دوچرخه‌سواری بانوان؛ از قانون تا برخورد فراتر از قانون!

دوچرخه‌سواری بانوان؛ از قانون تا برخورد فراتر از قانون! مسعود طاهری- دوچرخه؛ عامل نابودی بسیاری از مشاغل در کشورهای پیشرفته است، زیرا هم باعث روی‌دست ماندن خودرو‌ها در دست شرکت‌های خودروسازی می‌شود و هم باعث ضرر شرکت‌های نفتی است زیرا دوچرخه نیازی به مصرف سوخت ندارد. حال در روزهایی که کشورمان با انواع و اقسام […]

دوچرخه‌سواری بانوان؛ از قانون تا برخورد فراتر از قانون!

مسعود طاهری- دوچرخه؛ عامل نابودی بسیاری از مشاغل در کشورهای پیشرفته است، زیرا هم باعث روی‌دست ماندن خودرو‌ها در دست شرکت‌های خودروسازی می‌شود و هم باعث ضرر شرکت‌های نفتی است زیرا دوچرخه نیازی به مصرف سوخت ندارد. حال در روزهایی که کشورمان با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند، خبر ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان در اصفهان فضای کشور را تحت تأثیر قرار داده است. دادستان اصفهان طی حکمی دوچرخه‌سواری بانوان را ممنوع اعلام کرد و به نیروی‌انتظامی دستور داد با دوچرخه‌سواری زنان برخورد جدی کند و مدارک شناسایی آنان را جلب کند و در صورتی که مدرک شناسایی نداشته باشند، دوچرخه آنان را توقیف و به پارکینگ منتقل نماید! همین حکم کافی بود تا جنجال‌های بسیاری به راه بیفتد. سؤال این بود که آیا ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان قانونی است؟ و اینکه دادستان اصفهان براساس چه قانونی این حکم را صادر کرده است؟

مبنای حکم دادستان اصفهان

بنابر گزارش‌ها دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در ۲۴اردیبهشتماه عنوان کرده است که بر طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه‌سواری بانوان در فضای عمومی، فعل حرام است. بر این اساس به نیروی‌انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیراین صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. در این راستا افراد باید به پلیس امنیت مراجعه کنند و پلیس نیز برای بار اول از آنها تعهد می‌گیرد و بدون مجازات مدارک و یا دوچرخه آنها را باز می‌گرداند. اگر این اقدام برای بار دوم و سوم ادامه یابد با فعل حرام صورت گرفته، طبق قانون مجازات‌ اسلامی برخورد می‌شود. ضمن اینکه ستاد احیای امربه‌معروف‌ و نهی‌ازمنکر که براساس قانون تشکیل شده و مصوبات آن لازم‌الاجراست درخواست پیگیری و برخورد با بانوان دوچرخه‌سوار در اماکن عمومی را دارد.

قانون چه می‌گوید؟

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در این ارتباط می‌گوید: دوچرخه‌سواری بانوان محدودیت قانونی ندارد و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌‌ها را ممنوع کرده باشد. دوچرخه‌سواری بانوان در فضاهای ورزشی قطعاً ممنوع نیست، مسأله دوچرخه‌سواری از ابعاد و زوایای مختلف مهم است، زیرا بحث ورزش است، دولت در چارچوب قانون حرکت می‌کند و ما قانونی در این زمینه نداریم که آن کار را ممنوع کرده باشد، از قدیم خانم‌‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند، نمی‌دانم به چیزی استناد شده است، از سوی دیگر دوچرخه، موتور نیست که بگوییم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم‌‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند؛ این وسیله بسیار سالم است، به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و از طرفی بر سلامتی بانوان تأثیر‌گذار است. این موضوع را باید به بحث گذاشت، نگرانی من از این است که این موضوع باعث شود یکسری محدودیت‌ها که چارچوب قانونی ندارد اعمال شود، کسانی که این‌گونه برخورد‌ها را انجام می‌دهند نگران یکسری ارزش‌‌ها و حریم‌‌ها هستند که این مسأله قابل بحث و بررسی است و می‌شود شرایطی را تعریف کرد که این آسیب‌‌ها هم نباشد، این آسیب‌‌ها ربطی به خود دوچرخه ندارد و امیدوارم روی این مسأله تجدیدنظر کنند.

اسلام مخالف راندن دوچرخه توسط بانوان نیست

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها چنین گفته است: حکمی درخصوص ممنوعیت راندن دوچرخه و یا هر وسیله‌نقلیه دیگری توسط بانوان در احکام شرعی و اسلامی صادر نشده است و بسیاری از احکام نیز طبق نیازهای جامعه بعد‌ها صادر شده‌اند. پذیرفته شدن این عمل در هر جامعهای به نوع فرهنگ شهر و مردمان آن منطقه بستگی دارد و رد آن به اسم موازین اسلامی درست نیست. تمامی موارد ذکر شده در اسلام به شرطی جایز است که بانوان تمام موازین اخلاقی را رعایت کرده و با پوشش مناسب و حجاب کامل اقدام به راندن دوچرخه یا هر وسیله نقلیه دیگری کنند.

نظر قوه‌قضاییه درباره دوچرخه‌سواری بانوان

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره استفاده بانوان از دوچرخه و منع آن در اصفهان و موضع دستگاه قضا در این زمینه، گفت: آنچه در این زمینه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند این نیست که دوچرخه‌سواری توسط بانوان مطلقاً ممنوع است. دوچرخه‌سواری برای بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد البته من فقیه نیستم و به فتوا نمی‌پردازم.

با توجه به مطالب عنوان شده می‌توان چنین نتیجه گرفت که اقداماتی اینچنینی تنها فراقانونی عمل کردن برخی مقامات است که می‌تواند جامعه را دچار التهاب کند. به‌طور مثال اصل رانندگی بانوان غلط نیست. بلکه عدم رعایت پوشش مناسب و حجاب است که اقداماتی از این قبیل را نامناسب جلوه میدهد. همچنین هیچ منع قانونی برای دوچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد و بانوان میتوانند با داشتن پوشش مناسب و قوانین راهنمایی و رانندگی دوچرخه‌سواری کنند. همچنین نبود پیست دوچرخه‌سواری مختص بانوان و فرهنگ‌سازی به منظور ایجاد محیطی سالم از مواردی است که باید توجه ویژهای به آن نشان داد.