دود خودروهای دیزل از عوامل مؤثر بروز سرطان است

عضو شورای‌شهر تهران دود خودروهای دیزل از عوامل مؤثر بروز سرطان است گروه خودرو- اوایل خردادماه امسال بود که احتمالاتی مبنی بر طراحی و ساخت خودروهای سواری دیزلی در کشور مطرح شد؛ موضوعی که مخالفت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را در پی داشته است که دلیل آن را تولید گاز ناکس توسط این خودرو‌ها می‌دانست […]

عضو شورای‌شهر تهران

دود خودروهای دیزل از عوامل مؤثر بروز سرطان است

گروه خودرو- اوایل خردادماه امسال بود که احتمالاتی مبنی بر طراحی و ساخت خودروهای سواری دیزلی در کشور مطرح شد؛ موضوعی که مخالفت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را در پی داشته است که دلیل آن را تولید گاز ناکس توسط این خودرو‌ها می‌دانست که با افزایش گرما این گاز به ازن تبدیل می‌شود و اعلام کرده که این سازمان قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالفت داشته و امیدوار است که هیچ دولتی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.

این در حالی است که آلایندگی دیزل یک چالش عمده برای موتور دیزل به حساب می‌آید. با توجه به شرایطی که در کشور سوخت دیزل استاندارد به اندازه کافی وجود ندارد بنابراین ورود سواری دیزلی به چرخه حمل‌ونقل کشور می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. از سوی دیگر با توجه به شرایط نامناسب و نبود فضا و فرهنگ تعمیر و نگهداری موتور و تجهیزات دیزلی در کشور فرصت خوبی برای معرفی خودروهای دیزلی نیست.

در این باره آرش حسینی‌میلانی، عضو شورای‌شهر تهران در یکصدوپنجاهمین جلسه علنی شورای‌شهر تهران از مدیران دولتی و صنعتی خواست که نسبت به تولید وسایل‌نقلیه با موتور دیزلی بازنگری مجدد انجام دهند.

حسینی‌میلانی، اظهار کرد: تذکر من در مورد آلودگی هواست و باید اعلام کنم برای حرکت به سمت جلو، گاهی باید تغییرات بنیادی ایجاد و مسیر و روش جدیدی را پیدا کنیم.

عضو شورای‌شهر تهران ادامه داد: باید نگاه کنیم حل دو معضل ترافیک و آلودگی هوا در کجای منحنی عملکرد ما قرار دارد و باید متذکر شوم آیا زمان آن نرسیده که فکری برای بحران ترافیک و آلودگی هوا کنیم؟

میلانی ادامه داد: طبق گزارش‌های جهانی، آلودگی هوا جزء کشنده‌‌ترین عوامل در جهان شناخته و در تحقیقاتی نیز مشخص شده است که دود دیزل جزء یکی از عوامل مؤثر بیماری سرطان است.

وی افزود: طبق آمار‌های به دست آمده از سازمان بهداشت، سالانه نزدیک به چهارهزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در بسیاری از موارد دیگر هم افراد جامعه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا دچار بیماری‌های حاد می‌شوند، لذا باید به این موضوع توجه کنیم که آلودگی هوا یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.

عضو شورای‌شهر تهران ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد عوامل متحرک در انتشار آلودگی بیشترین سهم را دارند و باید بدانیم دود ناشی از وسایل‌نقلیه سبک نیز با ترکیب با دیگر عناصر به یکی از عوامل بروز سرطان تبدیل می‌شود.

میلانی گفت: آمار‌‌ها نشان می‌دهد از سال ۸۶ تا ۹۷ ذرات آلوده هوا دارای روند کاهشی بوده است، به‌طوری که در شش ماهه دوم سال ۹۷ پایتخت ۲۰ روز پاک را تجربه کرد و جای خرسندی است که هیچ یک از روز‌های سال ۹۷ جزء روز‌های ناسالم نبوده است، اما آمار‌‌ها در سال۹۶ نشان می‌دهد که ما در این سال پنج روز پاک را تجربه کردیم و هشت روز ناسالم داشتیم و شرایط نامطلوب در سال ۹۷، نسبت به سال گذشته ۵۵ روز کمتر بوده است و این نکته را نباید فراموش کنیم که در سال ۹۷ ما هیچ روزی را نداشتیم که مدارس به خاطر آلودگی هوا تعطیل شوند.

عضو شورای‌شهر تهران با اشاره به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در تهران گفت: یکی از مشکلات بزرگ پایتخت مسأله ترافیک است که برای حل این معضل باید سیستم حمل‌ونقل شهری توسعه پیدا کند و توسعه مترو راهکار خروج از بحران است.

میلانی ادامه داد: در بحث توسعه مترو همه دستگاه‌ها باید با هم هماهنگ عمل کنند و یکی از دستگاه‌ها که نقش مهمی در توسعه مترو دارد دولت است، زیرا دولت باید مشکل ارزی توسعه مترو را حل کند.

وی ادامه داد: متأسفانه خبر‌هایی رسیده است که یکی از خودرو‌سازان به دنبال تولید خودرو با موتور دیزل است.

عضو شورای‌شهر تهران تأکید کرد: تولید خودرو با موتور دیزل خلاف برنامه‌های هوای پاک است و تولید خودرو‌های دیزل غیراستاندارد جزء مواردی است که هوای پاک را با مخاطره همراه می‌کند.

میلانی تصریح کرد: کمیسیون محیط‌زیست بر این باور است که تولید خودرو سواری با موتور دیزل موجب از بین رفتن هوای پاک پایتخت می‌شود و از مسؤولان و مدیران می‌خواهیم که نسبت به تولید خودرو‌های دیزلی بررسی و کار کارشناسی انجام دهند.