پیشنهاد مجلس به وزارت بهداشت برای جلوگیری از فساد در مناقصات

پیشنهاد مجلس به وزارت بهداشت برای جلوگیری از فساد در مناقصات مسعود طاهری- ۲۳ تیر ماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت با حضور در مجلس شورای اسلامی خبر از دو کانون فساد در این وزارتخانه را داد. وزیر بهداشت در جمع نمایندگان عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی مشخصاً سازمان غذا و دارو […]

پیشنهاد مجلس به وزارت بهداشت برای جلوگیری از فساد در مناقصات

مسعود طاهری- ۲۳ تیر ماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت با حضور در مجلس شورای اسلامی خبر از دو کانون فساد در این وزارتخانه را داد. وزیر بهداشت در جمع نمایندگان عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی مشخصاً سازمان غذا و دارو را یکی از کانون‌های فساد اعلام کرد و گفت: در کنار سازمان غذا و دارو سامانه‌ای درست کرده بودند که سرور آن در خارج از این مرز‌ها قرار داشت و تنها افراد معدودی به اطلاعات آن دسترسی داشتند. چهار ماه است روی این موضوع کار می‌کنیم. یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است. پس از صحبت‌های وزیر بهداشت در مجلس، برخی نمایندگان به تکاپو افتادند تا سرمنشأ فساد در این وزارتخانه عریض و طویل را پیدا کنند و آن طور که یک نماینده مجلس گفته، فساد گسترده در سازمان غذا و دارو نیز وجود داشته است! حال سؤال این است که با توجه به موضوع فساد گسترده در بدنه وزارت بهداشت چه راهی را باید در پیش گرفت؟

وجود فساد سازمان یافته

آن طور که نمکی گفته است، وزارت بهداشت با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به آن روبه‌رو است. وی در آن نشست صراحتاً اعلام کرده که از ذکر اینکه بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیأت امنای ارزی هستند، ابایی ندارد و گفته که هر یک از این شرکت‌ها به نوعی مشکل دارند و هم اکنون در حال حسابرسی هستند و بعد از آن هم اغلب این شرکت‌ها هم منحل خواهند شد.

ورود نهادهای امنیتی

حال بعد از یک ماه از افشاگری‌های وزیر بهداشت، حالا یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که «سازمان‌های حقوقی و نهادهای امنیتی به موضوع فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ورود کرده‌اند»، حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفت: باید نهادهای امنیتی، قضایی و مدیریتی کشور متخلفان را شناسایی کرده تا با معرفی آنها ابهام‌زدایی شود. وی در توضیح آخرین وضعیت پرونده فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: اخیراً کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جلسه‌ای در محل سازمان غذا و دارو برای پاسخگویی به سؤالات و مشخص شدن ابعاد فساد برگزار کرد، طبق توضیحات داده شده وزارت بهداشت می‌داند ارزهای دولتی گرفته شده کجا رفته است، منتها منتظرند موضوع توسط مراجع حقوقی اعلام شود چون نمی‌توانند اسامی را از نظر حقوقی اعلام کنند.

خیانت به بیت‌المال!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام فساد گسترده را همچون خیانت خوانده و می‌گوید: مشخص است چهار شرکت دارویی، ارز و پول گرفته ولی دارو و تجهیزات وارد نکرده‌اند لذا این ابهام که پول گم شده و دولت نمی‌تواند پیدا کند درست نیست، در حال‌حاضر نیز سازمان‌های حقوقی و نهادهای امنیتی ورود پیدا کرده و مشغول پیگیری مسأله هستند، قطعاً کسانی که به بیت‌المال خیانت کرده‌اند ر‌ها نمی‌شوند. ما منتظر اعلام نتیجه از طریق مراجع قانونی هستیم. در این پرونده سه حالت وجود دارد؛ اینکه این شرکت‌ها ارز دولتی گرفته و به جای دارو جنس دیگری آورده‌اند یا اینکه دارو را وارد کرده ولی توزیع نکرده‌اند تا به قیمت بیشتری بفروشند یا اینکه اساساً ارز گرفته و هیچ جنسی وارد نکرده‌اند. در حال‌حاضر باید نهادهای امنیتی، قضایی و مدیریتی کشور متخلفان را شناسایی کرده و با معرفی آنها ابهام زدایی کنند.

لزوم راه‌اندازی فوری سامانه شفاف‌سازی

عابدی با تأکید بر اینکه «باید از تکرار اینگونه اتفاقات جلوگیری کرد» گفت: در این راستا قرار شد سامانه شفاف‌سازی به‌روزتر شود یعنی به جز موارد مرتبط با تحریم، مبادلات در سامانه‌ای شفاف ثبت شود. در موارد مرتبط با تحریم هم کانال‌های ارتباطی کشور و نهادهای نظارتی در جریان مبادلات قرار گیرند. تأکید ما بر این است که مناقصه‌ها نیز با دقت بیشتری انجام شود و این کار زیر نظر سازمان غذا و دارو نباشد بلکه معاونت توسعه وزارت بهداشت مناقصه‌ها را در دست گیرد. در این باره کمیته چهارجانبه‌ای متشکل از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان غذا و دارو، شرکت‌های دارویی و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده تا برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی راهکارهایی اندیشیده شود.

سازمان‌های نظارتی در پرونده فساد در حوزه دارو ورود کنند

اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در رابطه با فساد در وزارت بهداشت چنین می‌گوید: قوه‌قضائیه چند نفر از افراد را در موضوع فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دستگیر کرده و نیروهای امنیتی هم ورود کرده‌اند. هنوز ابعاد موضوع روشن نشده و بررسی‌ها در حال انجام است. طبق توضیحات اصل مفسده، سوء‌استفاده و رانت رخ داده اما اینکه چقدر و چه میزان بوده نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

فساد با ارز ۴۲۰۰ تومانی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پرونده فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به زمان تعیین ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برمی‌گردد، می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان در حال پیگیری است؛ تأکید ما این است که از این به بعد با اتخاذ تمهیداتی، سازوکار‌ها شفاف باشد و سازمان‌های نظارتی نیز به بهترین نحو ورود پیدا کنند، موضوعی که به اصلاح فرآیند‌ها نیاز دارد. به گفته ترکی، این افراد ارز دولتی گرفته و دارو و تجهیزات پزشکی وارد کردند اما گران‌تر فروخته‌اند یا اینکه اساساً دارو و تجهیزات در ازای ارز دولتی وارد نکرده و جنس دیگری را به کشور آوردند و یا به نحو دیگری هزینه کرده‌اند.