ردپای مناقصه در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی پایتخت

ردپای مناقصه در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی پایتخت گروه اجتماعی- اتوبوس یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران از دیرباز تاکنون بوده است. اگر نگاهی به پیدایش حمل‌ونقل عمومی بیندازیم، می‌بینیم که اتوبوس یکی از مهم‌ترین‌هایش بوده است؛ حال چه اتوبوس‌های مسافربری بین شهری باشد و چه اتوبوس‌های شهری. اما نکته‌ای که وجود دارد […]

ردپای مناقصه در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی پایتخت

گروه اجتماعی- اتوبوس یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران از دیرباز تاکنون بوده است. اگر نگاهی به پیدایش حمل‌ونقل عمومی بیندازیم، می‌بینیم که اتوبوس یکی از مهم‌ترین‌هایش بوده است؛ حال چه اتوبوس‌های مسافربری بین شهری باشد و چه اتوبوس‌های شهری. اما نکته‌ای که وجود دارد مربوط به عمر این اتوبوس‌هاست. تهران کلانشهری است با نزدیک به ۱۶ میلیون نفر جمعیت که جا‌به‌جا کردن مسافر در آن بسیار سخت است. میلیون‌ها نفر در پایتخت هر روزه برای جا‌به‌جایی از تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و مترو به عنوان اصلی‌‌ترین وسایل حمل‌ونقل استفاده می‌کنند، اما اتوبوس به دلیل ظرفیتش بیشترین آلایندگی را تولید می‌کند و به همین دلیل هم بوده که طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از مدت‌ها پیش مطرح بوده است و همگان انتظار دارند تا دولت در کنار شهرداری برای رفع این مشکل اقدام کند.

فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی

جالب است بدانیم که بنابر گفته مسؤولان ارشد شهرداری تهران٦٠ درصد ناوگان اتوبوسرانی در حال‌حاضر فرسوده است. بر این اساس ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نزدیک به هفت‌هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد چیزی در حدود سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سن فرسودگی را رد کرده‌اند. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به مطلب فوق گفته است به‌رغم تمام تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان، متأسفانه هنوز با فرسودگی ناوگان دست به گریبانیم. گرچه با پیگیری‌های صورت گرفته و جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شده، امیدواریم شاهد توسعه و نوسازی ناوگان از محل یارانه سوخت تا پایان سال باشیم.

مردم و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی

در واقع دولت سال‌هاست به تعهدات قانونی خود مبنی بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران عمل نکرده است. آخرین سری از اتوبوس‌های جدیدی که بنا بر قوانین بالادستی با مشارکت دولت و شهرداری تهران خریداری شد، به سال ۸۹ بازمی‌گردد و از این سال به بعد دولت تصمیمی برای انجام تعهدات قانونی خود نداشت. هرچند مدیریت گذشته شهری سعی کرد تا به جای دولت اتوبوس‌های جدیدی را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به‌ویژه خطوط ده‌گانه اتوبوس‌های تندرو کند و تا حدودی نیز در این کار موفق شد و حتی در مرحله بعد تصمیم گرفت تا با تغییر روش خصوصی‌سازی سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه را تشویق به خرید اتوبوس‌های جدید برای نوسازی اتوبوس‌های فیدر بخش‌خصوصی کند، اما مشکلات اقتصادی و عدم وجود توجیه اقتصادی باعث شد تا سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به این بخش از خود نشان ندهند.

کمک تازه دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در آیین بهره‌برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته درخصوص طرح نوسازی اتوبوس‌ها، با هماهنگی‌ای که با دولت صورت گرفته مقرر شد میزان صرفه‌جویی حاصل از هر اتوبوسی که از رده خارج و گازسوز می‌شود به رقم ١٤٢ هزار دلار رسید، برای نوسازی اختصاص یابد.

تجهیز اتوبوس‌های پایتخت به فیلتر دوده

پورسیدآقایی در ادامه از تجهیز اتوبوس‌های پایتخت به فیلتر دوده خبر داد و گفت که فیلتر دوده تکنولوژی ثابت شده‌ای است که تجربه موفق آن در تمام دنیا تأیید شده و در حال‌حاضر١٠٠ دستگاه فیلتر دوده خریداری شده و تا پیش از شروع سال تحصیلی بر اتوبوس‌های پایتخت نصب می‌شوند و اینکه از محل درآمد طرح ترافیک ١٣ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری شده است که بی‌شک این تعداد کفاف جمعیت میلیونی تهران را نمی‌دهد.

برگزاری مناقصه برای نوسازی

حال با توجه به این که طرح‌هایی همچون تخصیص درآمد طرح ترافیک و… برای خرید اتوبوس جدید کافی نمی‌باشد، طرح برگزاری مناقصه برای خرید اتوبوس یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری تهران شده است. در همین ارتباط محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: حداقل سه هزار اتوبوس برای شهر تهران می‌خواهیم و با توجه به این که مصوبه ۱۹ هزار اتوبوس در هیأت دولت تصویب شده شهرداری تهران باید با پیگیری حق تهران را ادا کند و لازم است شهرداری قراردادی را با اتوبوس‌سازان داخلی منعقد و مناقصه برگزار کند.