استفاده از متانول در بخش سوخت؛ به‌زودی

استفاده از متانول در بخش سوخت؛ به‌زودی  بازار متانول در ۳ سال آینده ۶٫۵ درصد رشد می‌کند بازارهای بین‌المللی در سال‌های آتی همچنان شاهد تداوم تقاضا برای متانول خواهند بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، عضو هیأت‌مدیره مؤسسه متانول و آمونیاک آینده گفت: دورنمای تقاضا برای متانول براساس گزارش متانکس هفت‌درصد رشد داشته است و در سه […]

استفاده از متانول در بخش سوخت؛ به‌زودی

 بازار متانول در ۳ سال آینده ۶٫۵ درصد رشد می‌کند

بازارهای بین‌المللی در سال‌های آتی همچنان شاهد تداوم تقاضا برای متانول خواهند بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عضو هیأت‌مدیره مؤسسه متانول و آمونیاک آینده گفت: دورنمای تقاضا برای متانول براساس گزارش متانکس هفت‌درصد رشد داشته است و در سه سال آینده نیز ۶٫۵ درصد رشد خواهد داشت و برای افزایش تولیدات متانول کشور با ایجاد طرح‌های جدید و بازار مصرف نگرانی خاصی وجود ندارد و در آینده MTO یا تکمیل زنجیره متانول از جایگاه بالایی برخوردار خواهد شد. تا سال ۲۰۰۷ تنها از متانول به عنوان ماده شیمیایی استفاده می‌شد اما از آن سال به بعد تکمیل زنجیره متانول و پروژه‌های MTO (متانول به الفین)، MTP(متانول به پروپیلن)و همچنین استفاده از متانول به عنوان سوخت در نظر گرفته شده که براساس تحقیقات واحد MTO بسیار سودآور است.

محمدابراهیم یوسف‌زادگان بیان کرد: در جهان به‌طور کلی متانول از منابع مختلف تولید می‌شود که شامل ۶۵ درصد از گاز طبیعی، ۳۵ درصد از زغال‌سنگ و کمتر از یک‌درصد از بایومس است.

یوسف‌زادگان در مورد استفاده از متانول در بخش سوخت گفت: در آینده نه‌چندان دور از متانول در بخش سوخت در قالب DME، MTBE، BLENDINGو بایودیزل استفاده خواهد شد. سوخت DME هنوز به‌طور جدی در ایران مورد توجه قرار گرفته نشده است، این در حالی است که شرکت مهندسی گاز با انجام تحقیقات لازم این سوخت پاک را توصیه کرده است، زیرا DME از لحاظ محیط‌زیست بسیار قابل قبول است و می‌تواند جایگزین خوبی به جای گازوئیل و LPG شود و نیز به عنوان سوخت پاک در کشتی‌ها مصرف شود.

وی در مورد پتانسیل‌های جدید مصرف متانول در ایران گفت: تمایل تولیدکنندگان چینی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های MTO در کنار واحدهای متانول به منظور حذف کرایه حمل یکی از پتانسیل‌های موجود است که باید از آن استفاده کرد. همچنین تولید DME به عنوان سوخت پاک و جایگزین و برنامه‌ریزی شده به جای گازوئیل و در مواردی LPG، ایجاد تسهیلات عرضه متانول به عنوان تحویل سوخت به کشتی‌های اقیانوس‌پیما در مناطق چابهار، جاسک و عسلویه با هماهنگی وزارت نفت و سازمان کشتیرانی ایران و سازمان جهانی کشتیرانی برای بانکرینگ متانول از دیگر پتانسیل‌های جدید مصرف در کشور است که باید بالفعل شود.

گفتنی است؛ مؤسسه متانول و آمونیاک آینده در سال۹۷ به عنوان مؤسسه‌ای غیرتجاری توسط جمعی از متخصصین باسابقه صنعت متانول و آمونیاک کشور تأسیس شده است. هدف این مؤسسه جمع‌آوری اطلاعات و تجربیات موجود در زمینه‌های طراحی، اجرا، راه‌اندازی و نگهداری واحدهای متانول و آمونیاک و انتقال تجربیات مدیران و کارشناسان به نسل جدید است.

شرکت بازرگانی مشترک بین تولیدکنندگان متانول

براساس گزارش شرکت ملی پتروشیمی، میراحمدی، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در مورد وضعیت جاری و چشم‌انداز بازار متانول در همایش متانول و زنجیره ارزش گفت: مصرف جهانی در دنیا برای متانول نه‌تنها روبه کاهش نیست بلکه مصارف جدید مانند استفاده از متانول برای تولید سوخت پاک نیز در حال اضافه شدن به تقاضاهای قبلی است اما مسأله مهم چگونه فروختن و بازارهای مقصد متانول ایران است در حال‌حاضر بزرگ‌ترین بازار مصرف متانول جهان چین است که در سال گذشته میلادی ۶۲ میلیون تن مصرف داشته و تنها ۵۳ میلیون تن تولید کرده است و بقیه را از کشورهای دیگر تأمین کرده است.

وی ادامه داد: چین در حال‌حاضر ۸۰ درصد متانول خود را از زغال‌سنگ و ۲۰درصد آن را از گاز طبیعی تولید می‌کند اما با چالش محیط‌زیستی مواجه است و باید واحدهای زغال‌سنگی را تعطیل کند به همین دلیل صادرات متانول به مرور بیشتر خواهد شد به شرط آنکه تولیدکنندگان متانول عرضه همگرا و هماهنگ داشته باشند در غیراین صورت خریداران از تفرق بین تولیدکنندگان سوء‌استفاده خواهند کرد .

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس اظهار کرد: تاکنون دو سمینار با حضور تولیدکنندگان و طرح‌های تولید متانول برگزار شده است که اهم اقدامات آن پیگیری ثبت شرکت بازرگانی مشترک بین تعدادی از تولیدکنندگان ایرانی متانول برای فروش مشترک در بازارهای صادراتی است یعنی همه در یک سبد تحت عنوان متانول ایران صادر شود. همچنین این بازرگانی مشترک می‌تواند در رابطه با حمل‌ونقل نیز هماهنگی ایجاد کند.