امضای قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی از طریق ترک تشریفات؛ هفته آینده

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد امضای قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی از طریق ترک تشریفات؛ هفته آینده مطالبات پیمانکاران برقی با نفت تسویه می‌شود سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به وجود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور از حذف تدریجی این نیروگاه‌ها خبر […]

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

امضای قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی از طریق ترک تشریفات؛ هفته آینده

مطالبات پیمانکاران برقی با نفت تسویه می‌شود

سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به وجود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور از حذف تدریجی این نیروگاه‌ها خبر داد و از برگزاری یک مناقصه و امضای یک قرارداد از کانال ترک تشریفات در این راستا رونمایی کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده درخصوص ظرفیت نیروگاه‌های فرسوده و اقدامات شرکت برای از دور خارج کردن آن گفت: در حال‌حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور وجود دارد که به صورت تدریجی بازنشسته خواهند شد، در این راستا هفته آینده یکی از واحدهای نیروگاه طرشت با شبکه برق، سنکرون خواهد شد.

طرزطلب در ادامه بیان کرد: عمر نیروگاه بخاری طرشت ۶۰ سال بوده و سال آینده در مناقصه‌ای که در مهرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد، ۴۰ مگاوات واحد جدید در این نیروگاه نصب می‌شود و در کنار این ۴۰ مگاوات یک توربین ۲۵ مگاواتی نیز خریداری شده که هفته آینده سنکرون می‌شود.پس از برگزاری مناقصه یک فرصت ۹ماهه خواهیم داد که واحد جدید خریداری بشود.

محسن طرزطلب در ادامه توضیحات خود به نوسازی نیروگاه ری به‌عنوان یک نیروگاه قدیمی و مهم اشاره کرد و افزود: قرار بود این نیروگاه از منابع مالی ژاپن نوسازی شود اما تحریم‌ها دستیابی به این منابع را غیرممکن کرده و قرار است بودجه آن از مسیرهای دیگری تأمین شود.

وی با بیان این که قرارداد نوسازی نیروگاه ری هفته آتی از طریق ترک تشریفات با پیمانکار پروژه امضا می‌شود، اظهار کرد: طبق قانون بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است که اگر بخش‌خصوصی مطالبه‌ای از دولت داشته باشد، در قبال آن می‌تواند نفت‌خام دریافت کند و سازوکار این امر که ساده هم نیست در مجموعه دولت درحال نوشته شدن است. سرمایه مورد نیاز نوسازی این نیروگاه تقریباً ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

به گفته وی در ادامه این مسیر با توجه به اینکه امضای این قرارداد خارج از مناقصه خواهد بود مراحل اخذ مجوزهای قانونی در پیش گرفته می‌شود تا تأمین منابع مالی این کار عملیاتی شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: شرکت‌هایی مانند شرکت برق حرارتی که پروژه‌های عمرانی اجرا می‌کنند یکی از راه‌هایی است که می‌توانند به کمک آن پروژه‌های خود را عملیاتی کنند که در برابر مطالبات پیمانکاران، نفت‌خام در اختیارشان قرار بدهند؛ اتفاقی که در پروژه نیروگاه ری خواهد افتاد.

به گفته وی برای اولین بار در بودجه ۹۸ چنین کاری پیش‌بینی شده است در تبصره یک، بند«ی» این امر لحاظ شده است. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از این طریق بابت مطالبات بخش‌خصوصی و تعاونی در مقابل اجرای پروژه در اختیار شرکت‌های ایرانی گذاشته شود.

وی درخصوص سؤال دیگر خبرنگار مناقصه‌مزایده مبنی بر میزان بودجه‌ای که برای تبدیل نیروگاه سیکل ساده به سیکل ترکیبی اختصاص پیدا خواهد کرد، گفت: پیش‌بینی ما قبل از افزایش نرخ ارز ۸هزار و چهارصد میلیارد تومان بوده است اما در حال‌حاضر باتوجه به افزایشی که قیمت ارز پیدا کرده به رقمی بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

صرفه‌جویی سالانه ٢٥٠میلیون مترمکعب سوخت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی واحدیک‌ بخار و واحد دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در هفته آینده، اظهار کرد: علاوه بر ٣٢٠مگاوات، ٩٠ مگاوات نیز به هوای ورودی شش واحد گازی نصب شده در این نیروگاه اضافه می‌شود و میزان تولید در نیروگاه شیروان به ٤١٠مگاوات خواهد رسید.

این مقام مسؤول با بیان اینکه هزینه راه‌اندازی هر واحد بخار ١٣٠میلیون یورو است، گفت: جمعاً برای احداث دو واحد مذکور ٢٦٠میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته طرزطلب راه‌اندازی هر واحد بخار سالانه ٢٥٠میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه واحد سوم نیروگاه شیروان نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: این نیروگاه دارای شش واحد گازی است که هر واحد ۱۵۹ مگاوات برق تولید می‌کند. یعنی میزان تولید واحدهای گازی این نیروگاه جمعاً ۹۵۴ مگاوات است. همچنین نیروگاه شیروان سه واحد بخار دارد که ظرفیت هر کدام از این واحد‌ها ۱۶۰ مگاوات است.

طرزطلب در مورد تأثیر به مدار آمدن واحدهای نیروگاه شیروان توضیح داد: تأثیر به مدار آمدن واحدهای این نیروگاه این است که نیاز منطقه خراسان‌شمالی به برق حل می‌شود همچنین به نیاز شبکه سراسری برق پاسخ می‌دهد.

به گفته وی دلیل طولانی شدن اجرای پروژه افتتاح واحدهای نیروگاه شیروان این بود که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ این نیروگاه به سهام عدالت واگذار شده بود و با ۷۶۰ روز تعلیق مواجه شد. در نهایت با پیگیری وزارت نیرو از لیست واگذاری‌ها خارج شد و سهام آن در حال‌حاضر صددرصد در اختیار دولت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه در مورد تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توضیح داد: تاکنون پنج واحد بخار از نیروگاه‌هایی که در لیست بخش‌خصوصی قرار داشتند، وارد مدار تولید برق شده‌اند و تا آخر سال‌جاری پنج واحد بخار دیگر نیز وارد مدار تولید می‌شوند.

طرزطلب ادامه داد: در این راستا واحد بخار نیروگاه گل‌گهر در اواخر تیرماه، واحد سوم نیروگاه پرند در مرداد، واحدهای نیروگاه عسلویه و فردوسی در پاییز جاری و واحد نیروگاه سبلان در زمستان سال‌جاری وارد مدار می‌شوند و با به مدار آمدن این نیروگاه‌ها راندمان نیروگاه‌های کشور یک درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه قرار است نیروگاه‌های سیکل باز به سیکل بسته تبدیل شود، گفت: البته این اتفاق فقط در نقاطی که شبکه نیاز دارد، رخ خواهد داد و از این طریق ۷۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

احداث ۱۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه درباره میزان بدهی شرکت برق حرارتی توضیح داد: طی سال‌های گذشته ۶,۲۰۰ میلیارد تومان با بانک‌ها تسویه کردیم همچنین ۱,۸۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق صکوک زدیم؛ در حال‌حاضر برق حرارتی بدهی عمده‌ای به بانک‌ها ندارد و فقط ۱,۸۰۰ میلیارد تومان به بانک‌مرکزی بدهکار است.

طرزطلب ادامه داد: شرکت برق حرارتی بابت خرید تضمینی برق به بخش‌خصوصی ۱۸۰ تومان هر کیلووات پرداخت می‌کند و به‌طور کلی این شرکت تاکنون ۱۳,۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود را تسویه کرده است و فقط ۲,۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها و ۵,۰۰۰ میلیارد تومان به بخش‌خصوصی بدهکار است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرکت برق حرارتی گفت: ۱۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط این شرکت و بخش‌خصوصی در حال احداث است که از میزان پیشرفت سه تا ۸۰ درصدی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با تأکید بر اینکه نیروگاه حرارتی آمادگی مناسبی برای پیک مصرف دارند، گفت: اکثر واحد‌ها در مدار هستند البته ممکن است طی روز به دلیل گرما و فرسوده بودن واحد‌ها حوادثی رخ دهد اما به سرعت حل می‌شوند.

طرزطلب اظهار امیدواری کرد: نیروگاه‌های برق حرارتی در پیک مصرف با مشکل خاصی مواجه نشوند.

به گفته وی ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی ۵۹ هزار مگاوات است.