حذف دلالان از بازار خودرو با عدم قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی

 حذف دلالان از بازار خودرو با عدم قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی گروه خودرو – طی چند روز گذشته درج آگهی‌های قیمت‌دار در سایت‌های اینترنتی روند رفت‌وبرگشتی را تجربه کرده است. با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، مسؤولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مسأله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج […]

 حذف دلالان از بازار خودرو با عدم قیمتگذاری در سایت‌های اینترنتی

گروه خودرو – طی چند روز گذشته درج آگهی‌های قیمتدار در سایت‌های اینترنتی روند رفت‌وبرگشتی را تجربه کرده است. با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشتماه سال‌جاری، مسؤولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مسأله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطه‌ها با حضور در فضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمت‌سازی در بازار می‌کنند. از اینرو چندی پیش رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد و اعلام کرد که حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است. در این باره رضا الفت‌نسب، عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خریدوفروش اینترنتی با شرایط جدید خبر داد.

اما متأسفانه مشخص نبودن مرجع نظارت بر قیمت‌گذاری در سایت‌ها از دیگر ابهامات شیوه درج قیمت آگهی در سایت‌ها بود. با این حال از هفته گذشته قرار بر این بود تا قیمت‌ها براساس اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه و درج قیمت در سایت‌ها نهایتاً با سه‌درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه باشد، اين فرمولی بود که برای آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها تعریف شد تا به‌روزرسانی شود. اتفاقی که تنها یک روز بیشتر دوام نیاورد. اما دوباره این سایت‌ها قیمت‌ها را حذف کردند. نکته قابل‌تأمل این است که در مواردی قیمت خودرو‌ها در بخش توضیحات درج شده است،این امر باعث به‌وجود آمدن التهاب در بازار خودرو و بالاگرفتن فعالیت‌های دلالی در فضای مجازی شده است. به نظر می‌رسد که می‌توان با حذف قیمت خودرو در این سایت‌ها دست دلالان را تا حد زیادی کوتاه کرد واین مسأله نیازمند گرفتن یک تصمیم نهایی و اجرای صحیح آن می‌باشد.

همچنین سعیدموتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با تأکید بر اینکه لزومی برای درج قیمت‌ خودرو‌ها در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت‌ها در پی درج قیمت‌های ساختگی در بازارهای خریدوفروش مجازی خودرو در شرایطی اتفاق می‌افتد که خریدوفروش در بازار خودرو کم است.

موتمنی با بیان اینکه در شرایط فعلی حذف قیمت خودرو از آگهی‌های فروش در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی منطقی است، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که دلالان به صورت دسته‌جمعی به عنوان مثال ۱۰۰ نفری، قیمتی غیرمنطقی برای خودروی خود در آگهی‌ها ثبت می‌کردند و این مسأله باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد، چراکه با توجه به نبود نظارت بر درج قیمت‌های خودرو در این سایت‌ها، قیمت‌ها دستکاری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به جای درج قیمت در بازار مجازی، قیمت‌ها به صورت توافقی تعیین شود افراد می‌توانند با مراجعه به بازار برای معامله تصمیم بگیرند، تصریح کرد: افزایش قیمت‌های خودرو در پی درج قیمت‌ها در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی در شرایطی اتفاق افتاد که در بازار، خریدوفروش مشاهده نمی‌شود و در هفته‌های گذشته تنها شاهد بالا پایین شدن قیمت‌ها در سایت‌های مجازی خریدوفروش خودرو بودیم.

موتمنی با اشاره به لزوم بررسی اصالت قیمت‌هایی که در آگهی‌های این سایت‌ها درج می‌شود، اظهار کرد: در این مدت افرادی که تعداد زیادی خودرو داشتند، با سوءاستفاده از فضای مجازی قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی کاذب انجام دادند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین با اشاره به کمبود تقاضا در بازار، گفت: در حال‌حاضر برای خودروهای داخلی تفاوت قیمت حدود چهارمیلیون تومانی بین قیمت بازار و قیمت‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی وجود دارد و این تفاوت قیمت برای خودروهای وارداتی بیشتر از این رقم است.

وی همچنین تصریح کرد ، در هفته‌های گذشته که برنامه‌هایی برای نظارت بر خریدوفروش کالا در فضای مجازی در نظر گرفته شد، شاهد کاهش قیمت برخی از خودرو‌ها بودیم برای مثال قیمت خودروی سراتو در دو هفته گذشته حدود ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

موتمنی با تأکید بر اینکه لزومی برای درج قیمت‌های خودرو در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی وجود ندارد، گفت: قیمت‌ها می‌تواند در بازار تعیین شود و مجاز بودن درج قیمت در سایت‌ها باعث شده که افرادی به صورت هماهنگ عمل کنند و قیمت‌ها را ثابت نگه دارند یا بالا ببرند که این اتفاق تأثیر منفی بر بازار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال‌حاضر با افزایش قیمت‌ها، خریداران خودرو بیشتر برای دریافت سود این کالا را تهیه می‌کنند و نه برای استفاده شخصی، اظهار کرد: در حال‌حاضر کاهش عرضه خودرو منجر به افزایش تقاضا شده و در نتیجه افرادی که به دنبال سود هستند با مشاهده کاهش عرضه به بازار ورود پیدا کردند تا بعداً کالای خریداری شده را گران‌تر بفروشند. بنابراین افزایش عرضه به اندازه تأمین نیاز بازار می‌تواند قیمت‌ها را به ماه‌های آخر سال گذشته بازگرداند.

این مقام صنفی می‌گوید: سازمان حمایت با توجه به جایگاهی که دارد باید وظیفه نظارت انجام دهد، اما متأسفانه این سازمان در وظایف محوله در این بخش کوتاهی می‌کند. عدم‌نظارت در کنار نبودن راهکار مشخص ابهامات زیادی را در بازار ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که در این شرایط خریدار و فروشنده تکلیف خود را نمی‌دانند.