ظرفیت رشته‌های بدون متقاضی حذف می‌شود

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی ظرفیت رشته‌های بدون متقاضی حذف می‌شود مسعود طاهری- مهرماه سال ۱۳۷۰ بود که دانشگاهی با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مراکز آموزشی به وجود آمد. دانشگاه علمی‌کاربردی از آن زمان تا امروز وسعت زیادی یافته تا جایی که اکنون بیش از ۶۰۰ واحد […]

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی

ظرفیت رشته‌های بدون متقاضی حذف می‌شود

مسعود طاهری- مهرماه سال ۱۳۷۰ بود که دانشگاهی با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مراکز آموزشی به وجود آمد. دانشگاه علمی‌کاربردی از آن زمان تا امروز وسعت زیادی یافته تا جایی که اکنون بیش از ۶۰۰ واحد آموزشی در سراسر کشور دارد. دیروز(شنبه) محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در نشستی خبری، آخرین وضعیت این دانشگاه را تشریح کرد.

حذف ظرفیت رشته‌های بدون متقاضی

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در ابتدا این نشست، گفت: از مهرماه سال ۹۸ در رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد. رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره به روزرسانی رشته‌های این دانشگاه براساس نیاز بازار کار کشور، بیان داشت: ما ۱۰۰ رشته علمی‌کاربردی داریم که کمتر از ۱۰۰ متقاضی دارد و یا رشته‌هایی هستند که اشباع شده و بازار کار ندارند از مهرماه سال۹۸ رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد. وی ادامه داد: تمام ۸۰۰ دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ما در حال بازنگری است و تا بهمن‌ماه سال ۹۸ تمام رشته‌های ما براساس بازار کار به روزرسانی شده و براساس رشته‌های جدید دانشجو پذیرش خواهیم کرد.

آموزش مهارتی راهی برای حل مشکل بیکاری

یکی از راه‌های حل مشکل بیکاری، آموزش مهارتی است، متأسفانه در کشور ما تا اندازه‌ای این آموزش‌ها مهجور مانده، در صورتی که در برنامه ششم توسعه بر گسترش آموزش‌های مهارتی تأکید شده است ولی بنا به دلایل متعددی از جمله دلایل فرهنگی و سیاست‌گذاری دولت از گذشته تا به امروز، ارائه این آموزش‌ها کمرنگ بوده است. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یادآور شد: براساس برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی از کل نظام آموزشی کشور به ۳۰ درصد می‌رسد یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو برسد، این در حالی است که تعداد این دانشجویان کمتر از نیمی از این مقدار است. در حال‌حاضر دانشجویان مهارتی کشور کمتر از ۶۰۰ هزار نفر هستند.

آمادگی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای پذیرش بالای یک میلیون نفر

امید افزود: در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ظرفیت پذیرش این تعداد دانشجو ایجاد شده است؟ که باید گفت، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی این ظرفیت را ایجاد کرده و توانایی دارد که به تنهایی حکم برنامه ششم توسعه را در خصوص آموزش‌های مهارتی اجرا کرده و تمام این یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو را در این دانشگاه جذب کند. از سال ۹۷ این ظرفیت در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی ایجاد شده است. وی گفت: مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گرایش به آموزش‌های مهارتی بنا به دلایل مختلفی از جمله حاکمیت نظام مدرک‌سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو، کم شده است. در یک دوره کاردانی یک دانشجو تا پایان دوره پنج‌میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

درخواست از سازمان برنامه بودجه برای تأمین بخشی از هزینه آموزش‌های مهارتی

امید تأکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده‌ایم بخشی از هزینه‌های آموزش مهارتی توسط دولت تأمین شود و امیدواریم در بودجه سال ۹۹ حداقل بخشی از هزینه‌های دانشجویان علمی‌کاربردی توسط دولت تأمین شود. وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر گرایش جوانان ما به سمت کارهای نظری بیشتر شده است. ما در دانشگاه جامع می‌توانیم تمام نیاز کشور براساس برنامه ششم را به همراه دانشگاه فنی و حرفه‌ای که ظرفیت بالایی دارد تأمین کنیم، حتی ما می‌توانیم به جای ۳۰ درصد، ۵۰ درصد دانشجویان کشور را در دوره‌های مورد نیاز جذب کنیم. وی افزود: امیدواریم با فعالیت دولت و مجلس، گرایش به سمت آموزش‌های مهارتی بیشتر شود. حتی در بخش رونق تولید نیز به آموزش‌های مهارتی نیاز داریم. وی اظهارداشت: با چیزی حدود ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی و بیش از ۸۰۰ دوره کوتاه‌مدت و تک‌پودمان می‌توانیم نیاز بخش‌های صنوف و جامعه را پوشش دهیم.

ایجاد ۱۲۹ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یادآور شد: توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قرار دارد. در تعدادی از مراکز این دانشگاه، مراکز نوآوری ایجاد شده و اکنون ۱۲۹ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه ایجاد شده که بیش از ۱۰۰ مرکز آن در طول سال ۹۷ ایجاد و این مراکز فعال بوده و استارت‌آپ‌های متعددی در آنجا در حال برگزاری است. وی ادامه داد: در پایان نیم سال ۹۷ و ۹۸ برای برخی از دروس به صورت پایلوت آزمون متمرکز برگزار شد که ما این موضوع را در نیم سال دوم در شش استان به صورت سراسری اجرا کردیم که بسیار موفقیت‌آمیز بود و قرار است این شیوه را در سال ۹۸-۹۹ به صورت سراسری در کل کشور و همه مراکز علمی‌کاربردی برگزار کنیم.

برگزاری آزمون متمرکز برای ۱۵ درصد دروس کاردانی

امید یادآورشد: حداقل ۱۵ درصد دروس دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه براساس آزمون متمرکز خواهد بود، سرفصل‌ها را مبنا قرا ر داده و از مدرسین خواسته‌ایم منابع درسی آماده کنند و تا پایان شهریورماه تمام منابع مورد نیاز آزمون متمرکز آماده می‌شود و دانشجویان می‌توانند به این کتاب‌‌ها دسترسی داشته باشند. وی گفت: ساماندهی و ارزیابی مدرسین این دانشگاه از حدود یک سال پیش آغاز شده و در اغلب استان‌ها این کار انجام شده و تا پایان شهریورماه نتایج آن نهایی می‌شود. از اول مهرماه سال۹۸ تنها مدرسینی با دانشگاه جامع همکاری خواهند داشت که مسیر جذب را طی کرده باشند. امید ادامه داد: ۵۰ هزار مدرس با دانشگاه علمی‌کاربردی همکاری می‌کنند. از سال ۹۵ ورود به عرصه آموزش‌های مهارتی به صورت جذب بوده و در دو دوره نیازهای جدید به مدرسین پیش‌بینی و اعلام شده است.

شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه‌ها

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی ادامه داد: این دانشگاه مراکزی داشت که محیط کار نداشتند. بنابراین در راستای ارتقای کیفیت مقرر شد تنها به مراکزی مجوز جدید ارائه کنند که دارای محیط کار باشند. تمام دستگاه‌های خواستار ایجاد مرکز علمی‌کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهرماه ۹۸سال فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاه‌هایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان دوره‌های کارورزی و آموزش‌های علمی را در محیط واقعی کار ببینند. وی افزود: در حال‌حاضر ۶۰۰ مرکز علمی‌کاربردی داریم که کمتر از نیمی از آنها محیط کار نداشته و موظف هستند تا مهرماه محیط کار فراهم کنند. وی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح از اول مهرماه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ این دانشگاه قدم‌های نهایی را برای ارتقای کیفیت برداشته است، گفت: در یک نظرسنجی تنها ۲۰ درصد دانش‌آموختگان علمی‌کاربردی در حال اشتغال در رشته‌های خود بودند که در نظرسنجی اخیر این آمار بالای ۳۵ درصد را نشان می‌دهد و ما امیدواریم که صددرصد دانش‌آموختگان این دانشگاه در رشته‌های خود شاغل شوند.

برگزاری دوره بین‌الملل و همکاری با یک دانشگاه آلمانی

وی درباره بخش بین‌الملل دانشگاه علمی‌کاربردی نیز گفت: قرار بود بخش بین‌الملل ما سال ۹۷ کار خود را آغاز کند اما با توجه به شرایط کشور این کار انجام نشد اکنون با کمک یک دانشگاه جدید این کار در حال انجام شدن است و برای نمونه یک مرکز علمی‌کاربردی ما در کیش با کمک یک دانشگاه آلمانی دوره بین‌المللی را برگزار خواهد کرد، دو تا سه رشته مهندسی حرفه‌ای و چند رشته گردشگری در دستور کار ما قرار دارد در حال‌حاضر نیز در حوزه بین‌الملل بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشجو در مراکز ما در حال تحصیل هستند.