دلایل افزایش قیمت لاستیک

دلایل افزایش قیمت لاستیک گروه خودرو- لاستیک در خودرو یک کالای مصرفی می‌باشد که متأسفانه در چند وقت اخیر با نوسانات قیمتی زیادی روبه‌رو بوده است که دلایل آن را می‌توان در افزایش دستمزد کارگران در سال جدید، حذف ارز دولتی، عدم نظارت کافی، افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲درصد به ۴۰ درصد برای سواری […]

دلایل افزایش قیمت لاستیک

گروه خودرو- لاستیک در خودرو یک کالای مصرفی می‌باشد که متأسفانه در چند وقت اخیر با نوسانات قیمتی زیادی روبه‌رو بوده است که دلایل آن را می‌توان در افزایش دستمزد کارگران در سال جدید، حذف ارز دولتی، عدم نظارت کافی، افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲درصد به ۴۰ درصد برای سواری و از ۲۰درصد به ۲۶درصد برای ماشین‌های سنگین و مشکلاتی که بر سر انتقال ارز به فروشندگان خارجی مواد اولیه در صنعت لاستیک ایجاد شده است را نام برد اما در این بین و در شرایطی که کارخانه‌داران به سختی تولید را سرپا نگه داشته‌اند عده‌ای از سودجویان بازار که در بعضی موارد بی‌ارتباط با برخی در داخل بعضی کارخانه‌ها نیستند، ‌برای تایرهای ایرانی در بازار قیمت‌های عجیب‌وغریب تعیین می‌کنند، که این عوامل باعث بالا رفتن قیمت لاستیک در بازار شده است که خریداران را با مشکل مواجه کرده است.

به ‌طوری‌که محمدرضا تقی‌گنجی، رییس انجمن صنعت‌تایر ایران با اشاره به خروج صنعت‌تایر از لیست گروه یک ارزی گفت که پیش ‌از این انجمن صنعت‌تایر تنها راه برون‌رفت از زیان ناشی ‌از افزایش هزینه‌های تولید تایر را افزایش ۳۶درصدی قیمت انواع تایر اعلام کرده بود.

‌رییس انجمن صنعت‌تایر ایران با اشاره به حذف ارز دولتی افزود: با توجه به تأمین ارز مورد نیاز برای واردات تایر به کشور از سامانه نیما، ‌بخشی از هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد که در نهایت در قیمت تمام‌شده تایرسازان مؤثر خواهد بود. وی یادآور شد: افزایش هزینه‌های انتقال ارز، افزایش حقوق و دستمزد کارگر و بالارفتن هزینه انرژی و حمل‌ونقل همگی در تعیین نرخ‌های جدید برای تایرهای تولید داخل مؤثر است.

همچنین در این زمینه مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت‌تایر درخصوص افزایش قیمت تایر در سطح بازار، گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاده و کارخانجات تغییرات قیمتی در محصولات خود انجام نداده‌اند؛ البته افزایش هزینه‌های تولید و مشکل تجاری و مبادلات بانکی عاملی شد تا تولیدکنندگان هر روز با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند به همین جهت ما درخواست افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت‌ها را مطرح کرده‌ایم که موضوع در حال بررسی است.

مصطفی‌تنها، با اشاره به اینکه در حال‌حاضر واحدهای تولیدی در شرایط خاصی قرار دارند، اظهار داشت: به لحاظ تأمین مواد اولیه و حتی تولید با مشکل روبه‌رو هستیم، به نحوی که کارخانه‌های لاستیک بعضاً به جای سه شیفت یک شیفت کار می‌کنند که این موضوع اصلاً خوب نیست.

وی افزود: تعدادی از کارخانجات حتی فروش مستقیم لاستیک دارند، به این صورت که علاوه بر ارسال لاستیک به نمایندگی‌ها، مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌صورت مستقیم از طریق اینترنت لاستیک‌ مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 مصطفی‌تنها در رابطه با حضور تایرهای قاچاق در سطح بازار نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: بله متأسفانه چنین موضوعی وجود دارد که باید نظارت بر بازار تقویت شود؛ اما باید این نکته را متذکر شوم که کارخانجات به هیچ عنوان تخلف نکرده و اگر کارخانه‌ای قیمت محصولات خود را افزایش داده با آن برخورد خواهد شد.

در این باره داوودسعادتی‌نژاد، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک درخصوص دلایل افزایش قیمت تایر در بازار افزود: هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه‌‌اش محدود باشد، به‌طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.

سعادتی‌نژاد با اشاره به اینکه در طول یک ماه اخیر عرضه لاستیک از سوی کارخانجات به بازار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: همین توزیع نامناسب کالا عاملی شده تا ما شاهد افزایش قیمت انواع تایرهای سواری در سطح بازار باشیم.

وی با اعلام اینکه اگر توزیع همچنان کند و کم باشد فروش تایرهای قاچاق در بازار رونق پیدا می‌کند، افزود: در حال‌حاضر قیمت تایر پراید در کارخانه ۲۸۴ هزار تومان است اما در بازار با قیمت ۵۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت تایر سمند نیز در کارخانه ۳۷۵ هزار تومان است اما در بازار با قیمت ۵۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سعادتی‌نژاد در مورد قیمت تایرهای خودروهای وارداتی نیز گفت: قیمت تایرهای وارداتی متفاوت است اما از ۶۵۰ هزار تومان به بالا شروع می‌شود.