حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی فناوری بومی است

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی فناوری بومی است محمد قره‌داغلی- رییس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت: حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی، فناوری بومی است. خداداد غریب‌پور در شانزدهمین همایش بزرگداشت روز معدن ضمن بیان این مطلب و با ابراز تبریک روز معدن اظهار داشت: بخش‌معدن و صنایع‌معدنی به دلیل وجود مواد اولیه در داخل، […]

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو

حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی فناوری بومی است

محمد قره‌داغلی- رییس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت: حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی، فناوری بومی است.

خداداد غریب‌پور در شانزدهمین همایش بزرگداشت روز معدن ضمن بیان این مطلب و با ابراز تبریک روز معدن اظهار داشت: بخش‌معدن و صنایع‌معدنی به دلیل وجود مواد اولیه در داخل، امکان صادرات به ۱۲۳ کشور و جهانی‌بودن قیمت محصولات، کمترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بیند.

وی ادامه داد: شرایط بین‌المللی این روند را بر ما تحمیل کرده تا به بخش‌معدن توجه کنیم. دولت و بانک‌مرکزی هم به این بخش اعتماد کرده است. بنا به ضرورت شرایط بین‌المللی و تحریم ظالمانه، عدوسبب‌خیر شده و ما به سمت بومی‌سازی دانش می‌رویم.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو از قبل با دانشگاه‌ها و تشکل‌ها همکاری داشته اما اکنون بیشتر شده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم از ظرفیت این دوحوزه در حوزه آموزش و پژوهش‌های کاربردی و سرمایه‌گذاری در بخش‌معدن و صنایع‌معدنی استفاده کنیم.

وی افزود: معدن توانمندی‌های بالایی در اقتصاد کشور دارد اما در بخش تکنولوژیکی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که باید از سوی دانشکده‌های معدن این خلأ پر شود.

غریب‌پور با اشاره به اینکه ایمیدرو به عنوان یک نهاد صنعتی، نیازمند دانشگاه و دانشگاه به عنوان نهادعلمی نیازمند به صنعت است، گفت: ایمیدرو تاکنون از ۶۰۰ پایاننامه حمایت کرده و پارسال از ۹۰ پایاننامه حمایت شد. البته در این زمینه محدودیت نداریم.

وی افزود: سوم اردیبهشتماه امسال با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا شد تا از ظرفیت این دانشگاه استفاده شود و مصمم هستیم این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد عملی تبدیل شود. خوشبختانه آقای معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر نیز به این موضوع علاقه‌مند و پیگیر است.

دانشگاه، خالق فناوری بومی

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه ما طی سال‌ها، تجهیزات از خارج وارد کردیم اما سازندگان آن را وادار نکردیم دانش فنی آن را به ما آموزش دهند، گفت: حلقه مفقوده بخش‌معدن و صنایع‌معدنی، فناوری بومی است که دانشگاه می‌تواند خالق فناوری بومی ‌شود.

وی افزود: هر کس در بخش‌معدن یک گام‌ بردارد، ایمیدرو در جهت ارتقای آنان چند گام خواهد برداشت. ما پذیرنده اولین گروه اساتید در زمینه فرصت مطالعاتی هستیم.

ارزشافزوده بالای بخش‌معدن

غریب‌پور با اشاره به اینکه بخش‌معدن در بُعد فرآوری و صنعت، ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد، گفت: این ارزش‌افزوده در مرحله فرآوری هفت‌دهم برابر و در صنعت به چهاربرابر می‌رسد و پیش از آن، ماده معدنی از ۷۵ دلار به ۷۲۷ دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: از اینرو، ایجاب می‌کند تا با استفاده از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن و اساتید دانشگاه‌ها برای توسعه این بخش استفاده کنیم.

غریب‌پور درباره برنامه جدید توسعه اکتشاف، گفت: خوشبختانه ظرفیت بخش‌خصوصی بالاست و به تازگی، کنسرسیوم صنعتی و معدنی کشور برای اکتشاف یکصدهزار کیلومترمربع اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: در بخش فرآوری سیار نیز گام‌های مطلوبی از سوی بخش‌خصوصی برداشته شده است.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه در بخش‌معدن و صنایع‌معدنی سرمایه‌گذاری بالایی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امسال سه‌میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع‌معدنی را به بهر‌برداری می‌رسانیم. در زمینه پژوهش نیز ایمیدرو پارسال ۱۰پروژه تحقیقاتی اجرا کرد و امسال ۲۷ پروژه اجرا می‌شود.

وی افزود: سال گذشته رشد تولید و صادرات در بخش‌معدن و صنایع‌معدنی داشتیم.

همچنین محمدرضا بهرامن، رییس خانه‌معدن ایران در این همایش گفت: بخش‌معدن به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه و پیشران اقتصاد و توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود و می‌تواند نقشی تأثیرگذاری در جامعه ایفا کنند.

بهرامن اضافه کرد: رشد و توسعه فعالیت معدنی به عنوان یک فاکتور مهم در سیاست‌گذاری‌ها باید دیده شود و تصمیم‌های متخذه در دولت و مجلس شورای‌اسلامی به شکل مکمل به پیشبرد اهداف این بخش می‌تواند کمک کند.

به گفته رییس خانه‌معدن ایران، امروز کشور به مدیران کیفی و توسعه‌گرا نیاز دارد و در این مدیران باید از بدنه دانشگاه وارد عرصه مدیریتی کشور شوند و چنانچه دانشجویان فارغ‌التحصیل در بخش‌معدن امروز در عرصه‌های اجرایی به خوبی نقش‌آفرینی نمی‌کنند، این امر به کاستی‌های فعالان معدنی ارتباط دارد.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی اتاق ایران هم در این همایش، خاطرنشان ساخت: مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه نتوانسته منجر به اختراعات جدید شود و بر پایه آمار موجود از هر ۸۲۰ مقاله در کشورمان یک مورد به اختراع انجامیده است.

وی در ارتباط با نقش بازدهی که فعالیت صنایع‌معدنی در ایران دارد، گفت: امروز در صنعت فلز روی راندمان کشور به میزان ۸۵ درصد است، درحالی که متوسط آن در دنیا ۹۶درصد ثبت شده است و چنانچه دانشگاه در فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خود یکدرصد بازدهی این بخش را ارتقا بخشد، حداقل ۱۰میلیون دلار سود ایجاد کرده که تحقق این امر، سهمی هم برای دانشگاه به ارمغان خواهد آورد.

شکوری یادآور شد: بررسی شمار دانشگاه‌های کشور گویای آمار کمی بیش از کشورهای هند و چین است، اما از نظر کیفی باید تلاش جدی صورت گیرد تا به جایگاه مناسبی دست یابیم.

داریوش اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز دیگر سخنران این همایش نیز، گفت: بخش‌معدن وصنایع‌معدنی این ظرفیت را دارد که بخشی از حجم نقدینگی جامعه که بیش از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بیان شده، جذب کند و توسعه تحقیق و پژوهش در عرصه دانشگاه زمینه رشد این بخش را فراهم می‌سازد.

وی ضمن انتقاد از سطح آموزش در دانشگاه‌ها به ویژه برای دانشجویان معدن، اظهار داشت: پیشینه این امر گویای آن است که در گذشته کارهای عملی در دانشکده‌های معدن مورد توجه جدی بود، اما اکنون مباحث نظری سهم عمده را به خود اختصاص داده‌اند که این امر باید اصلاح شود تا نیروی جوان با تخصص و آگاهی بیشتر در بازار کار این بخش حاضر شود.

همچنین لطفعلی‌بخشی، دبیر انجمن اقتصاددانان کشور نیز با بیان آماری از بخش‌معدن و صنایع‌معدنی به تشریح شرایط این بخش پرداخت و گفت: برپایه آمارهای وزارت صنعت،معدن‌وتجارت بالغ بر ۹۸ درصد معادن کشور در اختیار بخش‌خصوصی و بقیه دولتی است، اما این داده کمی است و از نظر کیفی شرایط متفاوتی دارد و باید این مهم تغییر کند.

وی افزود: آمارهای اعلام شده گویای این است که پارسال ارزش تولیدات بخش‌معدن و صنایع‌معدنی کشور به حدود ۲۲ میلیارد دلار رسید که افزون‌بر ۱۳ میلیارد دلار آن در داخل کشور به مصرف رسید و بقیه صادر شد.

بخشی یادآور شد: امروز فعالان معدنی کشور با مشکل مزاحمت‌های محلی روبه‌رو شده‌اند و این مهم در روند بهره‌برداری از این بخش اختلال ایجاد می‌کند که باید دولت از نظر قانونی این مشکل را برطرف سازد و حمایت لازم را از فعالان معدنی داشته باشد.