تعریف بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح پتروشیمی در چابهار

تعریف بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح پتروشیمی در چابهار گروه پتروشیمی- چابهار یکی از قطب‌های مهم و اصلی در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود که علی‌رغم تحریم‌ها سرمایه‌گذارانی مانند چین آمادگی خود را برای احداث پارک پتروشیمی در این حوزه صنعتی علنی کرده است. این درحالی است که فقط در حوزه پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار […]

تعریف بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح پتروشیمی در چابهار

گروه پتروشیمی- چابهار یکی از قطب‌های مهم و اصلی در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود که علی‌رغم تحریم‌ها سرمایه‌گذارانی مانند چین آمادگی خود را برای احداث پارک پتروشیمی در این حوزه صنعتی علنی کرده است. این درحالی است که فقط در حوزه پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار طرح در این منطقه تعریف شده است. اهمیت ادامه حیات پروژه‌ها در چابهار علاوه بر داشتن مزیت اقتصادی به مسایل سیاسی نیز توجه خاصی دارد. اهمیت طرح‌های حاضر در چابهار علاوه بر توسعه ثبات و امنیت در جنوب شرق کشور، کمک به ارتقای امنیت در کشورهای پاکستان و افغانستان نیز کند. این سخنی است که محمدجواد ظریف درخصوص استراتژی خاص چابهار اظهار می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی مکران، محمدجواد ظریف در مسیر سفر به پاکستان در توقفی کوتاه در چابهار با حضور در سومین قطب پتروشیمی کشور در شهرک پتروشیمی مکران ضمن اطلاع از آخرین مراحل پیشرفت فیزیکی بزرگ‌ترین طرح صنعتی جنوب شرق کشور، گفت: اهمیت این طرح و سایر طرح‌های مستقر در چابهار علاوه بر توسعه ثبات و امنیت در جنوب‌شرق کشور، کمک به ارتقای امنیت در کشورهای پاکستان و افغانستان نیز می‌باشد.

تلاش وزارت امورخارجه برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار

وی با تأکید بر استفاده از راهکارهای مؤثر در تأمین مالی پروژه‌های پتروشیمی مستقر در شهرک پتروشیمی مکران و رفع موانع تسریع در ساخت سومین قطب پتروشیمی کشور، گفت: تمام تلاش وزارت امورخارجه این است که از فرصت‌هایی که در چابهار است به کمک شرکایمان در مجامع بین‌المللی استفاده شود.

وزیر امورخارجه گفت: بسیار خوشحالم این فرصت به‌دست آمد تا ضمن بازدید از چابهار، با پتانسیل‌های آن از نزدیک آشناتر شوم تا بتوانیم در مذاکرات و مجامع بین‌المللی به نحو بهتری برای توسعه و آبادانی آن تلاش نماییم.

از سوی دیگر باید اذعان کرد: تأمین منابع مالی برای پروژه‌ها، امری بسیار حیاتی است که در صورت عدم تأمین طرح‌های کلنگ‌خورده، نیمهکاره ر‌ها خواهند شد و عملاً اهداف مناطقی همچون چابهار را در بایکوت قرار می‌دهند. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تأکید بر سرمایه‌گذاری در صنایع چابهار اعلام کرد: بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح نیز در حوزه پتروشیمی چابهار تعریف شده وپنج میلیارد دلار نیز طرح مجموعه فولاد دارای سرمایه ثبت شده است.

عبدالرحیم کردی روند توسعه را نیازمند حمایت دانست و گفت: اگر نتوانیم شریان مالی را برای این پیوند و ارتباط برقرار کنیم، این روند پیشرفت آهسته می‌شود.

موضوعات مربوط به آرشیو بانک‌ها همچنان برای سرمایه‌گذاران مهم بوده؛ به‌طوری که پرونده مربوط به این موضوع در شعبه اقتصاد مطرح است.

وی یادآور شد: اگر شرایطی فراهم شود که یک بانک حتی از افغانستان را متقاعد کنیم تا شعبه‌ای در چابهار داشته یا اجازه تأسیس یک آرشیو بانک اخذ شود، یک جریان مالی برقرار می‌شود.

کردی با تأکید بر ظرفیت موجود به منظور توسعه اقتصادی بین‌المللی ایران ادامه داد: گاز، انرژی و… نیازهای اصلی پاکستان و چین در این منطقه به شمار می‌رود که می‌توانیم احداث یک منطقه آزاد مشترک را بین چین، پاکستان و ایران را در ریمدان دنبال کنیم.