سراب ۸۴۴ میلیون یورویی تسهیلات به صنعت قطعه‌سازی

سراب ۸۴۴ میلیون یورویی تسهیلات به صنعت قطعه‌سازی گروه خودرو- طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان از کاهش ۴۰٫۸ درصدی تولید انواع خودرو در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ می‌دهد. با توجه به این آمار کاهشی برخی از دست‌اندرکاران، کاهش تولید را به عدم تأمین قطعات در خطوط تولید نسبت […]

سراب ۸۴۴ میلیون یورویی تسهیلات به صنعت قطعه‌سازی

گروه خودرو- طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان از کاهش ۴۰٫۸ درصدی تولید انواع خودرو در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ می‌دهد. با توجه به این آمار کاهشی برخی از دست‌اندرکاران، کاهش تولید را به عدم تأمین قطعات در خطوط تولید نسبت می‌دهند و برخی دیگر نیز تأکید دارند که کمبود نقدینگی امکان افزایش تولید را از خودروسازان گرفته است. در حال‌حاضر خودروسازان مبلغ ۲۰ هزار میلیارد به قطعه‌سازان بدهکارند این در شرایطی است که به دلیل کمبود نقدینگی تولید‌کنندگان، این میزان بدهی روبه افزایش است. با وجود آنکه اواخر سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گرفت، اما خودروسازان و قطعه‌سازان کماکان در انتظار دریافت ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات وعده داده شده از سوی دولت هستند.

در این زمینه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه کل مطالبات شبکه تأمین از صنعت خودرو ۲۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: خودروساز‌ها ۹۰۰ هزار خودرو را به مردم پیش‌فروش کردند که تأمین تدارک و انجام تعهدات بستگی به تأمین نقدینگی دارد که این میزان تقریباً ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما پیشنهاد دادیم که ۹ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات معوق پرداخت شود و شش هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای رونق این صنعت اختصاص یابد.

نجفی‌منش در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر به دریافت خودرو در قبال مطالبات خود هستید، گفت: اگر خودروسازان قادر باشند، ما حاضر هستیم اما در شرایط کنونی این موضوع می‌تواند در تأمین خودروهای پیش‌فروش شده اخلال و مشکل‌آفرین باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: ما برای تأمین نقدینگی قطعه‌سازان پیشنهاد دادیم که ۱۱ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد و بازپرداخت آن توسط خودروسازان صورت بگیرد که تصمیم بر آن شد که چهارهزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو به‌صورت ارزی پرداخت شود که تا اسفند سال گذشته ۳۸۵۰ میلیون تومان پرداخت شد اما از بخش یورویی یک یورو هم اختصاص نیافت که اگر همان موقع پرداخت می‌شد، امروز با کسری قطعات مواجه نبودیم.

همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، گفت: پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان با مشکل مواجه شده است و با وجود حمایت وزارت صنعت، گویا قرار نیست این تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت شود.

بیگلو، با بیان این مطلب، افزود: با وجود اینکه مصوبه پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان مربوط به آذر و دی‌ماه سال ۱۳۹۷ بوده است، تاکنون اقدام مثبتی درخصوص این پرداخت انجام نشده است.

وی اظهار داشت: مراجعات ما به نهادهای مربوطه بی‌نتیجه بوده است چرا که بانک‌های عامل در این مصوبه ملاحظاتی دارند و بانک‌مرکزی هم بانک‌های عامل را طرف حساب قطعه‌سازان می‌داند.

بیگلو تصریح کرد: نتیجه عدم پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، حجم زیادی از خودروهای ناقص را در خودروسازی‌ها معطل کرده است و مشکلاتی برای سه گانه مشتری، خودروساز و قطعه‌ساز ایجاد شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط نه چرخ خودروسازان می‌چرخد، نه مشتری به خودروی خود می‌رسد و نه قطعه‌سازان به منابع مالی مورد نیاز دسترسی دارند.

در این باره آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور اعلام می‌کند که تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی که برای تخصیص به مطالبات قطعه‌سازان توسط هیأت‌دولت مصوب شده تاکنون پرداخت نشده و به همین دلیل، اکثر قطعه‌سازان کشور با چالش و بحران جدی مواجه شده‌اند.

محبی‌نژاد اظهار داشت: تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط هیأت‌دولت مصوب شده که تاکنون حتی یک یورو از این مبلغ پرداخت نشده است. در زمان تصویب، ۸۴۴ میلیون یورو معادل با هفت هزار میلیارد تومان بود که البته امروز تقریباً معادل با ۱۱ هزار میلیارد تومان است و به دلیل تأمین نشدن این مبلغ، اکثر قطعه‌سازان کشور با چالش و بحران جدی مواجه شده‌اند.

وی افزود: بخش زیادی از مطالبات معوق قطعه‌سازان مربوط به تسهیلات مصوبی است که هنوز تأمین و پرداخت نشده و بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان قادر به تأمین نقدینگی نبوده‌اند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: درخصوص تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی، تقاضای ما این است که بانک‌های عامل با بانک‌مرکزی، یورو را تسویه کنند و درخواست‌کننده تسهیلات با بانک عامل بنا به درخواست خودش، به صورت ریالی یا ارزی بدهکار شود.

محبی‌نژاد گفت: انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به زودی جلسه‌ای را با وزیر صمت خواهند داشت که طی آن، موارد ۱۰ گانه پیشنهادات این انجمن ارائه خواهد شد و درصورتیکه این ۱۰ مورد، سریعاً عملیاتی و اجرایی نشود متأسفانه شاهد تبعات و آثار منفی فراوانی در صنعت خودرو و به تبع آن در اقتصاد کلان کشور خواهیم بود و موج ورشکستگی و بیکاری قطعه‌سازان و کارگران این بخش را در پی خواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: همانگونه که سال گذشته اقداماتی را انجام دادیم و در نتیجه آن، چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو تخصیص یافت و از مرگ قطعی این صنعت جلوگیری به عمل آمد، امسال نیز بایستی به صورت حاکمیتی، حمایت مناسب در جهت تحریم‌شکنی از این صنعت صورت گیرد.