جزئیات مناقصه‌ای که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی ایران را نجات داد!

جزئیات مناقصه‌ای که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی  ایران را نجات داد! گروه IT شرکت ITMC اولین و قدیمی‌‌ترین شرکت تولیدی فعال در صنعت مخابرات ایران است و تنها شرکت تولیدی بورسی در این صنعت است که در حال‌حاضر سهم حداکثری از بازار داخلی را دارا می‌باشد. این شرکت به تازگی برنده بزرگ‌ترین مناقصه تجهیزات Power کشور […]

جزئیات مناقصه‌ای که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی  ایران را نجات داد!

گروه IT

شرکت ITMC اولین و قدیمی‌‌ترین شرکت تولیدی فعال در صنعت مخابرات ایران است و تنها شرکت تولیدی بورسی در این صنعت است که در حال‌حاضر سهم حداکثری از بازار داخلی را دارا می‌باشد.

این شرکت به تازگی برنده بزرگ‌ترین مناقصه تجهیزات Power کشور شده است و اجرای این قرارداد منجر به ایجاد اشتغال، بهبود ساختار درآمدی شرکت، نوسازی خطوط تولید و ایجاد انگیزه در پرسنل شرکت شده است و طبق گفته مدیرعامل این مجموعه (عبدالرضا رضوانی) بزرگ‌ترین دلیل موفقیت ما در هفت ماه اخیر «باور» است.

در سال۹۷ شرکت ITMC، به بزرگ‌ترین شرکت تولیدی دانش‌بنیان کشور تبدیل شد و در حال‌حاضر چهار محصول از سبد محصولاتITMC دانش‌بنیان می‌باشند.

کارخانجات مخابراتی ایران همواره از شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی‌های جدید بوده است و همچنین در این راستا متخصصین این شرکت، توانستند سه محصول سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند، سامانه خودکار هواشناسی و آزمایشگاه سیار آب و خاک که مبتنی بر تکنولوژی IoT می‌باشند را تولید نمایند و در حال‌حاضر سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند در سه باغ بزرگ شهرستان جهرم به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است و این محصول با قابلیت‌های فراوانی که دارد می‌تواند قریب به ۳۵درصد صرفه‌جویی مصرف آب و قریب به ۲۵ درصد به صرفه‌جویی مصرف برق کمک کند.

رقابت نابرابر!

عبدالرضا رضوانی، عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل «شرکت کارخانجات مخابراتی ایران» گفت: در شرکت‌هایی مثل ITMC که کالاهای تخصصی تولید می‌کنند و مشتریان خاص دارند افزایش بی‌رویه و خارج از عرف هزینه‌ها به هیچ وجه نسبت منطقی با افزایش درآمد ندارد و از طرفی فضای رقابتی در صنف مخابراتی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و برخی از رقبا حاضرند به هر قیمتی برنده مناقصه باشند و در برخی مواقع رقابت سالمی صورت نمی‌گیرد و به همین دلایل به نسبت افزایش هزینه‌ها، افزایش درآمد نخواهیم داشت.

او ادامه داد: نوسانات نرخ ارز برای تولیدکنندگان داخلی بسیار مهلک است و می‌بایست ارز نیمایی در کمترین زمان به تولیدکنندگان اختصاص یابد که متأسفانه اینچنین نمی‌شود که دولت و بانک‌مرکزی می‌بایست در این خصوص تمهیداتی بیندیشند و از طرف دیگر در سال‌جاری با افزایش حقوق ۳۶٫۵ درصدی مواجه شدیم که به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود، اگر به چشم کارمندان به این موضوع بنگریم، با توجه به کاهش قدرت خرید، بسیار تصمیمی به‌جا و منطقی بود، اما در مقام کارفرما به هیچ‌وجه این افزایش در پروژه‌های شرکت قابل جبران نیست، چرا که به‌طور میانگین در پروژه‌های تولیدی سهم دستمزد حدود ۴۰ درصد قیمت تمام شده است و از طرفی با افزایش روزمره مواد اولیه و سربار نیز مواجه شدیم، حال چطور می‌شود که این افزایش هزینه‌ها را در سود پروژه جبران کنیم؟ بنابراین دولت می‌بایست برای تولیدگنندگان نیز مشوق‌های حمایتی در نظر بگیرد تا به نوعی هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده تا حدودی جبران شود.

تحریم و نگاه ویژه به تولید داخل

عضو هیأت‌مدیره شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در ادامه گفت : ما در ITMC برای یک هدف مشترک در تلاش هستیم و آن هدف ارتقاء و اعتلای نام بزرگ ITMC در صنعت مخابرات کشور می‌باشد. در رسیدن به این هدف با تلاش خانواده بزرگ ITMC تا به امروز موفق بوده‌ایم. باز هم تکرار می‌کنم که ما به حمایت نیاز داریم و نباید شرکت‌هایی مانند ITMC را دولت و مسؤولین استانی در این مقطع ر‌ها نمایند. باید تمام و کمال از ما حمایت کنند.

وی در پایان گفت: در فضای رقابتی نیز شاهد رقابت‌های ناسالم توسط برخی از رقبا هستیم که متأسفانه نظارت صحیحی صورت نمی‌گیرد و امیدواریم با ورود نهادهای نظارتی و مراقبت‌هایی که در اپراتورهای کشور و شرکت مخابرات ایران در حال انجام است روزبه‌روز شاهد فضای رقابتی سالم و عادلانه باشیم به عنوان مثال در همین مناقصه همراه‌اول که ITMC برنده آن شد و بزرگ‌ترین مناقصه تجهیزات Power کشور تاکنون بوده است از یک طرف شاهد خودتحریمی و از طرف دیگر شاهد تخریب ITMC و هجمه‌های بسیاری بودیم که متأسفانه زیبنده صنعت مخابرات کشور نیست، ولی خوشبختانه با هوشیاری و تدبیر مدیرعامل، هیأت‌مدیره و معاونین محترم شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه‌اول) مناقصه روند قانونی خود را طی کرد و ITMC توانست برنده این مناقصه بزرگ باشد و جا دارد در همین جا از جناب آقای مهندس فرهنگ، مدیرعامل محترم همراه‌اول، هیأت‌مدیره محترم و معاونین محترم همراه‌اول تشکر ویژه‌ای نماییم که تسلیم جوسازی‌ها و تخریب‌ها نشدند؛ از طرفی می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از خانواده بزرگ ITMC داشته باشم که با درک صحیحی که از وضعیت شرکت داشتند به این باور رسیدند که با مشارکت، تلاش مضاعف، از خودگذشتگی و کار تیمی می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد و امروز تمام افتخارات و موفقیت‌های کسب شده در طول هشت ماه مدیرعاملی بنده مرهون زحمات و تلاش‌های کلیه کارمندان عزیز ITMC می‌باشد و همچنین تشکر و قدردانی می‌نمایم از حُسن اعتماد مهندس آذری جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین و مدیران کل محترم وزارتخانه به اینجانب، که اعتمادشان قوت قلبی است برای بنده تا بتوانم شرکتی را که مبتلا به بسیاری از مشکلات مختلف می‌باشد را در مسیر توسعه و شکوفایی به سر منزل مقصود برسانم و از این طریق بتوانم دینم را به صنعت و تولید کشور عزیزم ادا نمایم.

حرف آخر

امروزه اقتصاد و تولید کشورمان به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه در شرایط خاصی به سر می‌برد لذا می‌توانیم با اتحاد و اعتماد به یکدیگر و خصوصاً به جوانان کشورمان و مدیران لایقی که وجود دارند و کمتر دیده می‌شوند و یا به آنها بها داده نمی‌شود، همانطور که در هشت سال جنگ تحمیلی سربلند و موفق شدیم در این جنگ اقتصادی هم با اتکاء به جوانان کشورمان قطعاً سربلند خواهیم شد. نباید با جوسازی‌ها، تخریب‌ها و حاشیه‌سازی‌ها انگیزه، جسارت، شجاعت و خلاقیت را از مدیرانمان سلب نماییم.

منبع گفت‌وگو: نسل چهارم (گزیده‌ای از مصاحبه)