الزام پتروشیمی‌ها به عرضه حداقل ۶۰درصد ارز در نیما

بانک‌مرکزی به صادرکنندگان اولتیماتوم داد  الزام پتروشیمی‌ها به عرضه حداقل ۶۰درصد ارز در نیما گروه پتروشیمی- بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور از جمله مباحث داغی است که این روز‌ها در صدر مهم‌ترین اخبار قرار گرفته است. پتروشیمی‌ها به‌عنوان بازوی اصلی صادرکنندگان محصولات غیرنفتی و با توجه به رتبه ممتازی که در ارزآوری دارند مورد […]

بانک‌مرکزی به صادرکنندگان اولتیماتوم داد

 الزام پتروشیمی‌ها به عرضه حداقل ۶۰درصد ارز در نیما

گروه پتروشیمی- بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور از جمله مباحث داغی است که این روز‌ها در صدر مهم‌ترین اخبار قرار گرفته است. پتروشیمی‌ها به‌عنوان بازوی اصلی صادرکنندگان محصولات غیرنفتی و با توجه به رتبه ممتازی که در ارزآوری دارند مورد عتاب و سرزنش قرار گرفته‌اند که این بخش سهم زیادی در ماجرای عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور داشته است. این موضوع به حدی جدی شد که بانک‌مرکزی برای حل کردن معمای ارزهای مفقودی نسبت به افرادی که اقدامی جهت بازگرداندن ارزهای صادراتی انجام نداده‌اند با یک اولتیماتوم وارد عمل شود. بانک‌مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستورالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. بنابراین صادرکنندگانی که تا این لحظه موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال ۱۳۹۷ نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

این درحالی است که دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با رد ادعای اتهامی که برخی به این صنعت زده‌اند آماری را ارائه می‌کند که نشان‌دهنده این است که فقط در دوماه ابتدایی سال ۹۸ حدود ۷۰ درصد از ارز پتروشیمی‌‌ها در سامانه نیما عرضه شده است.

احمد مهدوی‌ابهر با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی همانند گذشته ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور می‌آورند، به فارس گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در دو ماه سال‌جاری به داخل کشور آمده و در سامانه نیما عرضه شده است.

به گفته وی البته ۳۰ درصد از ارز باقی مانده نیز براساس مجوزی که دولت به ما داده است، به منظور خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و یا پرداخت دیون در خارج از کشور باقی می‌ماند که البته عواید آن ارز نیز به کشور می‌رسد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی بازوی قدرتمند دولت و نظام در دوران تحریم هستند و همانند گذشته بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

هرچند پتروشیمی‌ها از اتهام وارده خود را مبرا کرده‌اند آن هم با استناداتی که در باب آمار ارز در سال گذشته به کشور بازگرداندند، اما سیستم بانک‌مرکزی درصدد برآمده است تا با ایجاد یک الزام چرخه ارزآوری را به نوعی ساماندهی کند تا هیچ ابهام و شکی در این بین باقی نماند.

براین اساس با تصمیم بانک‌مرکزی، نحوه بازگشت ارز پتروشیمی‌‌ها به صورت ۶۰درصد در نیما، ۱۰درصد اسکناس و مابقی واردات خود و صادرکنندگان غیر از آن ۵۰درصد در نیما، ۲۰درصد اسکناس و مابقی واردات خود تعیین شد.

براساس گزارش مهر، طی سال گذشته با نوسانات ارزی به وجود آمده، بانک‌مرکزی نیز تصمیم گرفت تا در یک اقدام قاطع، تمام صادرکنندگان را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود بسیج کرده و شرایطی را فراهم نماید تا درآمدهای ارزی کشور، به چرخه اقتصادی بازگردند.

بسته سیاست‌های بانک‌مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۷ چند بار اصلاح شد و در آخرین مورد آن، در روزهای پایانی سال ۹۷ و در قالب بسته حمایت از واردات مواد اولیه بخش تولید، برخی از شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تغییر کرد و تسهیلی که به وجود آمد، خود سبب شد تا بازگشت ارز حاصل از صادرات رونق گیرد؛ به نحوی که بانک‌مرکزی می‌گوید که ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه به کشور بازگشته است.

در ادامه این روند بسته سیاستی بانک‌مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ را که برای اجرا، ابلاغ شده است، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸، به نحوی تعیین گردیده که حداقل ۶۰درصد ارز باید در سامانه نیما، حداکثر ۱۰درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود، رفع تعهد شود.

در عین حال براساس این بسته جدید، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا ۲۰ درصد مجاز هستند به صورت اسکناس وارد کشور کرده و مابقی را صرف واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص، نموده و نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام نمایند.