صندوق مافیایی !!

هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق خودرو صندوق مافیایی !! مهدی قره‌داغلی- طی چند سال گذشته خودروسازان داخلی توانسته‌اند محصولات مختلفی را طراحی کنند، سمند، و پژو۲۰۶ صندوقدار از جمله محصولات طراحی شده خودروسازان کشور به شمار می‌روند که طراحی خودروی پژو۲۰۶ صندوق‌دار در سال ۱۳۸۳ و طراحی سمند در سال ۱۳۷۴ آغاز شد، […]

هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق خودرو

صندوق مافیایی !!

مهدی قره‌داغلی- طی چند سال گذشته خودروسازان داخلی توانسته‌اند محصولات مختلفی را طراحی کنند، سمند، و پژو۲۰۶ صندوقدار از جمله محصولات طراحی شده خودروسازان کشور به شمار می‌روند که طراحی خودروی پژو۲۰۶ صندوق‌دار در سال ۱۳۸۳ و طراحی سمند در سال ۱۳۷۴ آغاز شد، اما این طراحی‌‌ها همواره با حواشی خاصی روبه‌رو بوده که یکی از آنها به بحث هزینه مربوط می‌شود که اعتراض کارشناسان و فعالان صنعت خودرو را در آن زمان به همراه داشت. البته ارقام و مبالغ مختلفی در آن زمان برای این طراحی‌ها گفته می‌شد که در آخرین اظهارنظر، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد.

وی با اشاره به هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو۲۰۶ بیان داشت: همان‌طور که می‌دانید پژو۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژوSD شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

همچنین پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز، اظهار کرد: در آن زمان بزرگ‌ترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته که معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد که در این طراحی گران نه استاندارد جهانی رعایت شده بود و نه برای مصرف‌کننده جذابیتی داشت.

وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعاً ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹٫۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دناپلاس ۳۹٫۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده‌ است، افزود: اما اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند.

پارسایی با بیان اینکه زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان دو تا سه سال است ولی طراحی سمند هفت سال زمان برد، تصریح کرد: طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصارطلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد اینچنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی‌کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه‌قضائیه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و اذعان داشت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف‌ومیل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

البته در این میان امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت نظری مخالف دارد و معتقد است: در طراحی خودرو یکی از علت‌هایی که این اعداد و ارقام بالاتر از رقم‌های جهانی بود، این است که با این طراحی‌ها، در بسیاری از سیستم‌های دیگر نیز خود را رشد دادیم.

وی افزود: طراحی پژو۲۰۶ صندوقدار از سال ۸۳ کلید خورد و در سال ۸۶ تولید آن آغاز شد. در مورد این خودرو، شاید به نظر برسد که اضافه کردن یک صندوق هزینه زیادی نمی‌خواهد اما در واقع وقتی قالب خودرویی بدون صندوق (هاچ‌بک) است، برای اضافه شدن همین یک صندوق، تمام سیستم تعلیق، شاسی و فرمان خودرو تغییر می‌کند و یک بازطراحی واقعی است که چیزی از طراحی یک خودرو جدید کم ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: همچنین سمند در سال ۷۴ شروع طراحی و در سال ۸۱ تولید خود را آغاز کرد؛ اما عرضه آن به بازار با تأخیر همراه بوده است. طراحی سمند تقریباً هفت سال طول کشید؛ نه به‌خاطر اینکه طراحی آن مدت زیادی نیاز داشت؛ بلکه وقتی در ایران کار آغاز شد، خودروسازان متوجه شدند که در تولید برخی قطعات دچار کمبود هستند؛ لذا مجبور شدند در آن زمینه سرمایه‌گذاری کنند.