آشفته‌ بازار قیمت روغن‌موتور با افزایش ۷۰ درصدی

آشفته‌ بازار قیمت روغن‌موتور با افزایش ۷۰ درصدی مهدی قره‌داغلی – آثار مخرب نوسانات نرخ ارز، گویی دست از زندگی مردم برنمی‌دارد و این داستان ادامه‌دار یکبار با گرانی شیرخشک و پوشک، بار دیگر با کمیاب شدن شکر و گوشت ظاهر می‌شود. اما این بار گرانی به ایستگاه روغن‌موتور خودرو رسید. به‌طوری که اوایل اردیبهشت‌ماه […]

آشفته‌ بازار قیمت روغن‌موتور با افزایش ۷۰ درصدی

مهدی قره‌داغلی – آثار مخرب نوسانات نرخ ارز، گویی دست از زندگی مردم برنمی‌دارد و این داستان ادامه‌دار یکبار با گرانی شیرخشک و پوشک، بار دیگر با کمیاب شدن شکر و گوشت ظاهر می‌شود. اما این بار گرانی به ایستگاه روغن‌موتور خودرو رسید. به‌طوری که اوایل اردیبهشتماه امسال بود که نوسانات نرخ ارز، عاملی شده تا زمزمه افزایش قیمت روغن‌موتور خودرو در بازار داغ شود و قیمت روغن‌موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد رشد داشته باشد. این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که طبق گفته کارشناسان، ایران یکی از اصلی‌‌ترین تولیدکنندگان این محصول است. شایان ذکر است، لوبکات جزو اصلی و ماده‌اولیه تولید روغن‌موتور است و حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد. این ماده در حقیقت یکی از برش‌‌ها و محصولات فرآیندی پالایش نفت‌خام محسوب می‌شود. نکته جالب آن‌که به گفته دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی لوبکات، یکی از اصلی‌‌ترین مشتقات مرحله پالایش نفت در ذیل تولید مازوت است و تقریباً هر ۹ پالایشگاه نفت‌خام ایران امکان تولید لوبکات را دارا هستند.

گرانی روغن‌موتور باعث شده بازار خریدوفروش روغن‌های تقلبی هم داغ شود و دلالان هم از این شرایط استفاده کرده و به روش‌های خاص روغن‌های تقلبی را با قیمت ارزان‌تر راهی بازار کنند که این موضوع اگر چه ممکن است در کوتاه‌مدت تأثیری بر روی خودرو نگذارد، ولی در طول یک یا دو سال با اختلال در کار موتور باعث می‌شود تا مالکان با هزینه زیادی مواجه شوند. این در حالی است که وزارت صنعت هم درباره دلایل گرانی سرسام‌آور روغن‌موتور و افزایش روغن‌های تقلبی در بازار پاسخگو نیست.

کارخانجات روغن با استناد به اینکه ماده‌اولیه تولید روغن ادتیو بوده و با تغییرات نرخ ارز با قیمت نیمایی وارد کشور می‌شود معتقد بودند، قیمت تمام‌شده روغن افزایش یافته است. البته در آن شرایط زمزمه افزایش قیمت ۴۰ درصدی روغن‌موتور باعث شد تا روغن در بازار فروخته نشود و همه منتظر تعیینتکلیف قیمت‌ها در کارخانه‌ها باشند. اما با توجه به قیمت‌ها در بازار روغن نه تنها ۴۰درصد بلکه عملاً ۷۰ درصد گران شده است.

علیرضا نیکآیین، رییس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در اینباره گفت: کارخانجات تولید روغن‌موتور به صورت یکپارچه و چراغ‌خاموش و در سکوت اطلاع‌رسانی محصولات خود را تا ۷۰ درصد گران کرده‌اند و این موضوع منجر به آن خواهد شد که صاحبان خودرو دیرتر به تعویض روغن بپردازند و در نهایت مشکلات اساسی برای خودرو و هوای کشور ایجاد می‌شود.

رییس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در پاسخ به این سؤال که دلیل افزایش قیمت روغن‌موتور چیست؟ گفت: کارخانجات مدعی آن هستند که قیمت مواد اولیه وارداتی تولید روغن‌موتور افزایش قابل‌توجهی داشته و این در حالی است که تمامی کارخانجات تولید روغن قیمت را به صورت همزمان و یکپارچه افزایش داده‌اند.

در این زمینه سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس گفت: افزایش قیمت روغن‌موتور باید متناسب با ارزبری آن باشد، سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف است این موضوع را کنترل کند.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس با انتقاد از افزایش ۷۰درصدی قیمت روغن‌موتور، گفت: طی یک سال گذشته بازار لوازم‌یدکی و روغن‌موتور خودرو با توجه به نوسانات ارزی دچار آشفتگی بسیار شد که به موجب آن، فروش برندهای غیراستاندارد و تقلبی روغن‌موتور در بازار گسترش یافت.

ضرورت ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده به موضوع گرانی روغن‌موتور

نماینده مردم اراک، در مجلس افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به موضوع گرانی روغن‌موتور ورود کرده و از طریق برگزاری جلسه با اتحادیه مربوطه، مشکلات فعالان این حوزه را بررسی و راهکارهای لازم برای تعدیل قیمت‌ها را بیابد.

افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها با ادامه بی‌توجهی دولت به بازار

وی با بیان اینکه دولت باید آرامش را به بازار برگرداند، ادامه داد: در فرآیند قیمت‌گذاری از یکسو باید مشکلات تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر به دغدغه‌های مردم توجه شود در صورتی که نظارتی بر بازار صورت نگیرد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها ادامه دارد و مردم با بی‌نظمی مواجه هستند.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی تصریح کرد: وزارت صمت باید بازار را در شرایط فعلی رصد کرده و با کمک تعزیرات قیمت‌ها را کنترل کند.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات باید با فروشندگان روغن‌موتورهای تقلبی در بازار برخورد کند، اظهار کرد: کارخانجات داخلی توان تولید روغن‌موتور را دارند چراکه تنها بخش محدودی از مواد اولیه موردنیاز تولید (کاتالیزورها) از خارج وارد شده و مواد اولیه اصلی از داخل تأمین می‌شود. امیدواریم سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات این وضعیت را مدیریت کنند.

همچنین داوود سعادتی‌نژاد، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران با اشاره به اینکه قیمت روغن‌موتور ۷۰درصد گران شده است، گفت: با رشد قیمت روغن‌موتور سردرگمی برای واحدهای تعویضروغن و مصرف‌کنندگان ایجاد شده زیرا محصولات قدیمی به نرخ روز به فروش می‌رسد.