فرش قرمز مناقصه طرح فاضلاب مسجدسلیمان زیر پای خارجی‌ها

هلندی‌ها به خوزستان می‌آیند فرش قرمز مناقصه طرح فاضلاب مسجدسلیمان زیر پای خارجی‌ها گروه انرژی- ورود شرکت‌های خارجی و اروپایی به پروژه‌های ایرانی علی‌رغم تحریم‌های موجود، برگ برنده‌ای برای ایران محسوب می‌شود که گویای این است صنایع کشور به‌راحتی قافیه را تحت هیچ شرایطی واگذار نخواهند کرد. حضور قریب‌الوقوع هلندی‌ها در تصفیه‌خانه‌های خوزستان خود مؤیدی […]

هلندی‌ها به خوزستان می‌آیند

فرش قرمز مناقصه طرح فاضلاب مسجدسلیمان زیر پای خارجی‌ها

گروه انرژی- ورود شرکت‌های خارجی و اروپایی به پروژه‌های ایرانی علی‌رغم تحریم‌های موجود، برگ برنده‌ای برای ایران محسوب می‌شود که گویای این است صنایع کشور به‌راحتی قافیه را تحت هیچ شرایطی واگذار نخواهند کرد. حضور قریب‌الوقوع هلندی‌ها در تصفیه‌خانه‌های خوزستان خود مؤیدی براین مطلب است. این سناریو در شرایطی اجرایی می‌شود که در خوزستان از حدود دومیلیون مترمکعب آب تولیدی نیمی از آن هدر می‌رود بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که از پِرتی یک‌میلیون مترمکعب آب ممانعت شود.

در همین راستا هیأتی از شرکت «تریپل اچ» با ملیت هلندی و شرکت مهندسان مشاور دزآب در اهواز دیداری کردند تا بر سر مسائل محوری توسعه تصفیه‌خانه‌های این استان مذاکراتی را انجام دهند. از جمله این محور‌ها برگزاری زودهنگام یک مناقصه برای توسعه شبکه فاضلابی مسجدسلیمان خواهد بود.

با توجه به اینکه شرکت آبفای خوزستان که یک سر این تعامل اقتصادی را به دست گرفته است و دومین شرکت از لحاظ تأمین آب در کشور محسوب می‌شود؛ برای حضور شرکت‌های خارجی در این مناقصه چراغ‌سبز نشان داده است.

براساس این گزارش استان خوزستان تأمین آب شهرهایش توسط ٣٠ تصفیه‌خانه بزرگ، دوهزار کیلومتر خط انتقال آب و ١٠هزار کیلومتر شبکه توزیع آب انجام می‌شود.

اما با وجود اقدامات صورت‌گرفته درخصوص آب شرب این مناطق باید گفت: هنوز کیفیت آبی این استان به حد مطلوبی نرسیده و به اصطلاح چنگی به دل نمی‌زند. نارضایتی خوزستانی‌ها از وضعیت آب شرب این جریان را تأیید می‌کند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان معتقد است امسال وضع آب در اهواز اصلاً خوب نیست و کاهش فشار آب و قطع آب در برخی مناطق اهواز در طول شبانه‌روز نسبت به سال گذشته بیشتر شده و دمای هوا هم نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده است.

یکی از راهکارهایی که برای رفع آب مورد نیاز این بخش در نظر گرفته شده است استفاده از واحدهای آب شیرین‌کن سرخط مهم‌ترین اقدامات درحال انجام بوده و در این راستا ۶۸ واحد تأسیسات نمک‌زدایی آب در نوار ساحلی جنوب کشور در حال احداث و بهره‌برداری است.

این درحالی است که مطالعاتی که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده، این امر به تصویب رسیده و ابلاغ شده است که در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه صدکیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، به‌طور کامل از آب دریا تأمین شود و از آب‌های درون سرزمینی رفع نیاز شود.

اما باید گفت با توجه به طول خطوط انتقال آب در جریان و لزوم اصلاح و بازسازی آن اقداماتی صورت گرفته است به گونه‌ای که طی دو سال گذشته حدود هزار کیلومتر اصلاح شبکه آب، اصلاح و توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب صورت گرفت.

شاید نقطه ضعف این جریان را بتوان در «فرسودگی تأسیسات» و «جای خالی فناوری روز دنیا» سراغ گرفت. برای مرتفع کردن این نقاط ضعف، سیاستی اتخاذ شده است تا مسیر برای ورود اروپایی‌ها در پروژه‌های اینچنینی هموار شود.

اما در بحث صنعت فاضلاب خوزستان قرار است خارجی‌ها وارد عمل شوند. مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به وضعیت فاضلاب در خوزستان می‌گوید: در بحث فاضلاب ٥٠٠ میلیون مترمکعب فاضلاب خام و تصفیه نشده وارد منابع آبی می‌کنیم که از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی و مسائل بهداشتی نیازمند آن هستیم که در این زمینه اقدامات جدی را آغاز کنیم.

صادق حقیقی‌پور ادامه می‌دهد: خوزستان نیازمند کار جدید در زمینه آب و تأسیسات تولید، توزیع آب و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب است که باید این اقدامات را با فوریت انجام دهیم.

رییس هیأت‌مدیره آب و فاضلاب خوزستان از اجرای طرح فاضلاب شهر مسجدسلیمان خبر داد و بیان کرد: توسعه و جمع‌آوری شبکه فاضلاب شهر مسجدسلیمان هم‌اکنون در مرحله مناقصه است که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در این مناقصه شرکت کنند.

حقیقی‌پور اظهار کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز واقع در چنیبیه و پنج تصفیه‌خانه در سوسنگرد، هویزه، چمران، شوشتر و دزفول وجود دارد که شرکت تریپل‌اچ از کشور هلند و شرکت مهندسان مشاور دزآب می‌توانند از این تصفیه‌خانه‌ها دیدن و ما آماده همکاری با این شرکت‌ها در جهت ارتقاء و نوسازی آنها هستیم.

وی ادامه داد: ارتقاء و توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون از مهم‌ترین اولویت‌های وزیرنیرو در استان خوزستان است.