمان حمله سایبری به سیستم‌های کامپیوتری که به تأسیسات غنی‌سازی کلیدی ایران مرتبط بودند، صادر کرد. این حملات که در دوران ریاستجمهوری جورج‌بوش با همکاری اسرائیل آغاز شد با کد نامگذاری شده «بازی‌های المپیک» خوانده می‌شد.

ویروس کامپیوتری استاکس‌نت به‌طور اتفاقی در سال ۲۰۱۰ در نتیجه یک خطای برنامه‌نویسی علنی شد و اجازه داد تا نیروگاه نطنز در ایران جان سالم به در ببرد و در سراسر جهان در اینترنت منتشر شد.

بدافزار استاکس‌نت که برای هدف قراردادن سامانه‌های کنترل صنعتی در تأسیسات زیربنایی طراحی شده است، اطلاعات موجود در نرم‌افزار کنترل‌کننده را به نوعی تغییر می‌دهد که بر فرآیندهای خودکار آنها تأثیر می‌گذارد.

رونمایی از برخی پروژه‌های ارتباطی در روز ارتباطات!

در ادامه همین خبر خوب وزیر ICT به مناسبت ۲۷اردیبهشتماه روز جهانی ارتباطات، از چند پروژه‌ بزرگ ارتباطی در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه ارتباطات روستایی و خدمات پستی رونمایی می‌شود.

۲۷ اردیبهشتماه (۱۷ می) هر سال مصادف با روز جهانی ارتباطات است که پرواضح است دلیل این نامگذاری جلب توجه دولت‌‌ها و مردم جهان به اهمیت مقوله ارتباطات و ‏فناوری اطلاعات است.

امروزه، قدرت در دست جوامعی است که از نیرومند‌‌ترین شبکه‌های ارتباطی و به تبع آن، از بیشترین اطلاعات برخوردار باشند و این حقیقت انکارناپذیر، تمدن حاکم بر تمدن کنونی جهان است.

هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، در پیام امسال خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات گفته است: تدوین استانداردها، یکی از ارکان اساسی مأموریت‌های ITU، به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اگر دوست دارید به اینترنت وصل شوید، از تماشای یک رویداد ورزشی در تلویزیون لذت ببرید، در ماشین خود رادیو گوش کنید یا از گوشی هوشمند خود فایل تصویری تماشا کنید، این استانداردهای ITU هستند که این امکان را فراهم می‌سازند.

هولینژائو در این پیام، از کشورهای عضو ITU، صاحبان صنایع، شرکت‌های کوچک و بزرگ و دانشگاه‌ها، همچنین آژانس‌های خواهرخوانده سازمان ملل، شرکای خود و همه سهامداران درخواست کرده است از برنامه کاهش شکاف استانداردسازی ITU که رفاه و کامیابی برای همه را در پی خواهد داشت، حمایت کنند.

‏براساس این گزارش، به مناسبت روز جهانی ارتباطات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشتماه از پروژه توسعه روستایی، یک پروژه خدماتی در حوزه پست و چند پروژه فناوری اطلاعات رونمایی می‌شود.