برنامه فدراسیون فوتبال برای تجاری کردن سازمان لیگ از طریق برگزاری مزایده

تبلیغات محیطی، مرحم زخم‌های اقتصادی باشگاه‌ها می‌شود؟! برنامه فدراسیون فوتبال برای تجاری کردن سازمان لیگ از طریق برگزاری مزایده گروه اجتماعی- تبلیغات محیطی استادیوم‌های فوتبال یکی از مهم‌ترین منابع درآمد باشگاه‌ها در سطح جهان است اما در کشورمان هم صداوسیما پولی به باشگاه‌ها نمی‌دهد و هم باشگاه‌های فوتبال درآمد چندانی از تبلیغات محیطی استادیوم‌های فوتبال […]

تبلیغات محیطی، مرحم زخم‌های اقتصادی باشگاه‌ها می‌شود؟!

برنامه فدراسیون فوتبال برای تجاری کردن سازمان لیگ از طریق برگزاری مزایده

گروه اجتماعی- تبلیغات محیطی استادیوم‌های فوتبال یکی از مهم‌ترین منابع درآمد باشگاه‌ها در سطح جهان است اما در کشورمان هم صداوسیما پولی به باشگاه‌ها نمی‌دهد و هم باشگاه‌های فوتبال درآمد چندانی از تبلیغات محیطی استادیوم‌های فوتبال ندارند. در واقع تیم‌های فوتبال از درآمد آن هنوز برخوردار نشده‌اند و چالش‌های زیادی در این موضوع به‌وجود آمده است. زیرا به دلیل حضور شرکت‌های واسط بین فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌های فوتبال درآمد حاصله از تبلیغات محیطی هیچگاه به کمک باشگاه‌ها نیامده تا شرکت‌های مذکور با ادعای ضرر و زیان از دادن حق تبلیغات به باشگاه‌ها طفره بروند. این موضوع تا آنجا پیش رفته که حتی مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعلام کرده‌اند تاکنون یک ریال هم از تبلیغات محیطی دریافت نکرده‌اند.

سرانجام نامطلوب واگذاری تبلیغات محیطی

سال ۹۵ اولین مزایده تبلیغات محیطی استادیوم‌های فوتبال برگزار شد؛ در نهایت برنده مزایده نتوانست از پس تعهدات خود برآید تا بدین ترتیب نخستین مزایده برای باشگاه‌ها نافرجام باشد. در سال ۹۷ نیز اوضاع به همین منوال بود و حتی شرکت مسؤول تبلیغات محیطی ورزشگاه‌های فوتبال نیز به دلیل بدعهدی در تعهدات خود، به پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال در وجه سازمان لیگ فوتبال ایران و ۱۵ میلیارد ریال در حق دولت محکوم شد.

سازمان لیگ مسؤولیت اجرای تبلیغات محیطی

برای فصل هجدهم فوتبال کشور که با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید، سازمان لیگ مسؤولیت اجرای تبلیغات محیطی را عهده‌دار شد. همچنین در اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که صادق درودگر، رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ اعلام کرد که با روش جدید باشگاه‌ها حداقل هر دو ماه از این سازمان دریافتی خواهند داشت. وی گفت: از اولین سالی که لیگ حرفه‌ای آغاز شد، به دنبال جذب اسپانسر بودیم و پیش از آن در استادیوم آزادی تنها دو تبلیغ وجود داشت که یکی مربوط به دوربین عکاسی بود و دیگری یک فروشگاه ورزشی. رقمی که آن موقع توافق شده بود ۱۴ میلیون تومان بود که به هیأت فوتبال تهران برای برگزاری مسابقات داده بودند.

مزایده پشت مزایده

رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ درخصوص برگزاری مزایدات تبلیغات محیطی نیز چنین گفت: افرادی وارد شدند و شفا‌هاً به ما پیشنهادهای ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون دادند. خودم دوست داشتم که این اتفاق هرچه سریعتر برای فوتبال رخ دهد. در این بین شرکتی به نام لوح‌مهر جلو آمد. مزایده‌ای ترتیب دادیم و من خودم ۱۸۰ میلیون پیشنهاد دادم و تبلیغات محیطی را به آن شرکت دادیم. در سال اول شرکت لوح‌مهر این کار را انجام داد. در سال دوم ما دوباره مزایده گذاشتیم و شرکت هم‌بستگی و لوح‌مهر پیشقدم شدند و مبالغ ۱۶۰ و ۱۶۵ میلیون پیشنهاد دادند. من خودم ۳۰۰ میلیون زدم و آنها مبلغ‌شان را ۳۳۰ میلیون تومان کردند. من ۳۵۰ زدم و آنها ۳۵۵ زدند و برنده شدند و با هم شروع به‌کار کردند. در واقع ما یک رقیب فرضی برای اینها بودیم؛ با شرکتی که وجود داشت ولی نمی‌خواست شرکت کند. سال دوم کار این شرکت با موفقیت انجام شد.

پول تبلیغات محیطی در جیب ۳ شرکت

طبق گفته‌های صادق درودگر در حال‌حاضر پول تبلیغات محیطی در جیب سه شرکت تبلیغاتی (امین‌سیمای‌کیش، ایران نوین و فناپ) است. رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ می‌گوید که با قدرت از جیبشان درمی آوریم. دایره حقوقی ما روزانه پیگیر این موضوع است ولی متأسفانه چون تعداد پرونده‌ها در قوه‌قضائیه بسیار زیاد است هر جلسه دادگاه ما با فاصله زمانی چهارماهه برگزار می‌شود.

قرارداد فدراسیون فوتبال با تیراژه فیلم

درودگر درخصوص قرارداد امسال تبلیغات محیطی چنین می‌گوید: قرارداد امسال با شرکت تیراژه فیلم بسته شد که بهترین قرارداد است. کف این قرارداد ۸۵ میلیارد است که ۱۲ میلیارد آن بابت تولید محتوا بود که با کسر آن از ۸۵ میلیارد ۷۳ میلیارد باید پول به ما می‌رسید که یکسری مشکلات سر راه ما بود البته این پول به هیچ عنوان سوخت نمی‌شود و ما با چند شرکت دچار مشکل زمانی هستیم که برطرف خواهد شد. چند شرکت هستند که درباره رقم قرارداد با آنها به مشکل برخوردیم. ما مجموعاً با این شرکت‌ها که با پیمانکاری تیراژه فیلم با آنها قرارداد بستیم مجموعاً دو، سه میلیارد اختلاف داریم. الان ۹۰ درصد از این مبالغ وصول شده است. قرارداد ما با این شرکت‌ها سه‌جانبه است، طرف اول ما هستیم طرف دوم این شرکت‌ها هستند و طرف سوم شرکت تیراژه فیلم است که به نوعی پیمانکار است.

هزینه کرد پول تبلیغات محیطی

رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ درباره هزینه‌کرد پول تبلیغات محیطی چنین می‌گوید: از این پول‌‌ها ۷۳ درصد سهم فوتبال، ۱۵ درصد سهم بازاریاب و هشت درصد سود تیراژه است. همچنین در قرارداد ۸۵ میلیاردی، ۱۲میلیارد آن سهم تولید محتوا و ارزش‌افزوده است که به عنوان مثال اگر صداوسیما تبلیغاتی را روی آنتن نبرد و یا تبلیغاتی بدون هماهنگی تیراژه فیلم منتشر شود، این ۱۲ میلیارد از آن ۸۵ میلیارد کم خواهد شد. البته درباره این تولید محتوا و رقم آن باید بگویم که ۱۲ میلیارد پیش‌بینی ما بوده است. برنامه‌ای را طراحی کردیم و قراردادی سه‌جانبه از سوی وزارت ورزش‌وجوانان، فدراسیون فوتبال و صداوسیما به امضا رسید. رقم پیش‌بینی شده برای درآمد آن بالای ۲۰۰ میلیارد بود که در حوزه پیش‌بینی و تولید محتوا برنامه‌ریزی شده بود. این قرارداد در تاریخ ۲۵/‏۰۴/‏۹۷ در دفتر شهریاری به ثبت رسید که در آن جلسه من، آقای مهدوی‌مهر، محمدرضا داورزنی و رغبتی نیز شرکت داشتند. قرار بود پیش‌بینی مسابقات و طرح‌هایی از این قبیل را به دو شرکت واگذار کنیم که با واکنش نشان دادن مراجع تقلید به این طرح‌های پیش‌بینی برنامه‌های ما جلو نرفت. در ضمن شرکتی بود که در این راستا طرح پنج ساله‌ای شامل پیش‌بینی مسابقات و‌ای‌پی‌تی‌وی به ما داده بود که مجموع آن ۶۰ میلیارد می‌شد اما چون ما با صداوسیما در این موارد قرارداد داشتیم و تعهد داده بودیم به آن ورود نکردیم. هم‌اکنون نیز مزایده‌ای برگزار کردیم و پاکت‌ها نیز دریافت شد و الان در حال مذاکره با شرکت توانمندی در این حوزه هستیم که در بخش تولید محتو‌ای پی‌تی‌وی و اقتصادی و تجاری کردن دو سایت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و… قرار است با ما همکاری داشته باشد. این نکته را هم بگویم که اکنون ۱۳ یا ۱۴ شرکت داریم که مسابقات داخلی را پخش مستقیم می‌کنند اما پولی به فوتبالی‌‌ها پرداخت نمی‌کنند.