قوه‌قضائیه و تلاش برای جلوگیری از مزایده واحد‌های تولیدی بدهکار

قوه‌قضائیه و تلاش برای جلوگیری از مزایده واحد‌های تولیدی بدهکار گروه اجتماعی- برجام به رغم همه تلاش‌های دولت در نهایت بعد از شش سال سرانجامی نیافت تا مهم‌ترین وعده دولت در راه آبادنی کشور به نتیجه نرسد. گفت‌وگو با غرب و مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان نه تنها نتوانست کلید قفل مشکلات کشور را باز […]

قوه‌قضائیه و تلاش برای جلوگیری از مزایده واحد‌های تولیدی بدهکار

گروه اجتماعی- برجام به رغم همه تلاش‌های دولت در نهایت بعد از شش سال سرانجامی نیافت تا مهم‌ترین وعده دولت در راه آبادنی کشور به نتیجه نرسد. گفت‌وگو با غرب و مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان نه تنها نتوانست کلید قفل مشکلات کشور را باز کند، بلکه سایه جنگ را نیز بر سر کشور گستراند. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع در کشور ما همچون دیگر نقاط جهان مرتبط با اقتصاد جهانی است، بسیاری از واحدهای تولیدی طی این مدت در کشور به حالت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. در این بین هستند واحدهای تولیدی که به دلیل بدهی بالا محکوم به مزایده و پرداخت دیون خود شده‌اند. ناگفته نماند که برخی از این کارخانه‌ها بیش از نیم قرن سابقه فعالیت داشته‌اند. در واقع مزایده ترتیبی است که به قانون‌گذار اجازه می‌دهد تحت شرایط خاص در آن اداره، فروش کالا‌ها و خدمات یا هر دو را از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و یا روزنامه رسمی کشور به رقابت عمومی می‌گذارد و قرارداد را با شخصی که بیشترین بها را پیشنهاد می‌کند، منعقد می‌سازد. واحدهای تولیدی و کارخانه‌هایی که نام‌هایشان بر سر زبان‌ها بود و همه آنها را می‌شناختند. قوه‌قضائیه نیز به حکم وظیفه‌ای که دارد، ملزم به صدور احکام قضائی است؛ حال اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه‌قضائیه درصدد است تا بتواند واحدهایی را که به دلیل بدهی محکوم به مزایده و رد دیون هستند، در چرخه تولید نگاه دارد.

احیای ۵۰ واحد تولیدی در کشور

نعمت‌ا… حاجعلی، مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه‌قضائیه در جریان بازدید دادستان کل کشور از شرکت آلومینیم‌پارس شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه، گفت: بیش از ۵۰ واحد تولیدی در کشور احیا شده است که آخرین آنها شرکت آلومینیم‌پارس شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه بوده است. با احیای این ۵۰ واحد تولیدی برای بیش از ۶۰۰۰ کارگری که بیکار شدند و آنها می‌توانستند برای کشور چالش امنیتی و بحران کارگری ایجاد کنند، اشتغال ایجاد شده است. امروز کمتر کارخانه‌ای در کشور هست که ورشکسته باشد. این واحد‌ها با تلاش صورت گرفته به چرخه تولید برگشتند و اجازه نخواهیم داد از چرخه تولید خارج شوند.

جلوگیری از مزایده واحد تولیدی

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه‌قضائیه با اشاره به صدور حکم ورشکستگی برای شرکت آلومینیم‌پارس در سال ۱۳۹۱ و قطعی شدن حکم آن در سال ۱۳۹۳، عنوان کرد: این واحد تولیدی از سال ۱۳۸۷ در آستانه ورشکستگی قرار داشت و باید در سال ۱۳۹۳ کارخانه تعطیل و کارگران اخراج شده و مراحل مزایده و پرداخت بدهی طبق قانون اجرایی می‌شد. در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبرمعظم‌انقلاب اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی قوه‌قضائیه به منظور خروج از ورشکستگی و رونق تولید در این شرکت اقدامات حمایتی را آغاز کرد و با مدیریت مطلوب و تلاش کارکنان، جلوی تعطیلی شرکت گرفته شد و اشتغال در این واحد تولیدی و صنعتی قوت گرفت. این شرکت در دوران ورشکستگی ماهانه افزون بر یک‌میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و با تعطیلی این کارخانه علاوه بر بیکاری نیروی کار تجهیزات و دستگاه‌ها نیز به آهن قراضه تبدیل می‌شد اما با حمایت‌های صورت گرفته در مدت زمان کوتاهی این واحد تولیدی احیا شد. این شرکت از سال ۱۳۹۴ به سوددهی رسیده است و امسال در بهترین موقعیت سوددهی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان سوددهی داشته باشد.

ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰۰ نفر

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه‌قضائیه با اشاره به تعویض و نوسازی دستگاه‌های این شرکت، گفت: با احیای این شرکت برای حدود ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است. با احیای این شرکت درخصوص فویل آلومینیم در مصارف خانگی خودکفا شده‌ایم و بیش از ۶۰ درصد محصولات آلومینیمی کشور در این کارخانه تولید می‌شود و اگر مواد اولیه به موقع تأمین شود ظرفیت تولید افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت آلومینیم‌پارس نیز گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴ زیان‌ده بود و در زمره شرکت‌های ورشکسته قرار داشت اما با تلاش جمعی و مدیریت مناسب از سال ۱۳۹۵ به سوددهی رسید. وی با اشاره به فعالیت سه شرکت تولید آلومینیم در کشور گفت: بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آلومینیم در کشور شرکت آلومینیم‌پارس با تولید ۶۰ درصد نیاز کشور است و در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان برند تولیدکننده برتر شناخته شده است.